Sri Lanka, pop till you drop, deel 1!

poppers spuiten

Michel en ik kozen voor onze jaarlijkse vistrip deze keer de locatie Kirinda, Sri Lanka via Gamefishing Asia. Met als doel een grote GT te vangen (in ieder geval groter dan onze grootste op de Andaman eilanden in 2013, 25 kg) en een fatsoenlijke dogtooth tuna. Daarnaast sprak het ons aan een bestemming te kiezen die en nieuw voor ons was (Sri Lanka als land) en waar nog niet heel veel over bekend is (locatie Kirinda).

Na wat email contact eind 2014 met de organisatie en het afstemmen van de details kozen we voor de periode eind maart/begin april en een trip waarin 6 volle visdagen zaten. De vlucht boekten we rechtstreeks via KLM. GamefishingAsia vroegen we het vervoer tussen de luchthaven van Colombo, Sri Lanka en Kirinda, de visplek, te regelen. Begin maart begonnen we aan de voorbereiding van de reis, de periode waarin de voorpret kan beginnen! Ondertussen zwerven binnen de dutchanglers groep voldoende poppers, speedjigs, stickbaits, zware dreggen en splitringen. En hebben we zelf alle hengels en molens beschikbaar. Dus het sorteren verliep deze keer gemakkelijker en omdat zowel Michel als ik een fijn kaartje van de KLM hebben mogen we ieder twee stuks ruimbagage meenemen; dus ook geen stress qua gewicht van de koffers deze keer. Wel hebben we nog een middag wat materiaal een mooie zwarte kleur meegegeven omdat Volkmar en Hendrik-Jan daar veel succes mee hadden tijdens hun vistrip op de Andaman eilanden in januari. Blijft een hilarische foto…..

Ook voor een visum is het voor Sri Lanka een stuk makkelijker dan India/Andaman; je kunt dat online doen, met credit card betalen en je hebt snel een akkoord per mail. Voor de rest pakten we de gebruikelijke voorzorgsmaatregelen in; zonnebrand, diverse medicijnen voor eventuele lichamelijke ongemakken, EHBO spulletjes, handschoentjes voor tijdens het vissen, petjes, buff, etc. Vissen in de tropen moet je als withuidige blanke serieus nemen! We namen daarnaast beiden onze spiegelreflex mee en nog wat ander klein materiaal om indien nodig zelf alles te kunnen regelen (denk aan splitringtangen, leatherman, leadermateriaal, reservelijnen).
Vrijdag 27 maart is het zover; Michel haalt mij op en samen rijden we door naar Schiphol. De reis gaat beginnen!!

Vertrek

Het is echt Nederlands weer als we vertrekken; het regent dat het giet en het is maar 4 graden. Michel heeft gelukkig een betaalbare valetservice kunnen regelen zodat we de auto voor de vertrekhal neer kunnen zetten en naar binnen kunnen hollen. Ai ai ai, wat kijken wij uit naar de tropen J. Inchecken verloopt soepel en al snel zitten we aan de koffie en ontbijt, wachtend op het vertrek. De reis gaat van Amsterdam naar Mumbai in India waarna we ’s nachts doorvliegen naar Colombo in Sri Lanka. Daar komen we ’s ochtends aan en dan is het nog 6 uur met de auto naar Kirinda. Het gaat dus een laaaaange reis worden maar wel met een geweldig vooruitzicht! Dus we nemen het er maar van, slapen wat in het vliegtuig, kijken een filmpje en eigenlijk zijn we voordat we het weten al in Mumbai, 9uur verder. Daar hebben we een paar uur overstaptijd en die valt zwaar; het is dan midden in de nacht en er is niet zoveel te beleven hoe mooi de nieuwe luchthaven ook is. Dus drinken we een biertje, eten een paar snackjes en doden de tijd met flauwe grappen en herinneringen van vorige vistrips.

Overstap in Mumbai

De vlucht naar Colombo vertrekt ook op tijd en een paar uur later lopen we Sri Lanka in, op zoek naar de koffers en de chauffeur. Deze zijn er allemaal en nadat we alles ingeladen hebben vertrekken we richting Kirinda, nieuwe indrukken opdoen van het landschap van Sri lanka! Rohana, de chauffeur, heeft door dat we moe zijn en stopt regelmatig even om de benen te kunnen strekken. We genieten van al het groen, de palmbomen en de vele mooie uitzichten op meertjes, theevelden, houten huisjes, kleine dorpjes. Onderweg stoppen we ook bij een kokosnotenkraam en krijgen we verse kokosmelk uit een net opengeslagen kokosnoot, erg gaaf! Dat stoppen moet ook wel want de auto begint kuren te vertonen; de automatische versnellingsbak loopt warm en de wagen verliest daardoor zijn aandrijvingsvermogen. Na het afkoelen kunnen we iedere keer weer een stukje verder. We zien de eerste olifant en veel vogels. En tegelijk zijn we doodmoe van de reis en blij dat we 6 uur later rond lunchtijd het terrein van het resort opdraaien, ongeveer 24uur na vertrek uit Nederland.

kokosnoten drank Sri Lanka

Onderweg een verfrissende kokosnoot

Het resort bestaat uit allemaal houten gebouwtjes met een centraal restaurant en een zwembad. In de gebouwtjes zitten de appartementjes; deze zijn prima ingericht met goede bedden (belangrijk!) een klamboe en een ruime badkamer met een eenvoudige douche. Het restaurant is top en erg hygiënisch. En zoals later bleek is de kok erg kundig; we hebben heerlijk gegeten en geen darmproblemen gehad! De ligging van het resort is direct aan zee en daarmee is het uitzicht vanuit het restaurant geweldig. En ’s nachts hoor je de golven op de rotsen slaan, heerlijk.

prachtige stranden

Restaurant

Ons verblijf

We gebruiken de middag om onze materialen in orde te maken. Hengels optuigen, poppers klaarmaken, speedjigs van haken voorzien, etc. En natuurlijk lekker genieten van de warmte en een middagdutje in de schaduw onder parasol. Met een koud biertje erbij. ’s Avonds ontmoeten we voor het eerst onze gids voor deze week, Anthony Grandu. Hij werkt 5 maanden per jaar in Sri Lanka en de andere maanden heeft hij in Fosse sur mer in Frankrijk zijn eigen bedrijf waarmee hij gidst op de visserij op blauwvintonijn op de Middellandse zee. Hij legt ons uit hoe hier gevist wordt en waar de locaties liggen. Zelf zijn we wat bezorgd over de harde wind die er waait maar hij geeft aan dat dat juist gunstig is voor de grotere vissen. Hmmmm, we zijn er niet helemaal zeker van…… We nemen met hem nog een keer de materialen door zodat we zeker weten dat we goed zitten en spreken af dat we elkaar de volgende dag om 0800uur op de boot in de haven zullen ontmoeten. Het gaat beginnen! Maar eerst nu vroeg naar bed en goed slapen; we zijn nu lang genoeg wakker geweest J.