Maio mei 2017

Op zaterdag 13 mei was het eindelijk zover; de start van mijn lang gekoesterde vistrip naar het eiland Maio op Kaapverdië. Een jaar geleden had ik al geboekt, na een persoonlijke tip van de Dutchanglers.

Alle verhalen en foto’s van John en Michel maakten mij erg enthousiast over het mooie en ongerepte Maio. Er is veel afwisseling mogelijk qua visserij (popperen, trollen, bodemvissen, kantvissen, jigging, dood aas vissen) en dat alles onder begeleiding van een uitstekende visgids.

Ik nam meteen contact op met Michael van Stein van de Maio Fishing Club om in mei 2017 een volle week te gaan vissen, met 3 dagen kantvissen en 3 dagen bootvissen in de planning. Mijn targets voor deze week; het vangen van mijn allereerste Wahoo en een grote haai. Daarnaast is het doel minimaal 15 verschillende soorten vissen te gaan vangen!

Na een tussenlanding in Lissabon en 1 nacht in Praia kom ik uiteindelijk op maandag 15 mei aan op het kleine eiland Maio. Michael en Menno, een vriend van Michael, staan daar op de mini airport op mij te wachten. Ik vind mijzelf een echte visgek maar na een uurtje met Michael te praten besef ik dat er ook mensen zijn die misschien wel nóg meer bezeten zijn van deze fantastische hobby.

Tijdens het heerlijke eten (lokale delicatesse Langoustines) in het huis van Fulvio (Italiaanse mede eigenaar van de Maio Fishing Club) bespreken we de plannen voor komende week. Na het eten beginnen we ook direct met vissen; we gaan die maandagavond en nacht meteen proberen vanaf de kant een mooie verpleegster of citroenhaai te vangen.

Vlak voordat het donker wordt komen we aan op de kantstek. Michael en Menno maken alles in orde voor het haaivissen en ik ga met een licht hengeltje en wat garnalen proberen om wat kleine vissen te vangen om te gebruiken als levend aas voor de haai. Een uur later heb ik al veel verschillende vissoorten gevangen die ik nog nooit heb gezien of van heb gehoord. Gelukkig zitten er wat goede aasvissen tussen zodat we aan één hengel een levende vis kunnen doen en aan één hengel een dode aasvis. Michael doet het aas aan de hengels, ik moet nog even wennen aan de grootte van de haken en de aasvissen. Niet zo gek natuurlijk als je een grote haai gaat proberen te vangen, je komt daar immers niet om een snoek of snoekbaars te haken.

Rond 22.00 uur is het hoogtij en vanaf dan worden de haaien meer actief en dat merken we meteen door een eerste goede aanbeet. Na een mooie dril ligt de eerste verpleegsterhaai van boven de 2 meter al op de kant. We waren nog geen twee uur aan het vissen en al één van de doelen van deze week is binnen!

Na een paar foto’s gaat de haai weer terug in de zee, alle haaien worden hier trouwens weer terug gezet. Vrij snel daarna krijgen we weer een aanbeet, deze vis is een stuk sterker dan de eerste haai en ik moet oppassen dat ik stevig op de rotsen blijf staan, en ik moet de hengel goed vasthouden. Een kwartier later kan Michael de haai op de kant trekken en hij roept meteen: “Je PR haai is nu alweer verbroken!”.

We vangen die nacht nog meerdere kleine haaien en ook een mooie Horseye Jack. Ik ben diep onder de indruk van de grootte en de kracht van deze vissen, geweldig om mee te maken. We besluiten om rond 01.30 naar huis te gaan, want de volgende ochtend gaan we om 06.00uur alweer met de boot de zee op.

Na een korte nacht gaan we die dinsdagochtend vroeg met de boot de zee op. Eerst gaan we een stuk trollen op Wahoo, Michael vertelt dat het trollen de laatste tijd vrij moeizaam gaat en dat er weinig Wahoo wordt gevangen.

Ook die ochtend vangen we in de eerste twee uur tijdens het trollen niets. Als we aan de andere kant van het eiland zijn gaan we bodem vissen en met dood aas op haai vissen. Op de beoogde haaienstek gaan we voor anker en we proberen met licht materiaal en stukjes vis en garnalen vanaf de bodem wat vissen te vangen. We zetten 1 hengel uit met een grote dode aasvis om een grote Tijger,- of Hamerhaai te haken.

Om de haaien te lokken is Michael regelmatig aan het “chummen”. Hij gooit dan diverse stukjes vis in het water zodat de haaien dit van verre afstand kunnen ruiken. We vangen met de lichte hengels een aantal fantastische mooie vissen. Mijn hoogtepunt is het vangen van een supermooie papegaai vis, wát een kleuren.

Na een aantal uurtjes bodemvissen op de kleinere vissen zijn we redelijk voldaan. We genieten even van een koud drankje op de boot als uit het niets de hengel met de grote dode aasvis wordt krom getrokken: Haai! Michael sprint naar de hengel en vlak daarna geeft hij hem aan mij. Bij de felle  “uithalen” van de haai heb ik veel moeite om de hengel vast te houden, maar opeens zien we aan de oppervlakte een tijgerhaai verschijnen, een ‘kleintje’ volgens Michael. Na ongeveer een kwartier komt de vis dichter bij de boot en kunnen Michael en onze schipper Daniel de haai met enige moeite in de boot trekken. De vis is dik over de twee meter en zwaarder dan 75kg dus ik vind dit natuurlijk helemaal geen kleintje.

Michael vertelt dat ze ook wel eens tijgerhaaien vangen van boven de 500kg. Vergeleken daarmee is dit inderdaad een kleintje, maar voor mij blijft het een grote vis en bovendien een Tijgerhaai. Wat een gaaf beest en wat een mooie kleuren! Ik ben erg onder de indruk en doe snel een stapje naar achteren als de haai in de boot ligt, want tijgerhaaien staan er om bekend dat ze niet de meest vriendelijke haaien zijn. Snel maken we een paar foto’s waarna we de tijgerhaai weer terugzetten in de zee. Ik ben superblij; na de verpleegsterhaai op de 1e visdag nu ook op de 2e visdag al een mooie tijgerhaai!

Op woensdag is het rustig weer met weinig hoge golven, we vertrekken die ochtend weer rond 06.00 uur en na 3,5 uur varen (we trollen wel tussendoor) komen we aan op de beoogde stek, 40km bij Maio vandaan. Michael weet hier nog een mooie stek waar het opeens veel ondieper wordt, hier kunnen we overheen trollen, bodemvissen en jiggen. Er zijn veel meeuwen aan het duiken op kleine vis en er zijn ook locals aan het vissen, de voortekenen zijn dus goed. We besluiten om eerst een aantal rondes te gaan trollen met Rapala’s. Al snel krijgen we een aanbeet op de buitenste hengel. Michael weet dat ik dolgraag een Wahoo wil vangen, maar tijdens het drillen zegt hij; “rustig aan, het is volgens mij een klein tonijntje”. Het voelt echt wel wat groter aan en bij de boot zie ik dat het een Wahoo is. Met hulp van Daniel krijgen we de Wahoo in de boot, een fantastische rover die ik heel graag wilde vangen. De Wahoo is een zeer onvoorspelbare vis en deze vang je niet zomaar even. Ik ben dan ook dolbij want het was gelukt!

Michael had natuurlijk al snel in de gaten dat er een Wahoo aan zat, maar het is belangrijk om rustig te blijven tijdens de dril. Het was goed dat hij mijn enthousiasme wat probeerde te drukken en ik kon er achteraf wel om lachen.

De Rapala zat volledig in de bek van de Wahoo dus deze was er waarschijnlijk toch nooit meer afgegaan. We nemen de Wahoo mee naar huis want ze zijn erg lekker om te eten.

We trollen nog een uurtje verder maar zonder resultaat. We besluiten om even een tijdje stil te liggen en te gaan jiggen. In twee uurtjes tijd vangen we een paar kleine Amberjacks en helaas verspelen we nog een mooie grouper. Daarna gaan we bodemvissen met garnalen en stukjes vis en vangen we nog een aantal mooie kleine vissen.

Voordat we weer 3,5 uur moeten terugvaren (trollen) besluiten we eerst nog een paar rondjes te trollen op het ondiepe gedeelte waar we ’s ochtends de Wahoo vingen. Al snel krijgen we weer een aanbeet op één van de hengels. Vlakbij de boot zien we dat het weer om een Wahoo gaat maar wel een stuk groter dan de eerste. Helaas verspelen we deze vlak voor de boot, ik baal hier natuurlijk flink van maar aan het einde van de dag ben ik vooral blij dat we toch 1 Wahoo hebben gevangen. Hiermee is m’n tweede target van deze vistrip ook gehaald, een heerlijk gevoel aangezien we pas halverwege de trip zijn, met nog twee nachten kantvissen en één dag bootvissen in het vooruitzicht.

Donderdagavond en nacht besluiten we om nog een keer te gaan kantvissen op haaien op dezelfde plek waar we maandagnacht ook waren. Dit schijnt echt één van de betere stekken te zijn van het eiland en hier maken we een goede kans om een citroenhaai te vangen.

We komen weer vlak voor het donker aan en ik kan met een garnaaltje precies nog één goede levende aasvis vangen waarmee we op haai kunnen vissen. We vissen wederom met twee hengels op haai en twee hengels op wat kleinere vissen (o.a. op kleine Haaien, Murenes, Horseye Jacks).

We hebben wel wat actie op de lichte hengels maar het blijft lange tijd rustig bij de twee hengels waarmee we op haai vissen. Het hoogtij is vannacht rond 0.15 uur en we wachten weer in spanning af of we een aanbeet krijgen. Vlak na middernacht loopt de hengel af waar de grote levende aasvis aan zit, maar we verliezen de vis al snel. Dit is duidelijk een aanbeet van een haai en Michael verwacht nog wel een nieuwe aanbeet. De aasvis is nog heel dus we gooien de hengel snel opnieuw in. Het duurt een tijdje voordat de hengel weer snoeihard afloopt. Ditmaal blijft de vis er wel aan hangen en kan de dril beginnen. Dit is duidelijk een grotere haai want de dril is hard en ik moet al m’n kracht gebruiken om de haai richting de kant te krijgen. Even denk ik dat het een citroenhaai is (die zijn nog sterker dan verpleegsterhaaien) maar na een half uur zien we vlakbij de kant dat het toch een grote verpleegsterhaai is. Na een paar laatste runs kan Michael de haai op de kant trekken. Een prachtige kolossale verpleegsterhaai met een lengte van 2,36mtr en een geschat gewicht van rond de 85kg. Dit is de grootste verpleegsterhaai van deze week. We maken een paar mooie foto’s waarna we de haai weer terugzetten. Fantastisch, wat een grote vis en een geslaagde visnacht!

Met een Tijgerhaai, 3 verpleegsterhaaien van boven de 2mtr en diverse kleinere haaien ben ik qua haaien deze visvakantie meer dan voldaan. Natuurlijk zou het mooi zijn om nog een citroenhaai of hamerhaai te vangen maar het lijkt me leuk om tijdens de laatste dag kantvissen nog iets anders te proberen. We besluiten daarom om vrijdagnacht in de haven te gaan vissen. Hier kunnen we nog met poppers op horseye jacks vissen en we probeerden om met een grote aasvis een grote pijlstaartrog te vangen. Het lukt helaas niet om een Horseye Jack of Pijlstaartrog te vangen, we vangen wel nog wat kleinere vissen (snappers en murenes).

Zaterdag hebben we een relaxdag op het programma en zondag staat alweer de laatste visdag op het programma. We willen een hele dag met de boot de zee op om tijdens het trollen nog een Wahoo of Tonijn te vangen. Michael weet vlakbij het eiland nog een stek waar we kans hebben om een grote Tijgerhaai te vangen en we kunnen daar ook bodemvissen op o.a. groupers. De dag start moeizaam met een haperende motor, maar gelukkig lukt het Michael en Daniel om de motor weer aan de praat te krijgen en een uur later kunnen we beginnen met trollen. Al snel krijgen we een aanbeet maar de vis schiet al snel weer los. Jammer maar wel een goed teken dat we een aanbeet krijgen tijdens het trollen vrij dicht bij het eiland.

Het duurt niet lang voordat we een nieuwe aanbeet kregen. Na een korte maar hevige dril zien we vlakbij de boot dat het om een schitterende Wahoo gaat. Iets kleiner dan de eerste Wahoo maar qua tekening en kleur een stuk mooier. Ik ben er daarom ook erg blij mee!

We gaan nog op de haaienstek voor anker en gooien daar 1 hengel uit met de kop van een eerder gevangen Wahoo als aas, om op haai te vissen. We krijgen hier helaas geen aanbeet op maar we vangen wel een aantal mooie kleine vissen.

Helaas zit het er alweer op en de visweek is voorbijgevlogen. Ik kijk terug op een fantastische week: 3 grote Verpleegsterhaaien, 1 mooie Tijgerhaai, 2 Wahoo’s, 1 Horseye Jack, 1 papegaaivis, diverse Amberjacks en Groupers en meer dan 10 andere soorten kleine vissen. Michael van de Maio Fishing Club is een topgozer en een zeer enthousiaste en goede visgids die er alles aan doet om je een geweldige visvakantie te bezorgen. Maio is een mooi eiland met nog nauwelijks toerisme. Je hebt hier qua visserij ontzettend veel mogelijkheden en je kunt zowel grote vissen als veel kleinere vissen vangen, de een nog mooier dan de andere.

Ik wil Michael, Menno, Ramona, Daniel en Fulvio bedanken voor de gastvrijheid en de geweldige visweek. Ik wil zeker terug naar deze locatie om een dorado, pijlstaartrog, citroenhaai, hamerhaai of een nog grotere tijgerhaai en wahoo te vangen!

Voor meer informatie kun je kijken op www.maiofishingclub.net of www.visreis.nl