Pike Party of Party Pikes?

Geen hand voor ogen...

Sander en ik zijn in dezelfde week van November jarig. Sterker nog er zitten maar twee dagen tussen onze verjaardagen. Dit jaar ontstond het idee om er maar eens een verjaardagsessie tegenaan te gooien. Met een beetje geluk ongegeneerd hard uithalen met dood aas. Beide hebben we ’s middags/ ’s avonds mensen over de vloer, dus het zal bij een ochtendje blijven. Zes uur bij de helling, zo spreken we af…

Zes uur gaan we beide niet redden. Potdichte mist onderweg, echt niet normaal. Eenmaal bij de helling zie ik achteruit rijdend de achterkant van mijn boot in de mist verdwijnen. Belachelijk dit, maar vertrouwend op de Navionics kaart gaan we ervoor. Sander in de punt van de boot en ik turend op de kaart.

Rustig varend stuur ik de boot van boei naar boei. Het blijft bizar hoe moeilijk het is om zonder referentiepunten rechtuit te varen.  Zelfs varend op de GPS presteer ik het om op den duur bijna haaks om te draaien alvorens het echt in de gaten te hebben…

Geen hand voor ogen…

Na een kleine driekwartier zweten, zonder kaart verdwaal je echt kansloos, komen we eindelijk op de plaats van bestemming. Turend op de dieptemeter zoeken we de witvis op en eenmaal gevonden knopen we de boot vast. Het is nog stikdonker en met de mist erbij hebben we niet meer dan vijf meter zicht. De vier dobbers worden dan ook dichtbij de boot gedeponeerd om ze toch in de gaten te kunnen houden.

Binnen een kwartier missen we al een dobber en is het Sander die een 70er kan lostikken naast de boot. Het begint dan eindelijk te schemeren en het aftellen kan beginnen…

Plop, daar gaat mijn dobber. Ik zet de haak en na een kort gevecht ligt de eerste metervis van de dag op de onthaakmat. Sander heeft voor de feestvreugde een heus masker meegenomen en voor ik het weet zit ik verkleed als piraat met een metersnoek op de foto…

Dusss….

Vis terug en verder vissen maar. Het duurt even maar dan gaat het helemaal los. Noem het lopende band werk, noem het asociaal, maar werkelijk de een na de andere dobber knalt er vandoor. Bij mij althans… Voor elke aanbeet die Sander krijgt, krijg ik er drie en in no time sta ik op elf vissen, daar waar hij het er met vier moet doen. Het belachelijke is dat dit allemaal binnen het uur gebeurt. Gewoon constant drillen, onthaken terugzetten, drillen, onthaken… etc…

Mooiste moment is wel de triple hook up. Nadat Sander de haak zet op een flinke vis vertrekt mijn dobber ook vrijwel direct. Als ik aansla voel ik dat ook dit een beste lap betreft. Met de snoek naast de boot zie ik mijn andere dobber ook vertrekken. Snel geef ik de hengel over aan Sander, die tijdelijk twee metersnoeken mag vermaken terwijl ik een dikke 90er naar de boot dirigeer. Eenmaal op de mat ziet het er toch wel vrij belachelijk uit… Dat geef ik eerlijk toe… 95, 109 en 116 tegelijk!

Drie op een rij…

225cm…

Twee leipe koppen

Als de ‘beetfrequentie’ afneemt besluiten we een stukje te verkassen. Nu zijn de rollen omgedraaid en is het Sander die de een na de andere snoek mag bijschrijven, terwijl ik het nakijken heb. Ik kan zelfs nog op film vastleggen hoe hij een double hook up krijgt op zijn beide hengels, en ze samen afdrilt. Wat een circus weer dit!

Dubbel plezier

Zo rond de klok van elven staakt het turven en mogen we concluderen dat de teller inmiddels op 23 snoeken staat. En het is pas drie uur licht! 12 om 11 vissen  en dus nog mooi verdeeld ook, tenminste als Sander nog even die laatste bij vangt… Alsof ze het horen onder water gaat de schakelaar om en krijgen we acuut geen beet meer. Het laatste half uurtje turen we vol smacht naar de dobbers, maar wat we ook proberen, geen snoek besluit nog toe te happen. Komt mooi uit want rond 12 uur moesten we toch allebei van het water.

Zowaar op tijd naar huis dus. Daar zet ik de spullen klaar en als de gasten komen plopt het eerste biertje open. Er zouden er nog vele volgen, minstens voor elke snoek één… Volgend jaar weer zo’n verjaardag? Ik zeg geen nee!

Mooie puntgave en dikke vis

De grootste van vandaag, 116!