Welke auto voor het traileren van je visboot? (DEEL 1)

trailerhelling dutchanglers
Op Total Fishing is al een tijdje een interessante discussie aan de gang over welke auto je nou het beste kunt gebruiken voor het traileren van je visboot, en of een bepaald type auto geschikt is om een bepaald type boot te traileren. In dit artikel probeer ik je meer inzicht en kennis te geven over waar je op zou kunnen letten als je een auto wilt aanschaffen die (ook) geschikt is voor het traileren van je visboot.

trailerhelling dutchanglers

Op het moment dat je een boot achter je auto hangt voeg je feitelijk extra gewicht en extra rolweerstand toe aan je auto. Daardoor zal de motor van je auto harder moeten werken om het geheel in beweging te krijgen (wegrijden uit stilstand) en te houden (rijden). Op zich is dat allemaal niet zo spannend, want nagenoeg elke middenklasse auto is in staat een boot te “trekken”. Anders word het al je die boot ook wilt “traileren”. Want in dat geval zal je de combinatie van auto-met-trailer-en-boot vanuit een schuine positie als het ware “tegen de berg op” moeten trekken. En daarbij neemt de kracht die nodig is om dit te kunnen doen t.o.v. wegrijden op een vlak wegdek enorm toe naarmate de trailerhelling steiler is.

Welke factoren zijn van belang bij het traileren van je boot?

Om je boot in een bepaalde situatie uit te het water te kunnen “trekken” (erin rijden lukt altijd wel, daarbij werkt de zwaartekracht immers in je voordeel) zijn er eigenlijk maar twee dingen belangrijk;

1. Voldoende vermogen om de wielen van je auto in beweging te brengen
2. Voldoende grip op de ondergrond om de rondddraaiende wielen van je auto om te zetten in beweging van je auto.

Grip en vermogen dus, daar draait het om. Als beide in voldoende mate aanwezig zijn zal het traileren geen enkel probleem zijn. Simpel dus…

De praktijk blijkt iets gecompliceerder omdat er nogal wat factoren zijn die dit beïnvloeden. Om te beginnen is er niet één trailerhelling hetzelfde. Sommige zijn erg vlak en hebben een mooie, harde ondergrond. Daar zal het traileren geen enkel probleem opleveren tenzij je een hele kleine en lichte auto hebt met een zware boot. Is de helling een stuk steiler dan wordt het alweer wat lastiger. Als deze helling vervolgens ook nog een zachte ondergrond (modder/zand) blijkt te hebben dan neemt de kans op problemen behoorlijk toe. Want in dat geval zou je wel eens grip en/of vermogen tekort kunnen komen om de boot het water uit te trekken. Wat tot hilarische Youtube taferelen leidt…

dutchanglers

Zo moet het niet…

Er zijn veel verschillende factoren die bepalen of een bepaald type auto voldoende grip en kracht in huis heeft. Ik noem de belangrijkste;

1. Koppel van de motor
2. Type aandrijving van de auto
3. Gewicht van de auto
4. Type versnellingsbak /transmissie
5. Banden

Koppel

Zoals gezegd moet de motor van je auto voldoende vermogen/kracht hebben om de wielen van de auto in beweging te brengen. En dat op een schuine helling met achter de auto een trailer met boot. Als het gaat om kracht of vermogen van een auto wordt er meestal gesproken over het aantal PK’s van de motor en over het koppel van de motor. De exacte uitleg over alle technische details laat ik graag over aan de experts, maar als het gaat om het trekken van je boot is het aantal PK’s van de motor nauwelijks van belang. Vergeet die dus maar. Het koppel van de motor is echter des belangrijker. Juist dit koppel, welke wordt uitgedrukt in NM wat staat voor newtonmeter zegt iets over de kracht die de motor vanuit stilstand kan leveren om de wielen in beweging te brengen en dus het vermogen om op een schuine helling je boot het water uit te trekken. Koppel dus i.p.v. PK’s. Om een voorbeeld te geven; een formule 1 wagen heeft waanzinnig veel PK’s maar relatief weinig koppel. Door de enorme hoeveelheid PK’s hebben formule 1 auto’s een zeer hoge topsnelheid. Een visboot uit het water trekken gaat echter gegarandeerd problemen opleveren… Een tractor is precies het tegenover gestelde. Deze hebben zeer veel koppel maar slechts weinig PK’s. Tractoren hebben daardoor een enorme (trek)kracht maar slechts een lage topsnelheid.

dutchanglers tractor

Je zult al wel begrepen hebben dat voor het traileren van een boot je auto beter de eigenschappen van een tractor als van een formule 1 wagen kan hebben.

Diesel versus benzine

Dieselmotoren hebben bij gelijke cilinderinhoud (veel) meer koppel als benzine motoren. Om die reden kun je dus stellen dat een diesel geschikter is voor het traileren van een boot als een benzinemotor. Natuurlijk moet je dit niet zwart-wit zien en hangt het wel van de te vergelijken motoren af. Een benzinemotor met een cilinderinhoud van 2,5 liter zal meer koppel hebben als een dieselmotor van 1,4 liter, maar bij gelijke motoren qua cilinderinhoud zal de diesel het qua koppel altijd winnen van de benzinemotor. De benzinemotor zal weliswaar meer PK’s hebben maar daar heb je voor het traileren zoals gezegd niets aan.

Type aandrijving.

De kracht die de motor levert kan op verschillende manieren worden overgebracht op de wielen.

Er zijn drie typen aandrijvingen te onderscheiden;

1. Voorwielaandrijving; hierbij drijft de motor de voorste 2 wielen van de auto aan
2. Achterwielaandrijving; hierbij drijft de motor de achterste 2 wielen van de auto aan
3. Vierwiel aandrijving; hierbij drijft de motor de alle 4 wielen van de auto aan.

Dit is van belang omdat we gezien hebben dat de kracht die de motor kan leveren slechts 1 factor is die van belang is. De andere factor is grip. Deze grip wordt o.a. bepaald door de aandrijving van de auto.

Voorwielaandrijving

De meeste auto’s, zeker de middenklasse auto’s worden tegenwoordig aangedreven op de voorste 2 wielen; voorwielaandrijving dus (niet te verwarren met de engelse term 4-wheel drive waarbij alle 4 wielen worden aangedreven). Helaas is deze aandrijving voor het traileren van een boot de minst gunstigste. Want een andere factor die de hoeveelheid grip van de wielen bepaald is de hoeveelheid druk die er op die wielen staat. Hoe meer druk, hoe meer grip. Om die reden speelt het gewicht van de auto een rol (hoe zwaarder de auto – hoe meer druk op de wielen – hoe meer grip) maar ook de aandrijving. Bij het traileren van de auto helt de auto achterover. Bovendien hangt er ook nog een fors gewicht op de trekhaak. Beide factoren zorgen ervoor dat in die situatie de druk gaat verschuiven van de voorste 2 wielen naar de achterste 2 wielen. En dat is precies verkeerdom want daardoor komt er dus minder druk op de voorste 2 wielen te staan. De voorste wielen beginnen als het ware een beetje te zweven. Het gevolg daarvan is dat deze al heel snel geneigd zijn te gaan doorslippen wat natuurlijk niet de bedoeling is.

Achterwielaandrijving

Er zijn niet heel veel auto’s meer met achterwielaandrijving. De auto’s die dat wel hebben zijn vooral de grotere auto’s met veel vermogen (BMW, Mercedes etc.). Wie het bovenstaande heeft gelezen zal begrijpen dat achterwielaandrijving voor het traileren een stuk gunstiger is als voorwielaandrijving. Doordat de druk op de achterwielen tijdens het traileren een stuk groter is als bij voorwielaandrijving is er meer grip en zullen de wielen dus veel minder snel gaan doorslippen. Achterwielaandrijving is dus te verkiezen boven voorwielaandrijving, maar zoals gezegd is de keuze in dergelijke auto’s vrij beperkt.

Vierwielaandrijving (4-wheel-drive)

Bij auto’s met vierwielaandrijving worden alle vier wielen tegelijk aangedreven, dus zowel de voorste 2 als de achterste 2. Niet heel veel auto’s worden uitgerust met vierwielaandrijving. Het zijn vooral de SUV’s, terreinwagens en “off-road”-modellen die beschikken over een dergelijke aandrijving. Er zijn daarbij verschillende soorten te onderscheiden. Sommige merken/modellen kennen een “automatische’ vierwielaandrijving (ook wel part-time vierwielaandrijving genoemd) terwijl andere zijn uitgerust met permanente vierwielaandrijving. In het eerste geval gaat het om een systeem waarbij onder normale omstandigheden alleen de voorste 2 wielen worden aangedreven, maar bij situaties waarin de voorste wielen de grip dreigen te verliezen ook de achterste 2 wielen worden “bijgeschakeld” en aangedreven. In het 2e geval worden alle 4 wielen altijd (permanent) aangedreven. Echte terreinwagens beschikken naast een vierwielaandrijving vaak ook nog over een “lage-gearing”. Door deze aangepaste overbrenging kan er nog meer kracht op de wielen overgebracht worden.

automaat en lage gearing

automaat en lage gearing zijn ideaal maar niet goedkoop

Voor het traileren is vierwielaandrijving natuurlijk altijd het beste. Waarbij zeker niet gezegd is dat je dit nodig hebt, want dat hangt af van de helling, je auto, het gewicht van de boot etc. etc. Vierwielaandrijving is een dure techniek waardoor er aan auto’s met dergelijke systemen meestal een fors prijskaartje hangt.

wordt vervolgd,  lees binnenkort DEEL 2

Michel Rijnberg

Gerelateerde artikelen:

Dit vind je misschien ook leuk...

6 reacties

  1. Michel schreef:

    Klinkt logisch, al zal de situatie die je beschrijft zich voornamelijk voordoen bij lichte auto’s in combinatie met zware boten. Waarbij gezegd moet worden dat auto’s met achterwielaandrijving meestal de wat zwaardere auto’s zijn.Neemt niet weg dat het nooit kwaad kan om blokken achter de voorwielen te plaatsen om ongewenst achteruit glijden te voorkomen.

  2. groen schreef:

    Let op,
    Bij voorwielaandrijving, heb je het voordeel dat je de auto in de versnelling kunt zetten, als je de boot van de trailer laat glijden.
    Mocht je dit doen bij een normale waterkant, geen helling.
    Als de voorwielen geblokkeerd worden in de eerste versnelling en de handrem aangetrokken wordt, zijn bij de voorwielaandrijving alle wielen geblokkeerd.
    Komt nu het moment dat de boot de trailer voor de helft heeft verlaten, drukt de boot de achterkant van de trailer naar beneden.
    Door deze druk trekt de koppeling de trekhaak, dus de achterkant, omhoog.
    Op dit moment vermindert de druk en dus de weerstand van de achterwielen.
    Er zijn dus ook mensen bekend met achterwiel aandrijving, die hun auto mee in het water zagen glijden.
    Met achterwielaandrijving en de handrem, kunnen de voorwielen niet geblokkeerd worden, dus wordt de achterkant van de auto omhooggetrokken, pas dan op dat niet alles het water in gaat.

    Momenteel rijdt ik een kleine vitara, goed voor 1600 kg, lage overbrenging, kruipt heerlijk rustig omhoog zonder al te veel toeren.

    Klaas

  3. Bram schreef:

    Ja toch wel?:P Ik dacht dat ik net ff wat te hard was. Maar een Lund is inderdaad wel heeeeel erg fijn ja!:D

  4. admin schreef:

    Nu niet opeens terugtrekken he Bram :P

    Eerst een punt maken en dan erop terugkomen hoeft echt niet. De waarheid mag gezegd worden :)

    HJ

  5. Bram schreef:

    Nee hoor, dat was maar een grapje.

  6. Bram schreef:

    Ja, dit zijn idd handige tips, vooral voor mensen met van die enorme plastic (woon)boten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *