Andaman Islands dag 4+5

grouper op popper

Dag 4, Eerste Kerstdag

Omdat de wind ’s nachts gaat liggen en pas in de loop van de ochtend weer opsteekt hebben we besloten ongeveer een uur eerder te beginnen. Zodoende profiteren we dan hopelijk wat meer van de kalme periode. We varen naar het zuiden richting Cinque Islands, een groep van kleinere eilandjes omgeven door dieper water waar we relatief luw moeten kunnen vissen. De “bounty-style”eilandjes blijven een genot om naar te kijken. We hebben allerlei visioenen wat je op zo’n onbewoond eilandje allemaal zou kunnen doen, beetje afhankelijk van welk gezelschap je erbij hebt :-). Onze poppers spetteren lekker door het azuurblauwe water en de temperatuur is weer heerlijk, lekker warm maar niet te heet.

popperen in azuurblauw water

paradijs

grouper op popper

Al vrij vlot krijgen we een paar aanbeten en weten we een paar kleinere GT’s te landen. Best leuk, veel actie en de wind is er ook nog niet, prima! Michel krijgt een aanbeet en merkt gelijk dat de vis diep wil. En ja, na een pittige dril  komt er een fraaie grouper boven water. Wat een stoere beesten zijn dit toch, en dan die muil. Zoals al eerder geschreven: een kliko! De fotogenieke vis gedraagt zich keurig zodat we een paar mooie platen weten te schieten waarna het beest de diepte weer opzoekt. Mooi! Niet veel later weet Michel opnieuw een vis te haken die vecht als een dolle. En als ik tijdens zijn dril ook een vis haak zijn we klaar voor de Kerstfoto! Want het blijft toch merkwaardig; terwijl heel Nederland ongeveer aan het kerstontbijt zit in koud, grijs weer staan wij lekker te popperen in de tropen en GT’s te vangen. De meegebrachte Kerstmutsen doen hun werk goed en Bunti en Dilyp lachen zich suf. De sfeer zit er goed in en de foto is redelijk hilarisch!

1e kerstdag 2013

1e kerstdag 2013:)

Dogfish

Sleuren aan supersterke vissen

Popperen tot je erbij neervalt

Kleurenpracht

We vissen lekker door. Michel vangt nog een nieuwe soort, dogfish, en ik weet nog een GT te landen. Dit terwijl onze poppers belaagd worden door “white belly sea eagles”, grote zeearenden die vanaf hoogte vanaf de eilandjes zonder schroom zich op onze poppers storten! Prachtig, spectaculair maar niet de bedoeling dat we zo’n beest haken. En dan moet je goed op ze letten want die beesten zijn echt superhandig. Een paar keer slagen ze er dan ook in om de poppers te grijpen! Gelukkig bemerkte ze al snel dat die vis wel erg hard is waarna ze de popper weer lieten vallen. We zijn er maar eens foto’s van gaan maken en die zijn redelijk goed gelukt.

eagle met popper

Een volger, maar dan anders

Shit, hij heeft hem:)

Andere plek, andere Eagle. Deze nog jonge en onervaren vogel pakt de popper ondanks ons luid geschreeuw behendig van het oppervlakte…

Eagle met River2Sea Dumbell Popper. Gelukkig liet deze de popper even later vallen.

Michel haakt even later een rainbow runner en tijdens het verplaatsen zien we nu voor het eerst jagen in de oppervlakte. Het is opvallend hoeveel beter de visserij is als er geen wind staat! We lunchen op het water met uitzicht op de eilandjes en vissen na de lunch een soort rif af dat de verbinding vormt tussen twee eilandjes. We krijgen wat aanbeten maar die worden verspeeld. En omdat de wind nu duidelijk minder is vragen we Bunti of we misschien de dag kunnen afsluiten met speedjiggen. We varen de zee op richting een drop off van 40 naar 70 meter en laten daar de speedjigs zakken aan onze Shimano Jigwrex hengeltjes. Nou, dat was geen slecht idee! Al vrij snel staan er twee hengels krom en dat blijft zo doorgaan. Er komt een diversiteit aan vis binnen: barracuda, rainbow runner, GT (!) en ook: dogtooth tuna. Niet groot maar wel de eerste en ook een targetvis van deze vakantie!

Marlijn

We hebben veel schik en de schik wordt nog groter als Bunti een freeline uitzet met een aasvis eraan. Michel staat naast deze hengel en ziet dat al snel lijn wordt gegrepen. De vis krijgt de ruimte om met de aasvis weg te zwemmen en dan laat Michel de lijn straklopen om vervolgens enkele keren de haak te zetten. Dat gaat niet helemaal lekker. Zelfs met de leverdrag volledig naar voren geduwd staat de slip nog vrij los. De vis hangt echter wel aan en neemt een run waarbij vele meters lijn verdwijnen. Maar dan schiet de vis toch los. Balend wordt de lijn binnengedraaid. En dat balen wordt even heel, heel groot! Want als de nylon leader binnen is blijkt dat deze boven de haak over een lengte van ongeveer een meter geschuurd is. En er is maar 1 vis volgens Bunti die dat kan doen: Marlijn……die met zijn speer langs de lijn schuurt. Marlijn! Marlijn! Nee, een marlijn verspeeld!! Michel zit er maar wat beteuterd bij en zelfs flauwe grapjes als “joh, maak je niet druk, zou toch bijvangst zijn, kwamen we niet voor” helpen nu even, terecht, helemaal niet. Marlijn!

dogtooth

De eerste Dogtooth

coral trout

Coral trout

We jiggen na dit voorval nog even door. Ik weet nog een mooie dogtooth tuna te vangen en even later een bijzonder visje, een zogenaamde coral trout. Schitterende kleuren en volgens de heren echt heel lekker dus gaat deze mee voor diner!

Het was een mooie dag. Veel aanbeten, lekker gevist. Mooie vissen gevangen. En bijna een Marlijn. Een Marlijn………

Veerpont Port Blair

Straatschoffie

Dag 5, terug naar het zuiden

Opnieuw vroeg gestart varen we weer naar het zuiden. Er is nauwelijks wind en Bunti stopt her en der omdat we nu wel langs de kust goed kunnen vissen. Michel vangt al snel een leuke GT en ik mis er twee. Op de volgende plek krijg ik gelijk een aanbeet en zie ik de vis: een grote barracuda! Ik hou de lijn strak en zet de haak nog een keer. De vis neemt een belachelijk snelle en lange spurt van links naar rechts en schut daarna woest met zijn kop. Daarbij weet hij de popper kwijt te raken, balen! Die had ik willen hebben. Snel wordt opnieuw ingegooid en direct volgen een paar barracuda’s tot onder de boot de popper, spectaculair! Maar niet pakken…. We proberen het nog even, ook met stickbaits, maar helaas blijven aanbeten verder uit.

Giant Trevally Andaman Sea

We varen verder en gaan richting de westelijke kant van het eiland waar we ook de eerste dag gevist hebben. We schrapen uit de paradijselijke omgeving diverse vissen weg waaronder GT, Bluefin Trevally, Snapper en opnieuw een Grouper voor Michel. We blijven afwisselen tussen poppers, stickbaits en pencil poppers. De grotere poppers en dan vooral de River2Sea en de Halco Roosta popper lijken favoriet te zijn deze week.

We genieten enorm van de omgeving vandaag, zitten gewoon echt lekker relaxed te vissen. De kustwacht houdt een oefening met een groot en klein vaartuig en een paar rubberboten en de roofvogels bekijken het spektakel van boven. Na de lunch gaan we terug naar open zee om opnieuw te speedjiggen. Onderweg zien we tonijn jagen en proberen we er 1 te verleiden maar helaas krijgen we geen aanbeet tussen het gespetter. Wel spannend!

Coral Trout India

Coral Trout als diner

dogtooth tuna

Dogtooth tuna

Het speedjiggen is opnieuw goed. We vangen weer diverse vissen. Michel deze keer Coral Trout en GT en ik vang opnieuw Dogtooth Tuna, een goeie deze keer. De zon begint al te zakken als we terugvaren. Relaxed zitten we samen op het achterdek en genieten we van het uitzicht, de mooie kleuren en de rustige cadans van de boot terug naar huis met “de wind door de haren”. Het was een lekker dagje. Bij het binnenlopen van de haven schiet ik nog wat plaatjes in het avondrood en lopen we rustig terug naar het appartement.

Morgen alweer de laatste dag. Toch maar eens overleggen over een plan om groot wild te gaan vinden!