‘Grand slam in twee’

's Ochtends vrij snel succes

Het is even wat rustiger op de site als het gaat om updates. Geen nood, want je zou het kunnen zien als een soort van stilte voor de storm. Zo’n beetje iedere Dutchangler heeft wel een vistrip op het programma staan of, in geval Hendrik Jan, zit nu in het buitenland.

Zo ben ik zelf erg druk met de voorbereidingen voor mijn aanstaande trip naar Mexico. Samen met André de Wit bezoek ik daar vismaat Georges de Bruyker, die een aantal jaren terug België verruilde voor het prachtige Mexico. In 2007 was ik ook al eens in die contreien, zij het aan de oostkant op het schiereiland Yucatán. De verslagen van deze trip zijn hier te vinden, ik denk nog vaak terug aan dat prachtige avontuur!

Maar voorlopig zullen we het nog even moeten doen met het ijskoude Nederland. Gadverdamme, wat een flutvoorjaar krijgen we over ons heen! Schreef ik eerder nog dat ik maart een heerlijke maand vind om veel op het water te zijn, dit jaar had ik de maand misschien wel net zo graag overgeslagen. Boven water is het koud, maar ook onder water loopt alles anders dan normaal. Zo merkten we ook tijdens een tripje naar het verre zuiden. Hopend op ondiepe kneiterbaars. Viel dat even vies tegen! Het water werkelijk stervens koud en de beloofde zon bleef voor de vierde ‘ZuidHollandtrip’ op rij lekker verstopt achter de wolken…

Hendrik Jan en John visten die dag op hetzelfde water en wisten verticalen nog een aantal vissen te verschalken. André en ik besloten echter stug door te zetten met onze werpende visserij. ’s Ochtends leverde dat al vrij snel een prachtige baars op, maar daarna was het echt zoeken geblazen.

's Ochtends vrij snel succes

’s Ochtends vrij snel succes

Heerlijk zo'n droge knal bij het afzakken langs het talud

Heerlijk zo’n droge knal bij het afzakken langs het talud

Een snoekstek werd dan maar bestookt met jerkbaits en dat leverde mij al snel twee fraaie vissen op. Niet veel later knalt mijn bijhengel dubbel. Daaraan hing een, eigenlijk voor snoek bestemde, voorn van een centimeter of 20. Geen enkele moeite voor een grote baars zo bleek eens temeer want even later stond ik met een fraai exemplaar in mijn handen. Echt zo’n vierkante, hoge, brute vis met een verhaal. Één oog blind, schubben lekker rommelig, prachtvis!

Deze fraaie snoek kwam de hybride voor de boot halen!

Verrassing!

Hoe noemen ze dat nou, een ‘Frans Model’?

Oude krijger!

Tegen vijven weet André, na een paar volgers en missers, dan eindelijk zijn nul weg te poetsen met een snoekbaars. Tegelijkertijd haak ik een flinke vis, vermoedelijk snoekbaars, maar deze schiet helaas los. Een potentiële grand slam voor mij dus, maar dat liep even anders. Een lange dag met weinig resultaat. Gelukkig maken de formaten van de vissen dit goed en hebben we bovendien gewoon erg lekker staan vissen. Meer zat er even niet in vandaag en dan haal je toch veel voldoening uit de vangsten die je wel doet!

Toch nog

Een week later ga ik met HJ op pad. Het blijkt de langste regenbui ooit waar we ons in bevinden. Toch gek want ergens tussen 3 en 4 was het echt een half uurtje droog… Ja, een heel half uur wel ja… Allemachtig wat een natte en, zo leek het, ellendige dag werd dit. Pas om vier uur ’s middags volgt de verlossende aanbeet en deze sla ik mis. De tandafdrukken in de aasvis spreken boekdelen. Dit was een kasteel…

Nog geen tien minuten later krijg ik een herkansing. Met een enorme ros wordt de fireball te grazen genomen maar deze hoge zeventiger lost in het oppervlak… Hier wordt ik toch wel tamelijk chagrijnig van. Volgens HJ moet ik niet zeuren want ik krijg tenminste beet… Nou, als hij even later binnen vijf minuten ook twee beten mist zitten we samen te chagrijnen… Eten ze met mes en vork daar beneden of zo?

En dan, rond de klok van half zes, zeilt mijn dobber nog één keer prachtig de diepte in. De focus is er en de haak wordt gezet. Hangen, toch nog! Het blijkt een prachtige tachtiger snoekbaars te zijn.

Toch nog!

Fijne gebitjes hebben die grotere snoekbaarzen!

Na deze vis zoeken we nog een half uurtje door naar ook zo’n kneiter voor HJ, maar helaas het mag niet baten. Als ik de stop, eenmaal op de helling, uit de boot trek zien we de score van vandaag. Moet wel honderd liter water zijn, wat een natte bende…