Dutchanglers jaaroverzicht 2017

Daar is ‘ie dan, het jaaroverzicht 2017! Meer dan 100 (!)  foto’s van alleen onze beste vissen en mooiste momenten. Het was weer een bijzonder jaar waarin zowel in NL als (ver) daarbuiten prachtige vissen werden gevangen en mooie momenten werden beleefd.

Er werd veel gevist (en gevangen) in Nederland. En hetzelfde in het buitenland: Lakshadweep, Noorwegen, Costa Rica, USA, Frankrijk, Kaapverdië, LaPalma, Zanzibar/Latham, Spanje, Argentinië, Iran……, we zijn een reislustig clubje!

Ook dit jaar was er bij de uitvraag weer het gebruikelijke krachtenspel;

“niet meer dan 15 foto’s per persoon”.

“15 maar??”,

“ja, 15 maar!!”

Er werd dit jaar zelfs onderling gehandeld in aantallen foto’s, en sommigen zijn daar goed in geslaagd :-). Dat alles resulteert in dit overzicht, enjoy!

En op naar een mooi 2018, het is voor velen alweer goed begonnen!

De Dutchanglers.

John Smit:

Een jaar met veel uitersten. Sommige vissen erg groot maar voor het grootste gedeelte toch gewoon vooral lekker gevist, beetje bijkomen van het werk en veranderingen. Vissen helpt! Paar mooie reizen gemaakt en altijd gevist in goed gezelschap! Op naar een mooi 2018!

een jaar waarin het vissen met name diende voor de rust

een trip naar de Laccadiven waarin deze brute Coral Trout werd verschalkt

En ik niet alleen een double hookup GT aan dezelfde stickbait haakte, maar ook landde!

pennen op karper, prachtig!

en in het Altafjord mijn eerste sizeable heilbot!

Stoer! vlakbij de Noordkaap aan de Russische grens kabeljauw op de Barentsz Zee met Jelle

PR zeelt: mannetje 60,5cm

T shirtje, IJssel, snoekbaars: fijn!

Oude rovers van het grotere water

en baars, heel heel veel baars!

De klapper van het jaar, monsterlijke snoek!

En grooooote snoekbaars in de winter, blijft gaaf.

Hendrik-Jan:

Vissen met de bolognesehengel uit de boot

Actief op grote zeelt

Vissen in Noorwegen, hier met een grote heilbot gevangen door Gert-Jan van Aefst

Eindelijk deze te pakken gekregen

Absurd veel roofblei dit jaar

Weinig op karper gevist, maar wel enkele fraaie exemplaren gevangen

Graskarper was lastig dit jaar, definitief een overdaad aan dressuur ?

In India vang ik een enorme Malabar snakehead

Grootste vis ooit, een sixgill haai met immense afmetingen

Met als bonus een fraaie voshaai

Jiggend op escolar heb ik het geluk ook nog zo’n dekselse vis te vangen

Yellowfin madness op Latham island

Hier lag in 2017 de aandacht, snoekbaars

Snoekbaars

En nog eens snoekbaars

Leuke cuda op de Laccadiven

En natuurlijk de pitbull van het water, ook op de Laccadiven

Volkmar Strikkers:

2017: Het jaar waarin alles op zijn plek viel. Na een paar mindere jaren, leek het dit jaar niet op te kunnen. Taaie periodes waren er zeker, maar deze werden ruimschoots gecompenseerd door geweldige vangsten. Alle doelen werden gehaald en hoe!

Februari, prachtig kalm weer en een rustige rivier. De snoeken gevonden en dan komen er super vissen uit

Lakshadweep, twee en een halve week van huis voor 8 dagen vissen. Een bijzondere trip met hele gave vangsten, zoals mijn allereerste haai ooit. En gelijk een kanon van een zijdehaai

Wat te denken van deze Aardbei Grouper? Prachtig stuk chagrijn!

Dogtooth Tuna, de droom vis voor deze trip en hij kwam er uit, op de popper, 5 meter voor de boot en vol in het zicht!

Natuurlijk mag de GT niet ontbreken. Voor mij echt sportvis nummer 1!

Terug in Nederland, mijn eerste sessie, is het gelijk raak. Terwijl Marcel drilt zie ik 3 wel erg grote signalen op de Raymarine. Ik vis dus nog even door en… evenaar mijn PR.

Missie 180+ meerval in Nederland, binnen het uur na aanvang geslaagd. Ongelooflijk. Alleen in de boot, half uur touwtrekken. Wat een monster, 195 lang!

Op vakantie met de vrouw naar Thailand. Daar zwemt een soort die ik graag wilde vangen. Ook hier met de neus in de boter. Buiten het seizoen een bak in volle paaikleuren, in een werkelijk schitterende omgeving.

Nog een meerval sessie om nooit te vergeten. Na uren vechten tegen de wind gaat het opeens helemaal los. 10 Meervallen in krap 2 uur. Nieuw PR voor Martin en dit enorme zwijn voor mij. Geweldig!

Daarna gaat de focus helemaal op grote snoek. Wilde al jaren niet echt meer lukken. Dit najaar: Gekkenhuis! Zulk prachtig weer dat ik besloot een paar uurtjes te snipperen. En dan binnen 10 minuten dit kalf van 126 aan boord. Wat wil je nog meer?

Paar dagen later. Ik dacht dat ze net zo lang zou zijn, maar het waren de bizarre houdingen die mij fopten. Deze 112 “stak er met kop en schouders boven uit” die dag.

Latham Island eind oktober. Overleven op een zandplaat in de Indische Oceaan. Bier, pasta en zelf vis vangen. Gelijk de eerste dag deze bak van een Geelvin Tonijn. Rond de 60 kilo, missie geslaagd!

Kamp Latham, wat een geweldig avontuur was het.

Terug na 2,5 week buitenland. Zou ik de snoeken nog kunnen vinden? 1 Aanbeet op de hele dag, maar het antwoord: Volmondig ja!

En dan de kroon op mijn beste visjaar ooit, en de jarenlange zoektocht naar de ultieme snoek. Midden november ving ik deze bizar mooie 131,4 bij 17,5 kilo. Waanzin, een droom die uitkomt!

Michel Rijnberg:

– in januari wist ik zowaar mijn PR snoek aan te scherpen. Voor de 130 kwam dit moddervette dier slechts enkele millimeters te kort.

Baarzen hebben al eeen paar jaar mijn volle aandacht. Wat zijn ze toch mooi! Met Tommen en Timmen en werden mooie dagen beleefd. Vaak taai, soms goed en een enkele keer was het echt feest en konden we vele bakken van baarzen vangen. Waaronder meerdere vissen de “holy halve meter” passeerden.

feest!

Maio heeft mijn hard gestolen en niet alleen qua visserij. Ook in 2017 kon ik er weer mooie dagen beleven. De dril van een megarog vanaf het strand was er een van lomp sleuren en trekken. Eraan terugdenkend voel ik nog de pijn in mijn rog. Maar eenmaal op het strand was ik de pijn snel vergeten.

Wat een indrukwekkende beesten zijn het toch.

Op één van boottrips zwommen er ineens een aantal Mahi Mahis rond de boot. Met klein stukje vis aan een lichte hengel kon ik ze aanwerpen en vingen we in no-time meerdere van deze “Dolphin fish”. De carpaccio hiervan (met lemon sauce) deed zelfs deze verstokte vleeseter likkebaarden.

Bodemvissen op Maio levert soms de meest bizarre vissen op. Zoals deze trompetvis die langer bleek als de hengel waar ze aan ging hangen.

Verpleegsterhaaien had ik al eens gevangen op Maio. Toch kon ik niet laten nog eens een poging te wagen. Met succes!

Wadend vissen blijf ik een van de mooiste visserijen vinden. Staand tot aan je middel in het water is de natuurbeleving het grootst. Ik ben geen vliegvisser maar begrijp ze vaak wel. En dan die aanbeten vaak vlak voor je voeten.. Dat het niet altijd de grootste vissen zijn moet je voor lief nemen. Een enkele keer is het echter wel goed raak.

Samen met Roel ging ik op zoek naar Dorado in Argentinië, een vis die ik al langere tijd graag eens van dichtbij wilde bekijken. Het lukte om er een aantal te vangen waaronder een paar prachtexemplaren. Misschien wel de mooiste vissen die ik ooit heb gevangen.

What a beautiful creature

De eerste graskarper van het seizoen was met 21 kilo meteen een goeie!

Brasems… wat heb ik lopen mekkeren op die beesten in de jaren dat ik nog voornamelijk op karper viste. Ze hebben menig karpersessie en nachtrust verstoord. Vissend met lichte hengeltjes, schuifloodjes een ultra lichte wakertjes bedoeld voor de zeelt kijk ik nu toch ineens anders naar. Zeker als het vissen zijn zoals deze.

72cm – 5,5 kilo.

Op meerval vis ik al jaren niet meer. Ooit was ik in de ban van deze glibberbeesten, maar die tijd ligt al weer even achter me. Vissend op roofblei met snelgevist kunstaas kwam ik in het verleden ook al eens hele grote meerval tegen. Deze was iets bescheidener van formaat maar wist ons wel 2 kilometer lang stroomafwaarts bezig te houden.

Zeelt blijf ik een prachtige en enigszins mysterieuze sportvis vinden. Soms blijken ze ineens erg gemakkelijk te vangen, maar veel vaker zijn ze afwezig of lukt het slechts om er met moeite 1 te haken. Na enkele jaren gericht op ze te hebben gevist mocht ik dit jaar eindelijk een 60+ zeelt vangen!

– in de schemerperiode maak je vaak een goede kans.

Eindelijk een 60-er!

Voor de grootste vissen moet je toch vaak op groot water zijn. Je moet dan echter niet bang zijn om te blanken. Ik ben er behoorlijk bedreven in geworden (in dat blanken..) Maar loop je dan tegen zo’n bak aan dan is de vreugde des te groter.

Tot ziens … ergens op of aan het water

Roel Orsel:

Er is lekker gevist in 2017, met een fantastische vis vakantie samen met Michel op de Parana rivier in Argentinie. Wij zaten op een machtige rivier in een nieuwe en super mooie omgeving. Daar waar er vaak gezegd wordt dat ik altijd mazzel heb, niet deze keer: gebroken hengel, lijn, leaders en,… op de laatste dag de grootste vis verspelen vlak bij de boot. Michel meer geluk.

Voor het werk nog altijd veel op stap naar Atlanta, gelukkig kan daar goed gevist worden, een aantal weekenden gevist met Cy, maar vooral genoten van een dag samen met Jens op de rivier achter de striped bass aan.

In Nederland veel fijne dagen gevist met de visvrienden; geen super spectaculaire vangsten; maar met een half dozijn: snoek meters; snoekbaars 80-tigers en baars bakstenen, niks te klagen & 2018 is alweer goed begonnen !

Het was hard werken om Golden Dorado te vangen op de Parana, focus om de enkele aanbeten op een dag zien te verzilveren. Dit was de mooiste van zes dagen vissen.

Michel was succesvoller om grote Dorado’s in de boot te krijgen – Heb meegenoten van de spectaculaire jumps die de dorado maakt.

Steeds meer halve dagen en snelle uurtjes gevist. Op zo’n dag, wanneer het lekker loopt en je binnen 40 minuten twee 90-tigers en een 111 zonder foto terug gezet hebt, toch maar snel John bellen die op het zelfde water viste, om te komen fotograferen. Bij het aanslaan was het al duidelijk dat het hier een goede vis betrof – dit was de enige vis dit jaar, die de 4 voet aantikte.

Groot water en een ochtend met pot en pot dichte mist. We moesten rustig varen op de navigatie van boei naar boei en visten de eerste uren in de stilte die de mist veroorzaakt in een soort van iglo van 20 meter zicht naar elke kant. De vis had er zin aan met een aantal grote snoekbaarsen en snoeken in de boot, waaronder deze metervis.

Dit jaar ook weer een heel aantal dagen met Bram gevist, deze metervis testte zijn viskunsten maximaal.

Sinds het hoofdkantoor van mijn werk naar Atlanta verhuisd is, ben ik nog vaker dan gewoon in mijn tweede home-town. De stuwmeren en rivieren rond Atlanta hebben een fantastisch bestand aan striped bass en andere vis. Ook dit jaar weer een aantal dagen gevist met Cy Grajcar – super visserij .

In juni liep Jens stage bij mijn werk in Atlanta, hij is normaal niet zo’n visser, maar deze dag, op de Oostanaula river (Rome, GA) had hij in no-time 4 dikke stripers te pakken & wat waren we verbrand die dag !

Op de Oostanaula liep er een dikke blue-cat fish tussendoor bij het vissen op striped bass. Gelukkig voor de vis was het C&R, want in de US gaan deze de pot in.

Heel langzaam maar zeker begin ik het snoekbaarsspelletje op de rivier onder de knie te krijgen, deze was van een mooie dag met HJ op de rivier.

De dikste snoekbaars van 2017, december en de dames beginnen al een lekkere paaibuik te krijgen.

Grootste baars van het jaar – dag met ruig weer op groot water met Michel top resultaat.

André de Wit:

Tijdens de jaarlijkse snoektrip naar Zweden was het weer zoeken, maar dat maakt de voldoening des te groter als je ze gevonden hebt!

Mijn favoriete visserij in de winter, achter de dikke baarzen aan!

In Frankrijk was het een gekkenhuis dit najaar, alle formaten door elkaar, met een paar schitterende uitschieters.

Eentje van het oude bestand.

Dit jaar mijn eerste Nederlandse meerval weten te strikken. Erg gave visserij met kwakhout en pieren!

Tijdens een taaie Frankrijktrip, toch maar verkassen voor de laatste nacht. Binnen een paar uur levert het al een prachtige beloning op!

Geep van 130cm, oppassen voor de tandjes!

Ook de barracuda’s wisten hem te vinden!

Dikke snapper op de witte Rapala.

Ruim een half uur op sleeptouw genomen door deze roosterfish…

Toevalstreffer tijdens het baarsvissen, onbeschrijflijk gevoel toen deze in het oppervlak tevoorschijn kwam!

Een van de mooiste plekken waar ik dit jaar was, Iran, het land van de grote barbelen.

Ongeluk zit in een klein hoekje…

De pilottrip naar Latham Island was zeer geslaagd!

“Last cast”, deze dikke GT zorgde voor een spannende afsluiting van de dag.

Thomas Sintobin:

2017 begon voor mij traditiegetrouw met twee onvervalste blanks.

Gelukkig was het de derde keer wel raak toen een aantal hele mooie baarzen
zo goed waren om mijn gekneusde zelfvertrouwen weer wat op te krikken.
Daarna kreeg ik de wind in de zeilen, met onder andere een paar grote
snoekbaarzen en snoeken, en, zelfs een nieuw PR baars die mijn bellyboat van
dichtbij kwamen bewonderen.

Ik heb tegenwoordig een elektrisch motortje onder mijn drijvende stoel
hangen zodat zelfs groot en stromend water een fluitje van een cent worden.
De gesloten tijd overbrugde ik met een bellyboattrip op blackbass in
Extremadura die extreem visrijk bleek en met een potje onvervalst witvissen.

Voor het eerst in vele jaren ving ik weer karper, zeelt en zelfs brasem…
Je bent niets zonder a little help from your friends dus een grote dankjewel
aan Tim, Joris, Kees, Marco en Michel. Die laatste liet me zelfs zonder verpinken een PR
zeelt en graskarper van zijn voerstek wegvissen en nam er fenomenale foto’s
van… Dan weet je wat je aan je vismaat hebt!

Daarna was het weer de beurt aan roofblei (elk jaar lastiger klanten!) en
toen kon ik naar Costa Rica. Ik was er zo fortuinlijk om een van mijn dromen
te vangen, een rooster.

Na mijn vakantie kwam ik maar moeilijk weer op gang maar het seizoen had
toch nog een verrassing voor me in petto : een megasnoek die zich na een
lange dril toch moest overgeven aan mijn ultralichte baars hengeltje.
Vaarwel, seizoen 2017 – het was een plezier je te hebben gekend.