Succesvolle zeeforeltrip in Denemarken!

Wadend de stekken afvissen, heerlijk!

Eindelijk was het weer zover voor mijn jaarlijkse zeeforel trip naar Denemarken. Rond de paasdagen huren we dan een huisje op één van de vele vakantieparken en vissen we in de zee. Woensdagochtend 31 maart vertrokken we met z’n drieën richting Denemarken. Deze keer hadden we een  karretje achter de auto, handig voor de natte waadpakken.

Via windfinder.com het weer in Denemarken in de gaten gehouden en het zag er naar uit dat er een temperatuurdaling zou komen rond de Paasdagen. Ondanks een 5 mm neopreen waadpak en een winddicht waadjack zou het een potje ruig vissen worden. Ik ken vissers die volledig op deze visserij afknappen. Meerdere dagen geen vis vangen kan behoorlijk demotiverend werken, uit ervaring weet ik echter wat er mogelijk is en dat houdt je op de been. Als gemiddelde geldt ongeveer één vis per man per dag.
Na een voorspoedige reis kwamen we aan bij het huisje, inkopen gedaan bij de plaatselijke supermarkt en meteen een vergunning gekocht.Voor 150 kronen heb je een jaarvergunning waarmee je op zee kunt vissen, voor binnenwateren en rivieren heb je andere vergunningen nodig. Nadat we de spullen uitgepakt en de slaapkamers verdeeld hebben was ik de gelukkige die vier nachten op een te kort stapelbed mocht slapen.
Er was voldoende tijd over om nog een sessie te doen. Op de stek aangekomen stond er al een ploegje wat ook die middag aangekomen was. Zij hadden met vier man al 18 zeeforellen gevangen. De meeste vissen werden gevangen aan de spinhengel voorzien van een klein lepeltje. Na dit gehoord te hebben was de vangdrang bij mij tot ongekende hoogte gestegen, snel waadpak aan, spinhengel gepakt en een lepeltje eraan, terwijl ik het water inliep deed ik een loos worpje schuin tegen de wind in en ik had het geluk om met deze allereerste worp gelijk een zeeforel te haken en te vangen. Ik wist er nog 2 bij te vangen tot aan de schemering, wat een fantastische start!

Prachtige sportvis, uitdaging om te vangen!

Door mij wordt afwisselend met de spinhengel en vliegenhengel gevist. Over het algemeen vang je met de lepel meer vis. Om eerst een paar vissen te scoren begin ik met de lepel en al naar gelang de omstandigheden schakel ik over op de vlieg. Het vangen van een zeeforel aan een lichte spinhengel is spectaculair maar het vangen van deze rover aan de vliegenhengel is toch wel een sensatie.
De volgende dag stond er een stevige wind en was het bewolkt. Vanwege het succes van de vorige dag besloot ik om het lepelvissen door te zetten. Tijdens het zalmvissen in Noorwegen heb ik opgemerkt dat er door de Noren veel met lepels van het merk Sølvkroken werd gevist. Deze lepels zijn zelfs verkrijgbaar in een vier grams versie. Ik heb twee 2-delige spinhengels bij me, één hengel van 8’6” met een werpgewicht van 10-20 gram en een 7’6” welke 7-10 gram als geadviseerd werpgewicht heeft. De zwaardere uitvoering heeft meer body maar met deze strakkere stok verspeelde ik meer vis. De lichtere uitvoering heeft een topactie, nu ben ik daar geen liefhebber van, maar met 0,08 dyneema gooi je de aasjes van vier gram moeiteloos 40 meter ver en door de topactie verspeel ik minder vis. Het verschil in vangsten tussen zeven gram en vier gram is vaak merkbaar. Vier gram kun je trager vissen dan zeven gram en juist door het tragere vissen is het vaak zo dat je net wel die volgers weet te verleiden tot een aanbeet. Het leuke van deze hengel is dat je aan de top kunt zien of je een plukje wier gehaakt hebt los daarvan voel je het ook in de hengel maar als je koude handen hebt wordt dat lastig. De aanbeten kunnen afwisselend snoeihard zijn tot hangers alsof je zeewier gehaakt hebt. De combinatie is zodanig dat ook een grote zeeforel, mits verantwoord gedrild, ook te vangen is.

Wadend de stekken afvissen, heerlijk!

Al jaren hoop ik op een echt grote zeeforel, nu waren er de afgelopen week vissen van 84 cm en 88 cm gevangen aan de vlieg, dus ze zaten er wel. Op zaterdag stond er een aardige wind, de kopjes stonden op de golven. Ik besloot om met zeven gram te gaan vissen, en al werpend en wadend visten we een stek uit. Omdat ik voor de wind stond te gooien toch maar weer overgeschakeld op vier gram. Bij een verre worp zat ik vlak na de eerste slagen vast aan iets. Geen aanbeet gevoeld maar er begon iets te kolken in het ondiepe water. De vis stond met zijn kop in het zand en ik zag een forse staart in het oppervlak heen en weer slaan. Dit ging best wel lang zo door en ik besefte inmiddels dat dit een serieuze vis was. Op een gegeven moment begon de vis echt te zwemmen en nam een run. Dit ging zo lang door dat ik de slip een tik zwaarder zette, hierna stopte deze run en kon ik weer lijn winnen. Ondanks dit geweld bleef ik de vis uitermate behoedzaam drillen. Uiteindelijk kreeg ik de vis bij het net maar toen rolde de vis vlak voor mijn voeten een paar keer en ik kon in het heldere water zien dat het dyneema om de kop gedraaid zat. De vis deed toen niet veel meer en ik kon de vis gelukkig in het net krijgen. Na het maken van een foto kon deze prachtige vis goed worden teruggezet.

Na deze vis ben ik overgeschakeld op vliegvissen en al vrij snel kon ik vier vissen vangen aan een klein streamertje. Een body van mylar tube voorzien van plak oogjes met daarover heen 2-componentenlijm met op het rugje een ingebonden sliertje muskusrat vel. Net een echt visje.

Al met al hebben we deze trip goed zeeforel weten te vangen. De omstandigheden waren deze keer niet ideaal maar toch wisten we onze vissen te vangen. Het blijven schakelen in materiaal en het afstemmen daarvan op de omstandigheden bleek cruciaal te zijn. Dat geldt ook voor de rest van je materiaal. Deze trip had ik bijvoorbeeld  twee lekke waadpakken; ook het reserve pak bleek door te slaan op de getapete naden. Beide pakken zijn meer dan 10 jaar oud en wat dat betreft zijn ze gewoon versleten. Op zich begrijpelijk maar dat kost wel veel vistijd (en irritatie). De komende jaren wil ik me toch wat meer gaan toeleggen op het vliegvissen. Hermee verbreed ik weer mijn kansen om de vis te verleiden en kan ik meer stekken bevissen. Ik zal echter nooit een purist worden. Ik zal de manier van vissen blijven afstemmen op de omstandigheden omdat ik geloof dat dat de manier is waarop je meer vis weet te vangen!

Sjoerd Huisman

Dichtgeknepen ogen tegen de zon