Snoekbaars redt de dag

Snel het net eronder

Vrijdag, eigenlijk had ik op het Hollands Diep moeten zitten om het NKS voor te vissen, maar door wat matig weer is dat plan van tafel geveegd. Met een bak koffie heb ik me dan ook aan de eettafel geïnstalleerd en klik ik wat sites door. Eigenlijk overweeg ik om toch maar aan het werk te gaan als een ‘bling’ geluidje een binnenkomende mail aankondigd, het is Hein die me wat vraagt over 1 van zijn websites.

Als ik de mail beantwoord heb check ik toch even de weersverwachting en die  ziet er best snoekig uit. Met het verse mailtje van Hein in mijn achterhoofd mail ik hem met de vraag of hij toevallig zin heeft om een dagje te gaan snoeken. Het antwoord laat gelukkig niet lang op zich wachten en is positief.  Hein wil graag een dikke snoek vangen op de vliegenhengel en ik wil vooral graag lekker buiten zijn.

Hein heeft niet echt een voorkeur voor een water en na wat denkwerk zet ik toch mijn zinnen op een heldere zandwinput. Misschien liggen de snoeken inmiddels ondiep en kunnen we een paar dikke dames verschalken en mocht dat niet lukken dan is er vaak nog wel een snoekbaarsje te vangen. Na een uurtje rijden komen we dan ook bij de hellling aan die helaas is opgebroken door een werkploeg die kabels aan het trekken is. Niet getreurd, we hebben een 4wd en een kanteltrailer dus even verderop rijd ik de hele combinatie van een pittig taludje af en na het nodige duw en trekwerk ligt de boot erin.

Het plan is om de ondieptes te bestoken met streamers en jerkbaits en hopelijk wat aktie te krijgen van de nodige esoxen. Al snel zoeft de vliegenlijn van Hein dan ook door de lucht en zelf hang ik een XL van Aad Dam in de speld en begin ik de rietkantjes te bestoken. Na een half uur vruchteloos gooien zie ik een fraaie schim wegdraaien onder mijn jerkbait, hoezeer ik echter ook probeer om deze leuke snoek te verleiden, hij trapt er niet in.

Na een goed uur stel ik dan ook voor om het eens elders te proberen, er zijn meer plekken op deze plas die in aanmerking komen en misschien hebben ze daar meer zin. Op de volgende stek aangekomen laat ik het anker zakken zodat ik zelf ook kan vissen in plaats van alleen sturen. Toch gebeurt er ook hier ondanks onze inspanningen bar weinig en wederom stel ik voor om te verkassen.

De derde stek van de dag is een mooie grote zandplaat die in 1 keer naar 5 meter wegvalt. Ik anker dan ook op het taludrandje en pak de shadhengel uit de kast waar ik een 7″ fox shad aan monteer met een ultra licht loodkopje. Met deze uitgebalanceerde combi kan ik mooi de plaat en het erachterliggende talud afwerpen en door de grote schoepstaart van de shad is deze ook nog eens tergend traag te vissen. Knappe snoek die daar vanaf kan blijven.

Als we zo een  kwartiertje aan het werpen zijn krijg ik dan toch eindelijk die gortdroge tik op de shad en snel zet ik de haak. Het protest aan de andere zijde is op zich tamelijk mild dus ik zet in op een snoekje van rond de 80. Bij de boot duikt de vis nog een paar keer mooi het talud af maar bij de eerste glimp zie ik toch dat het een mooie snoekbaars is. Snel het net eronder en een foto, we zijn gelukkig van de ‘0’ af.

Snel het net eronder

Leuke 70-er

Hierna werpen we nog wat verder maar onder water staat de schakelaar kennelijk niet aan want het blijft verder maar akelig rustig. We verkassen dan ook wederom en werpen een haventje uit waar ik nog een volger krijg op de shad die verder ook niet thuis geeft.

Gelukkig weet ik nog een mooi ondiep baaitje, maar ook daar liggen ze niet of staan ze in ieder geval niet aan want jerkbait noch shad of streamer weet een visje tot aanbijten te verleiden.

Als laatste optie kiezen we dan maar voor een klein toevoerkanaaltje wat naar de plas loopt. Hier zou toch een snoekje moeten liggen. Na een half uurtje krijg ik hier de eerste volger, wederom eentje die zich niet weer laat zien nadat hij de boot gezien heeft.

Toch hebben we alles bij elkaar dikke schik, Hein blijkt net als ik vogelliefhebber te zijn en als de vissen dan niet mee willen werken gaan we maar wat vogels spotten. Al werpend verteld Hein over de keer dat hij op de randmeren aan aantal roerdompen heeft gezien tijdens een strenge winter. Prachtige vogels, die roerdompen en voor mij toch al weer even terug dat ik er zelf 1 zag.

In de kant zijn de nodige vraatplekken van bevers te zien en ook zie je op diverse plaatsen de ‘glijbanen’ waar de bevers het water inglijden. De omgeving maakt dus ondanks de matige vangsten veel goed. Als Hein de achterwaartse beweging inzet met zijn vliegenhengel raakt zijn streamer het achter ons liggende riet waarna met veel gekraak een grote bruine vogel het luchtruim kiest. Beiden zien we meteen dat het hier om een roerdomp gaat, zo heb je het erover en zo haak je er bijna 1 op de vliegenhengel.

Onder de indruk van deze ontmoeting vissen we nog even door, maar het ontbreken van enthousiaste snoekjes onder het wateroppervlak en het inmiddels late tijdstip  zorgt ervoor dat ik voorstel om een laatste offensief te doen op een taluudje waarvan ik weet dat er later in de middag nog wel eens wat snoekbaarzen willen rondhangen.

Ik pak dan ook een pittig vertikaalstokje, hang er een 7″ shad aan en begin met grote halen langs het talud te vertikalen. Als ik ongeveer 5 minuten bezig ben krijg ik een leuke frommel aan het geheel en snel sla ik dan ook aan waarna niet lang daarna snoekbaars nummer 2 de binnenkant van de boot ziet. Weer een leuke vis en uiterst welkom na de taaie visserij van de middag.

Een welkome vis

Hein die ook wat vangdrang krijgt vraagt of ik nog een vertikaalstokje heb (tuurlijk) en nadat we ook voor hem opgetuigd hebben vissen we verder. Nog geen 5 minuten later tikt Hein de hengel richting hemel en vangt ook hij een leuke snoekbaars. Het begint zowaar nog leuk te worden vandaag :)

Hein met een zwaarbevochten vis

Ik kondig aan nog 1 à 2 keer het talud te gaan varen en laat mijn shad weer zakken. Al snel krijg ik weer een leuke frommel en dient de volgende vis zich aan, helaas lost deze vrijwel direct na de aanbeet. Toch geeft de plotselingen opleving ons flink moed en geconcentreerd wordt er dan ook verder gevist. Als ik een mij bekend richeltje nader controleer ik de shad nog maar eens en werp ik wat van de boot af in waarna ik het geheel frivool richting richeltje laat hupsen. Daar aangekomen zie ik een mooi signaal op de visvinder en als even later mijn shad op de richel arriveert ziet het ‘signaal’ er dan ook wel brood in zo lijkt het want ik krijg een ferme beuk op de hengel. Een zeer forse dril verder en Hein kan het schepnet steken onder een mooie 80-er.

Leuke 80-er

Hierna moet bij een volgende aanbeet mijn shad het verder doen zonder staart en nadat ik een nieuwe gemonteerd heb valt het stil. Inmiddels is het ook half 6 en we besluiten dat het mooi is geweest. We gingen voor snoek, maar met wat schakelwerk werd het ondanks het ontbreken van snoek toch een leuke dag.