Boekbespreking: Shad-Power van Henk Simonsz

Henk Simonsz Shad-Power
Shad-Power van Henk Simonsz
Vorige maand op de Visma (ik kon er helaas niet bij zijn omdat ik net die dag terug kwam van vakantie) werd het boek Shad-Power van Henk Simonsz gepresenteerd. Een soort van opvolger van het boek Dynamisch Kunst-aas wat werd uitgebracht in 1999 (waar blijft de tijd… ). Nieuwsgierig als ik was bestelde ik Shad- Power direct na de Visma.

1999 – Dynamisch Kunst-aas

Toen ruim 10 jaar geleden Dynamisch Kunst-aas uitkwam was ik er als de kippen bij om deze te kopen. Ik was toen sinds een paar jaar fanatiek aan het roofvissen, naast de karpervisserij die ik ook nog beoefende. Dynamisch Kunst-aas bleek een no-nonsense boek met veel praktisch bruikbare informatie over veel verschillende manieren van het vissen met kunstaas en met natuurlijk veel informatie over kunstaas zelf. Omdat ik in de periode daarna mezelf langzaam maar zeker ging specialiseren op roofvis en de karper steeds vaker links liet liggen nam ik het boek zeer regelmatig ter hand om dingen na te lezen. Dynamisch Kunst-aas was een prettig geschreven boek me veel fotowerk. Het enige minpunt aan het boek vond ik dat het fotowerk van matige kwaliteit was. Verder was het een boek waar je veel van kon leren. Vooral de verschillende visserijen in de verschillende jaargetijden vond ik interessant. Nog steeds lees ik bij tijde en wijle het boek graag, alhoewel het nu wel een beetje gedateerd overkomt.

Shad Power Henk Simonsz

Shad Power van Henk Simonsz

Shads only

Het nieuwe Shadpower is een boek dat exclusief de visserij met shads en ander rubber behandelt. En dan met name op snoek, snoekbaars, baars en roofblei. Daarmee is Shadpower eigenlijk een boek over een specialisme binnen een specialisme. Niet zo verwonderlijk als je bedenkt dat er niet één soort kunstaas is dat zo veelzijdig is als shads omdat je ze op legio manieren kunt inzetten. Verticalen, slepen, werpen, dropshotten jerken, speedtrollen, backtrollen, alles is ermee mogelijk. Dit verklaart natuurlijk ook de enorme markt voor rubber kunstaas. Wereldwijd, want overal ter wereld wordt er gevist met shads, twisters, twinlers, bulldawg etc. etc. etc. Want of het nu gaat om snoek, baars, snoekbaars er roofblei, of over Bass, Musky, salmoniden of een verscheidenheid aan zoutwatervissen waaronder zelfs haaien, nagenoeg alle roofvissen zijn met shads te vangen.

Net als in Dynamisch Kunst-aas puilt ook Shadpower weer uit van de vele foto’s. Wat meteen opvalt is dat dit nu, ruim 10 later, wél dik voor mekaar is. Ook nu weer veel foto’s van kunstaas, montages, mooie natuurfoto’s en natuurlijk de nodige man-met vis-foto’s waarbij het opvalt dat Henk, de bescheidenheid zelve, nooit spreekt over lengtes en gewichten van zijn gevangen vissen. Best bewonderenswaardig.
Shadpower is een redelijk technisch boek. Een boek waar je echt even voor moet gaan zitten en je voor moet concentreren. Een boek waarin Henk vol gevoel voor detail uitleg geeft over de diverse vistechnieken waarmee shads en ander rubber gevist kan worden. Waarbij naast de standaardtechnieken ook veel nieuwe zaken worden besproken. Wel eens gehoord over de juiste balans van een shad? Of backtrollen vanaf de kant? Of combishotten op snoek? Had ik in ieder geval nog niet.

100% praktijk

In zijn boek is heel duidelijk te merken dat Henk (ik heb Henk helaas nooit persoonlijk ontmoet) een bijzonder serieuze en gedreven sportvisser is die wars is van elke vorm van blah-blah en poeha. Geen mooie en complexe theorieën die slechts gebaseerd zijn op een enkele ervaring of een toevallige samenloop van omstandigheden, geen aannames en geen na-praterij. Dat wat Henk schrijft is gebaseerd op zijn jarenlange ervaringen en is door-en-door beproefd. Heerlijk, want er wordt er genoeg afgeleuterd in hengelsportland.
Natuurlijke kleuren kunstaas in helder water en felle kleuren in troebel water? Tja, ook ik gebruikte deze wijsheid als richtlijn bij het kiezen van de kleuren van mijn kunstaas. Jammer dan, uit Henk zijn ervaringen blijkt bijvoorbeeld dat felle fluo-kleuren ook in kraakhelder water soms (maar niet altijd:)) onverslaanbaar zijn om maar een voorbeeld te noemen (bedankt Henk, kan ik mijn toch al niet geringe collectie kunstaas weer verder gaan uitbreiden met fel gekleurd aas…). Henk is dus een op en top praktijkman die graag zijn eigen weg gaat en een duidelijke en op ervaring gestoelde mening heeft. Naast “vangen’ merk je ook dat de “beleving”van het vissen voor Henk heel belangrijk is.

Visie t.a.v. maatschappelijk ontwikkelingen

Maar niet alleen als het om vissen gaat heeft Henk een heldere visie. Ook t.a.v. (maatschappelijke) ontwikkelingen binnen de sportvisserij heeft Henk een duidelijke visie.
Zo is Henk van mening dat het mogelijk moet zijn de beroepsvisserij uit te kopen om beroepsvissers in te zetten voor werkzaamheden binnen de sportvisserij. Hierdoor zouden beroepsvissers een veel beter en stabieler inkomen kunnen verwerven.
Alhoewel ik net als Henk dit héél graag zou zien gebeuren, dit omdat dit een enorme boost voor de visstand en dus de sportvisserij in Nederland zou betekenen, sta ik persoonlijk nogal pessimistisch t.o.v. de haalbaarheid van dit plan. Naar mijn idee en mijn ervaringen met beroepsvissers zullen ze dergelijke voorstellen namelijk nooit accepteren en blijven vissen tot ze er bij neer vallen. Letterlijk.

Ook is Henk kritisch over het gedrag van ons bootvissers op het water. Als we als vissers willen blijven vissen en varen op de grote wateren en rivieren in ons land zullen we ons toch echt netjes moeten gedragen, anders zou de overheid dit wel eens (verder) aan banden kunnen leggen.
Daarmee heeft Henk zeker een punt heeft waar we met zijn allen best eens wat vaker over mogen nadenken. Want in dit overvolle land zijn we nooit alleen en moeten we dus ook het water delen met andere gebruikers. En daar waar zaken gedeeld moeten worden ontstaat vaak frictie (bijvoorbeeld bij de beroepsvaart). Frictie die wel eens tot gevolg zou kunnen hebben dat de hengelsport aan het kortste eind gaat trekken. Laten we ons dus gedragen op het water en rekening houden met anderen, dan is de kans dat we kunnen blijven vissen het grootst (maar helaas niet gegarandeerd…)

Interessant is ook de visie van Henk waarin hij betwijfelt of de ontwikkeling naar steeds grotere, snellere en dus zwaardere boten wel van blijvende aard zal zijn. Of dat er wellicht juist een omgekeerde trend zal ontstaan. Met het oog op de in dit land steeds krankzinniger wordende kosten voor autorijden (mijn persoonlijke visie) zou het namelijk wel eens zo kunnen zijn dat dergelijke boten voor een toenemende groep sportvissers steeds moeilijker haalbaar zal zijn. Waardoor vissers weer zullen gaan kiezen voor lichtere boten die dus ook met een lichtere auto en trailer combineerbaar zijn. Henk is in ieder geval al bezig met het laten maken van een aluminium boot bij de firma Tom Jorna, waarbij de nadruk ligt op gewichtsbesparing (ik ben benieuwd naar het resultaat!)

Zit inderdaad wel wat in denk ik. Zeker als de linkse en/of de groene politieke partijen in de regering komen zal autorijden, zeker met bovengemiddeld zware auto’s welke wel zo prettig zijn om je visboot te “handelen”, vermoedelijk nog (veel) duurder worden. De kilometerheffing gaat er dan gelukkig voorlopig niet komen, reken er maar op dat dit, danwel een ander onzalig plan welke erop gericht is de automobilist verder uit te kleden, als vanzelf weer door onze politici aangedragen zal worden.
Over de Nederlandse politiek gesproken, en passant laat Henk nog even weten daar zijn buik helemaal vol van te hebben…

Mijn conclusie

Shadpower is naar mijn mening een boek wat je als kunstaasvisser met interesse in shads (en wie heeft dat niet) gewoon moet hebben. Het is geen boek dat wegleest als een spannende thriller maar wel een boek dat je kan helpen je visserij en je vangsten te verbeteren en waarbij heel veel nieuwe technieken en ontwikkelingen t.a.v. de (shad)visserij worden besproken. Wat mij betreft dus een echte aanrader.
Alhoewel ik heb getracht ook minpunten te benoemen, heb ik er geen kunnen vinden. Of het moet zijn dat er wel héél veel Gamakatsu en Spro (het bedrijf waarbij Henk betrokken is als het gaat om het ontwikkelen van nieuw materiaal) te zien is op de foto’s. Storend vond ik dat echter geenszins. Shadpower telt zo’n 200 pagina’s en is uitgevoerd met een harde kaft. De prijs bedraagt 29,95. Als je het boek koopt dan wens ik je veel leesplezier!

Michel Rijnberg