Een seizoen lang NKS, een leerjaar

Na in voorgaande jaren al eens geflirt te hebben met het NKS door af en toe een wedstrijdje mee te pikken en zelfs al eens een finale mee te vissen, werd er dan toch afgelopen jaar besloten om eens een heel seizoen mee te pakken.

Wat zijn wedstrijden en klassementen zonder een doelstelling ? Die doelstelling werd dan ook vrij defensief gekozen, het eerste jaar moest een top 20 plek in het eindklassement erin zitten.

NKS Lauwersmeer

Wedstrijd 1:  Het noordzeekanaal

Vol goede moed visten we dan ook de eerste wedstrijd van het seizoen 2008-2009 voor, op een voor ons onbekend wedstrijd water, het Noordzeekanaal. Lekker driftend op de stroming vingen we tijdens het voorvissen in een goeie 4 uur meer dan 50 maatse vissen en wat ons betreft was de wedstrijd al in de pocket.

De praktijk was behoorlijk wat weerbarstiger, met een dikke 60 boten op het water bleken de vissen lang niet zo bijtlustig als de week daarvoor en uiteindelijk wisten we met veel moeite een 10 maatse vissen in de boot te brengen die ons op een 17e plek brachten.

Les 1 was geleerd, de omstandigheden tijdens de wedstrijd veranderen snel ten negatieve dus de vissen die je het eerste uur pakt tellen dubbel. Later op de dag wordt het vaak toch schrapen.

Wedstrijd 2:  Het Hollands Diep

Deze zou plaatsvinden op het Hollands Diep, door tijdgebrek en het afstandsprobleem zagen we geen kans om voor te vissen, dus we moesten afgaan op wat mondelinge info over technieken en dieptes en er maar het beste van hopen.

De wedstrijddag zelf knetterden we er vlot vandoor achter de meute aan zonder eigenlijk een idee te hebben waar we heen moesten. Na op de visvinder / gps een meter of 8 diepte te hebben gevonden werd er gevist met ‘sleepie’ en fireball waarbij we het tempo er goed inhielden. Of we nu veel geluk hadden met onze stekkeuze of dat we werkelijk iets goed deden (we hopen het laatste) maar vangen deden we, ik zelf kon alle vissen op de bijhengel (sleepie en fireball) aantekenen en jeroen excelleerde op de handhengel met spiering en fireball waarbij hij ook 2 mooie 60-ers aantekende.

Aan het eind van de dag bleken we net een paar millimeter te kort te komen voor een 3e plek maar met een strakke 4e plek op een water waar we voor het eerst visten waren we voorwaar niet ontevreden. Inmiddels stonden we ook nog eens op de 4e plek overall (what’s in a name na 2 wedstrijden)  in het klassement,  dus de motivatie was tot grote hoogten gestegen samen met het wellicht wat misplaatste vertrouwen.

Wedstrijd 3:  De Maas

Dat bleek ook wel tijdens wedstrijd 3 op de Maas, hier wreekte zich het niet voorvissen en het onbekend zijn met het wedstrijd water. Op een ondermaats visje na faalde onze tactiek van meters maken en we maakten een vrije val in het klassement met 40 punten aan de broek

Wedstrijd 4: Gooimeer

De volgende wedstrijd was op het gooimeer, 1 van onze thuiswateren, een wedstrijd die we nooit hadden mogen missen gezien onze klassement aspiraties, maar de trip naar Soroya / Noorwegen was reeds lang geplanned dus tenzij de eerste wedstrijddag zou verwaaien konden we niet meedoen. Verwaaien deed de wedstrijd niet dus de volgende 50 strafpunten hadden we ook al weer te pakken.

Wedstrijd 5:  Het Hollands Diep

Wedstrijd 5 was hernieuwd op het Hollands Diep en aangezien we daar al eens gevist en gepresteerd hadden moest het daar maar weer eens gaan gebeuren. Even de waypoints van de keer ervoor afvissen zou toch wat vis op moeten leveren. Bij de inschrijving moesten we constateren dat dat niet zou gaan lukken aangezien het parcours verlegd was naar een vrijwel voor iedereen onbekend gedeelte van het Hollands Diep.

Tijdens het voor anker dobberen voor de wedstrijd maar eens flink ingezoomd op de gps en een waypointje gezet op een interessante onderwater structuur. Na daar snel naar toe gevaren te zijn, lagen we lekker alleen te dobberen en in het eerste uur kregen we al leuk beet op de fireball op zowel hand als steunhengel. Uiteraard bleef e.e.a. niet onopgemerkt dus vrij snel waren we niet meer alleen op de gekozen stek maar toch bleven we leuk vangen.

Gedurende de dag bleek het voor veel mensen lastig te zijn om aan het aantal van 7 vissen te komen, daar waar dat bij ons van een leien dakje ging. We eindigden de dag met een goed gemiddelde en bijna 20 maatse vissen. Bij de prijsuitreiking bleek dat goed te zijn voor wederom de 4e plek, hadden we 2 grote vissen niet gelost (deden we wel) dan hadden we een podiumplek kunnen opeisen.

Wedstrijd 6: Haringvliet

Op het Haringvliet moesten we afgaan op ervaringen van anderen en wat vergeelde waypoints. Daarnaast moest ik, door vakantie van Jeroen, met Michel vissen als vervanger. Zeker geen slechte keuze want tegen het middaguur hadden we al 7 maatse vissen aangeboden en het zag er goed uit. In de middag ging het in die zin mis dat de beten wegvielen en we niet snel genoeg schakelden door bijvoorbeeld dieper te vissen of van techniek te wisselen.

Hierdoor bleven we achter met 2 vissen in de 42+ cm klasse die ons naar een 13e plek brachten terwijl een 2-tal 50-ers erbij ons zeker een dikke top 10 plaats hadden gebracht.

Wedstrijd 7:  Lauwersmeer

Wedstrijd 7 zou plaatsvinden op het Lauwersmeer, ooit had ik daar wel eens gevist en een voorvisweekend was ook nog geplanned dus qua voorbereiding leek alles helemaal goed te gaan. Nu ligt het Lauwersmeer op een naar plekje in Nederland qua wind en dat zorgde er voor dat we het geplande weekend voorvissen moesten laten lopen doordat het  stormde.

Toch wisten we ons redelijk goed voor te bereiden, met een aantal waypoints van mij goed gezinde vissers en een dieptekaart van het Lauwersmeer werd een strategie uitgestippeld van meters maken met zware loodkoppen langs een mooie lijn met waypoints. Gezien de berichten zouden een handvol vissen genoeg moeten zijn om de wedstrijd te winnen.

De wedstrijddag zelf gingen we vol goede moed aan de slag en al backtrollen met 2 kilometer per uur wist jeroen zowaar binnen een half uur de eerste maatse vis aan te slaan. Enkele klassementstoppers keken met lede ogen naar onze vangst en ons vertrouwen steeg tot grotere hoogten :) Wederom bleek dit te vroeg gejuicht aangezien de volgende aanbeet er 1 van een leuke baars was waarna het een taaie boel werd. Uren later en allerhande pogingen verder was ook de wind flink aangetrokken en we kozen er voor om rond de waypoints nog eens wat te proberen.

Uit mijn ooghoeken zag ik hoe een andere boot zowaar een maatse vis daar uit de buurt wist te strikken en Jeroen zag een losschieter in een andere boot. Scherp langs een kleine richel  sturend, waar het bodemverloop van 6 naar 4 meter ging, boog mijn bijhengel rustig in en het leek erop alsof mijn voorn op de fireball aan de grond was gelopen.

Aangezien ik toch niet zeker van mijn zaak was toch maar hard aangeslagen en dat bleek een goede zet want na een leuke dril op de zwabberstok nette jeroen een dikke 60-er. Hierna gingen de gordijnen helaas dicht, maar met 2 vissen wisten we een 6e plaats te vissen en stelden we een plaats in de top 10 vrijwel zeker.

67,4 centimeter snoekbaars

Wedstrijd 7: Het IJ

De laatste wedstrijd op het IJ, wederom een eerste keer voor ons en ook hier weer geen idee waar te vissen. Nu was er het hele seizoen al veel contact tussen Tjeerd van der Ploeg en Henk Tuinenga en ondergetekenden, dus na een uurtje die maar eens gebeld en aangezien zij inmiddels een maats visje hadden die kant maar eens opgegaan.

Hier kreeg ik al snel een tikje op de fireball maar helaas was dit een ondermaatse vis. Jeroen wist gelukkig hogerop op het talud wel 2 vissen te landen die ook nog eens fors waren voor het IJ. Een derde vis werd helaas jammerlijk gelost maar met een 21e plek en door een beter resultaat op het Hollands Diep streefden we zelfs onze min of meer ‘teamgenoten’ voorbij in het eindklassement.

De doelstelling is ook behaald, met een 8e plek in het eindklassement hebben we boven verwachting gepresteerd en de hoop is natuurlijk om deze lijn volgend jaar door te zetten. Daar zit nog wel wat ruimte in, zeker als we er meer tijd aan kunnen besteden in de vorm van voorvissen.

jeroen-sb-1

De eindconclusie:

Het vissen van een NKS doe je om een veelvoud van redenen, je leert er enorm veel van, het is gezellig en je kunt je meten met andere vissers. Daarnaast doe je in een gierend tempo waterkennis op door heel Nederland en ook dat zien we als een dikke bonus.

Het succesvol vissen van het NKS is een wat andere zaak die vooral heel veel moeite kost, vrij kostbaar is en veel discipline en aanpassingsvermogen vergt.

Om in de top 3 te eindigen dien je structureel top 10 plekken te vissen, Nullen worden genadeloos afgestraft en de klassementsleiders zijn mensen die veel moeite doen om meerdere malen voor te vissen en allerhande secundaire zaken te regelen (verse spiering, vers aas, materiaal, etc)

Als we ons eigen seizoen analyseren dan zit er nog heel wat ruimte in de prestaties, dit seizoen hadden we, door geen wedstrijden te missen en door meer voor te vissen, veel beter mee kunnen doen. Een 8e plek is natuurlijk super als je kijkt naar de doelstelling aan het begin van het seizoen, maar doelstellingen zijn er om ze te halen en vervolgens te verbeteren.

Volgend jaar willen we in ieder geval eens een wedstrijd proberen te winnen en daar waar mogelijk onze prestaties van dit jaar verbeteren.

Rest ons nu nog een finale wedstrijd, een 2e bootje zou best leuk zijn :)