Stilte…

Guus Cornelissen, Nederlands meest sympathieke jerkbaitbouwer

Ik sta aan de IJssel. De zon is reeds onder en ik kijk naar een strakke lucht. Paars, blauw, rood, oranje, geel, alle kleuren zie ik terug. Het water kabbelt rustig langs de krib, terwijl een vlucht kieviten aan het oefenen is voor dé reis. Hier ving Guus ’toen’ nog een snoekbaarsje, daar verderop een winde… De natuur komt tot rust, langzaam wordt het stil. Lekker, even alleen. Even alles op een rijtje zetten…

Het is vrijdagavond als ik Guus een mailtje stuur. Had ik al eerder willen doen, maar het schoot er steeds maar bij in. Zaterdag lekker gevist en bij thuiskomst open ik mijn email. Een mailtje terug, maar niet van Guus… Het is zijn vrouw Coby die meld dat Guus die nacht overleden is…

Minuten lang staar ik naar mijn scherm. Het duurt lang voordat het tot me doordringt, maar dan is de klap alsof van een moker. Weer die stilte… Niet te bevatten, puur ongeloof. Ik typ een paar woorden en druk op verzenden, kan ik eigenlijk niet eens meer herinneren wat ik schreef. Een uur later sta ik op een verjaardagsfeest. Geen idee wat ik er doe, ik wil gewoon slapen..

Ruim een jaar geleden al krijg ik slecht nieuws van Guus. Er is darmkanker geconstateerd en hij zal een chemokuur moeten ondergaan. De vooruitzichten zijn dat het behandelbaar is. Hoe moet je dan reageren? Sterkte, ik hoop dat het goed komt…?! Guus blijft er koel onder. Of ik hem wat wil helpen met de webwinkel. Nieuwe impulsen. De raderen draaien gelijk. Oh ja, en of ik ‘het’ voor mezelf wil houden. Moeilijk maar oké, het is zijn wens.

Een paar maanden later ligt de eerste serie Treiters klaar. Een ontwerp van mijn hand, door Guus gebouwd en gespoten en afgelakt door Derk van der Molen. De jerkbait slaat aan, op dat vlak gaat het dus goed. Dat is met de gezondheid wel anders. In elke mailsessie hoor ik het woord chemokuur, helaas slaan deze niet aan… Het zouden er uiteindelijk  veertien worden. Begin juni dit jaar hebben we weer contact. “Ik ben uitbehandeld, ze kunnen niet zeggen hoe lang ik nog heb…”

Het slaat in als een bom. Ik stel voor om in de bouwvak nog een keer langs te gaan. Dit komt er niet van en twee maanden later is het te laat. Eikel die ik ben… Had nu maar..! Nee, het heeft geen zin…

Guus, Guusbaits, Poldersnoeken en meer

We gaan terug naar het voorjaar van 2003. Mijn haren zijn nog een stuk korter, Poldersnoeken.nl begint net en het metersnoekenforum is dé plek waar roofvissers samenkomen op het net. Het is via dit forum dat ik terecht kom bij Guusbaits. Het jerkbaiten begint op dat moment net een beetje te groeien onder het grote publiek. Het zijn dan vooral de, voor toen absurd zware, Amerikaanse jerkbaits  die in de winkels te koop zijn. Niet echt voor de Nederlandse markt weggelegd op dat moment.

Guus pakt het anders aan. Met kleine en lichte zelfgemaakte jerkbaits, die ook aan een spinstok te vissen zijn, maakt hij het jerkbaiten toegankelijk voor iedereen. Ook voor mij. Ik koop een 12cm glyder, vang er goed op en verspeel hem even zo snel weer. Guus, kijk eens op mijn site. Ik moet weer een nieuwe hebben voor het komende seizoen!

Die nieuwe glyder komt er, tevens zit er een extra jerkbait in de envelop. “Hoi Volkmar, dit is een testmodel van de nieuwe BIC, probeer hem eens. Gr Guus”. Zoiets zal er op het briefje gestaan hebben. Trots als een pauw, ik had immers de allereerste en was vanaf nu “testvisser”, ging ik in het nieuwe seizoen aan de slag. Direct 3 dikke metervissen in even zoveel vissessies, allemaal op de BIC. Ongelooflijk!

BIG op de BIC

Guus krijgt het druk. Met onder andere mijn foto’s op het net moet iedereen ‘de BIC’ hebben. Op mijn thuiswater zie ik er één in bijna elke boot. Dat najaar staan we samen op de SNB beurs in Maarssen.  Ik vertel over mijn ervaringen en Guus verkoopt zich suf. De eerste dag is nog niet voorbij als ik Guus verbaasd hoor zeggen: “Ze zijn op!” Tot laat op de avond staan we op zolder schroefogen in jerkbaits te draaien. Alles wat gelakt is gaat mee. Zelfs uit zijn persoonlijke koffer! Ook die volgende dag zijn we snel uitverkocht.

Er volgen vele nieuwe modellen. De Rebel, 14cm Glyder, Teaser en Pinky zijn er zo een paar.  Telkens mag ik ze testen ik en het moet raar lopen wil er geen dikke vis aan gaan hangen. We staan op de allereerste Fair for lure and Fly, we staan bij De Kock hengelsport in België, er komt een grote order binnen uit Ierland. Herman Molenaar wil ze daar gaan verkopen. De website die ik voor Guus heb gemaakt is echt niet meer toerijkend vanaf dat moment. Het moet grootser, tijd voor een echte webshop!

Samen met Karel Stas, beheerder van Metersnoeken.nl, zet ik een nieuwe website en webshop op. Tim Huizinga doet het logo. Een ‘BIC snoek’ van mij pronkt in de header. Uren achter de PC. Prijslijsten van Guus erbij, kunstaasjes toevoegen, stiekem even spieken bij de verkoopaantallen… Machtig interessant is het allemaal, maar het kost wel vreselijk veel tijd…

Het is diezelfde tijd die er uiteindelijk voor zorgt dat ik niet anders kan dan stoppen met mijn werk voor Guusbaits. Poldersnoeken.nl, school, vriendin, ik vlieg van hot naar her. Guus begrijpt het en we gaan beide onze eigen weg. Toch is er met enige regelmaat nog contact. We vissen nog eens een weekendje samen of spreken elkaar over de telefoon. Ook blijf ik dikke enveloppen ontvangen. ‘Test dit even, mogelijk dealerschap’.

Guus Cornelissen, Nederlands meest sympathieke jerkbait bouwer

Het is waar Guus graag mee bezig was. Vissen en zijn eigen webshop, maar vooral andere vissers gelukkig maken. Telkens nieuwe producten zoeken in de shop, maar vooral zijn artikelen toegankelijk houden voor het grote publiek. Geen dure hengels of kunstaasjes, maar scherpe prijzen en toch kwaliteit leveren. Een instelling die hem siert als verkoper, maar vooral ook als mens. Guus was er voor iedereen, jong of oud. Geen kwaad woord over anderen, maar uit gaan van eigen kracht. Van dergelijke mensen heb je er nooit genoeg.

Het is vooral daarom dat ik dit verhaal graag anders zou eindigen, maar helaas, dat gaat niet. Nederlands meest sympathieke jerkbait bouwer is niet meer  en we kunnen niets anders dan terugdenken. Terugdenken aan die geniale aanbeet op die Guusbait, aan die gratis verassing in de envelop, aan het gezellige gesprek en vooral aan deze bijzonder aardige man. En nu ik zo terugdenk aan die periode van acht jaar, besef ik me eens te meer dat vissen véél meer is dan alleen het spelletje van vangen. Het zijn de mensen die je ontmoet, de verhalen die je hoort, de avonturen die je beleeft.

Niets dan mooie herinneringen…

Guus is 59 jaar geworden. Mijn gedachten gaan uit naar zijn vrouw Coby en zoon Dennis, voor wie dit meer dan verschrikkelijk moet zijn. Ik wens jullie alle sterkte van de wereld toe.

Guus, rust zacht,
Volkmar Strikkers

• Er zijn geen gerelateerde artikelen gevonden

1. Synco schreef:

Weet niet eens meer hoe ik in aanraking ben gekomen met de Guusbaits, maar wel waarom.
    Goede en betaalbare jerkbaits zonder onnodige bling bling.
    Echte vangers dus.

Guus, kijk nog maar eens goed naar beneden.
    Jouw hart en ziel zal nog lang in vele viskoffers te vinden zijn.

Sterkte voor familie en vrienden.

Synco

2. Thijs schreef:

Alle familie en vrienden van Guus wens ik heel veel sterkte met dit enorme verlies.

Volkmar, jou wil ik heel erg bedanken voor het schrijven van dit stuk. Je hebt je gevoelens super verwoord en daar ik op dit moment ook iemand ken die in dezelfde situatie zit als Guus een paar maanden geleden heb ik heel veel aan jouw woorden. Ook jij heel veel sterkte gewenst!

3. Kees van den Hooven schreef:

Zo’n 3 of 3.5 jaar geleden leerde ik Guus kennen op de camping in Andel. Ik kwam net van het water af met mijn vismaat Jos van de Ven (oude vismaat Guus.) Guus vroeg of wij nog beet hadden gehad vandaag.Dat was de eerste kennismaking met Guus. Guus, bedankt voor de mooie vissen die ik heb mogen vangen met jouw spullen

Sterkte voor zijn familie en vrienden,
    Guus, rust in vrede.

4. Philipp Rudolph schreef:

Guus! Wat is het toch zwaar klote dat helden nooit oud worden… Want jij was er zeker eentje! Ik kende je nog niet heel lang, maar wel persoonlijk. Het was altijd super gezellig bij jou op zolder en het was altijd leuk om net als Volkmar wat kleine extratjes mee te krijgen om uit te proberen en vervolgens weer met jou over de resultaten te praten. Ik hoor het nu pas en was eigenlijk van plan om je morgen te bellen of ik even langs kan komen voor wat nieuwe spullen… Ik ben erg geschrokken en kan het nog niet eens echt geloven.

Guus, ik hoop dat je nog heel veel dikke vissen op je jerkbaits gaat vangen waar je nu bent! Ik zal zondag zeker een van je jerkbaits aan de onderlijn hangen en met plezier vissen en zeker aan je denken.

Sterkte uiteraard ook voor je familie!

Philipp

5. Johan Caneel schreef:

De oproep van Volkmar maakte direct iets in me los. Zelf heb ik Guus niet persoonlijk gekend. Maar zijn bestaan is zeker niet ongemerkt aan mij voorbij gegaan en zowel zijn visitekaartjes als jerkbaits zijn voor mij tastbare herinneringen en zullen dit altijd blijven. Dat onze sport een diepgaande verbinding kan vormen tussen mensen, blijkt me andermaal uit het relaas van Volkmar en de reacties hierop. Ik realiseer me dat Guus in die verbondenheid een hele balangrijke schakel was voor velen. Vanuit deze bewustwording deel ik in het gevoel van verlies met diegenen die hem nabij stonden. Zover werkt het blijkbaar door en dan realiseer je je des te meer hoe groot het verlies is dat door de familie zal worden ervaren. Hen wens ik dan ook heel veel sterkte bij de verwerking van dit grote verlies. Daarbij helpt wellicht de gedachte, dat de herinneringn aan Guus in het hart van talloze sportvissers zullen blijven voortbestaan.

Johan Caneel

6. Heleen Strikkers schreef:

Guus heeft hier een aantal malen gelogeerd om met Volkmar te kunnen vissen. Ik herinner me hem als een fijne man. Opvallend was de goede band die hij met onze zoon Volkmar had.
    Volkmar: natuurlijk is het ontzettend vervelend dat je Guus niet meer gesproken hebt. Dat voelt misschien als iemand in de steek laten, maar ik weet zeker dat het gevoel tussen jullie goed zat. Wat blijft zijn de goede herinneringen. Die kan niemand je meer afnemen.
    Wij wensen familie en vrienden van Guus alle sterkte om dit verlies te dragen.
    Hans en Heleen Strikkers

7. sander schreef:

ook van mijn kant heel veel sterkte voor zn wederhelft en zoon.
    en uiteraard de mensen die hem erg dichtbij stonden….

absoluut een icoon in de viswereld….

sander ossevoort

8. anthony smit schreef:

Hoi volkmar,

Prachtig verwoord en zoals zovelen een van mij eerste jerkbaits was er een van Guus. Altijd verschrikkelijk als iemand de strijd verliest van die klote ziekte, heel veel sterkte voor zijn fam en vrienden

Rip Guus.

9. Tim Huizenga schreef:

Gecondoleerd, meer kan ik niet zeggen en Volkmar. Sterkte!

10. Herman Molenaar schreef:

Ik hoorde het al op zaterdag van Volkmar en volgens mij waren we behoorlijk aan het slikken door de telefoon.

In mijn begin jaren in Ierland had ik gasten die bijzonder goed vingen en vroeg ze dus ook wat zijn dit en waar komen die jerkbaits vandaan…? Guusbaits vertelde ze mij. Tja die moest ik dus ook hebben en tevens voor in mijn winkel. Zo begon mijn kennismaking met Guus.

Guus is hier enkele keren geweest ook met zijn vrouw Coby en daar denk ik nog met veel plezier aan terug, het was een type haha.

Heb nog steeds Guusbaits in mijn winkel liggen al kijk ik er nu heel anders naar. Heb zelfs de zondag na het bericht er de hele dag mee gevist en met elke worp dacht ik aan Guus.

11. Marcel (Vis)Pomp schreef:

59 jaar is geen leeftijd om afscheid te nemen. Je mag tegenwoordig blij zijn wanneer je de 60 jaar ongeschonden bereikt. Guus, bedankt voor de mooie jerkbaits die je de afgelopen jaren hebt gemaakt. Ik denk dat iedereen wel eens zo’n stukje kunstaas in zijn handen heeft gehad. Rust zacht. Sterkte aan de nabestaanden.

Marcel Pomp

12. Paul Heizenberg schreef:

Hallo Volkmar!

Guus kende ik alleen van naam en van de jerkbaits etc.
    Toch wens ik zijn familie ook heel veel sterkte toe.
    Dat Guus echt iets heeft bijgedragen en geliefd was is wel duidelijk. Uit dit stuk blijkt ook maar weer eens wat een sieraad voor de hengelsport jij zelf bent. Dat mag ook wel eens gezegd worden.

Paul

13. Sean Wit schreef:

Prachtig geschreven Volkmar, rust zacht Guus.

14. Joost schreef:

Verschrikkelijk bericht!
    Erg mooi geschreven Volkmar. Sterkte aan eenieder die dichtbij Guus stond.
    De gratis shadjes in de enveloppen…schitterend vond ik dat en dat moet typerend zijn geweest voor de beste man. De eerstvolgende jerkbait aan mijn hengel zal op zeker een Guusbaits zijn!

15. Frans Oomen schreef:

Ik heb Guus een paar keer meegemaakt en hem steeds ervaren als een toffe kerel!

Het eerste weekend vinkeveen met SNB regio zuid, de beurzen en meetings en de keer dat ik bij hem thuis was staan me nog heel goed bij.

Familie en vrienden heel veel sterkte!

16. Michel Oostdijk schreef:

In memorian

Graag wil ik Coby, dennis en en hun naasten heel veel sterkte toe wensen met dit grote verlies.

Guus bedankt.

Mooi initiatief Volkmar en goed verwoord.

17. rob boekelmans schreef:

Ik schrik.Ik las het bericht op een andere site. Ik denk hoe kan dat nou ineens. Vlug kijk ik op de site van Dutch Anglers. Ik lees dat dit komt door die rotziekte. Klote is dat. Ik kende Guus niet persoonlijk.

Ik raad iedereen aan: geniet iedere dag ook van onze mooie hobby en moge er nog maar vele snoeken gevangen worden op zijn jerkbaits wat dat betreft, laat hij wat na.
    Familie en vrienden van sterkte met dit verlies.

Grt Rob Boekelmans

18. Michiel Wateler schreef:

Zonde, erg zonde. Een geweldige man heeft helaas de strijd verloren. Ook mijn eerste jerkbaits waren ‘Guusjes’, ik zal ze koesteren.

Je hebt een prachtig stuk geschreven Volkmar.

Sterkte voor familie en vrienden!

19. Lucien de Kroon schreef:

Ik ken Guus helaas alleen via zijn schitterende jerkbaits.
    Je neemt alles maar voor lief in het leven en schrok me dubbel toen ik via Piet Driessen dit trieste nieuws te horen kreeg.
    ik wil zijn vrouw en zoon via deze door Volkmar aangeboden weg heel veel sterkte toewensen en hun willen meegeven dat Guus iedere keer dat ik in mijn kunstaasbakken kijk voor mij nog springlevend is.
    Hij zal NOOIT vergeten worden daar mogen jullie op rekenen!!!
    Guus rust in vrede makker!
    Lucien

20. André Rou schreef:

Ik heb guus niet persoonlijk gekend.Toen ik tijdens een vistocht mijn maat een zogenaamde Teaser zag vissen dacht ik gelijk,”die moet ik hebben”.Ik heb hem bemachtigd en heb hem nu nog,zal er zuinig op zijn.Het leven is relatief daar was ik zelf een aantal jaar geleden ook achter gekomen,echter ik kreeg nog één kans en greep die met beide handen,guus heeft hem helaas niet gekregen.
    Voor zijn dierbaren hoop ik dat ze de tijd die ze samen met hem doorbrachten vol kameraadschap,liefde en warmte hebben doorgemaakt,zodat denkend aan hem mét een glimlach en zonder verdriet zal zijn.
    Gecondoleerd met het verlies.

21. harold schreef:

Gecondoleerd en heel veel sterkte de aankomende tijd

22. Koen Vandecauter schreef:

Guus, het gaat je goed aan de andere kant.
    Aan allen die hem dierbaar waren veel sterkte in het verwerken van jullie verdriet.
    kvdc

23. gert jan schreef:

rust in vrede

sterkte voor de familie

gert jan

24. marcel smeets schreef:

Zo’n 10 of 11 jaar geleden leerde ik Guus kennen tijdens de zomervakantie op de camping in Andel. Ik kwam net van het water af en Guus vroeg of ik wat gevangen had. Toen ik antwoorde dat ik 2 snoeken en 3 snoekbaarzen had, zei Guus: “nou, dat moet je me dan maar eens laten zien hoor, want hier vangt niemand snoekbaars”! De eerste visafspraak was gemaakt en Guus ving bij mij in de boot óók snoekbaars… Een vriendschap was geboren en tot en met 2009 visten we elke zomervakantie samen op roofvis, maar ook op karper en witvis.
    Wat zal ik die gezellige tijden gaan missen. Guus was soms een ongeduldige visser, maar altijd even fanatiek en geconcentreerd.
    Met de eerste, nog niet afgelakte Teaser die ik van ‘m kreeg (en meteen 4 snoeken mee ving) zal ik zeker nooit meer vissen. Die komt aan de muur te hangen, op een ereplaats!
    Ik zal Guus missen en hem nooit vergeten.
    Coby en Dennis, veel sterkte en tot binnenkort!

25. Jeroen teugels schreef:

Veel sterkte voor alle dierbaren.

26. Ton Fleur schreef:

Sterkte gewenst aan nabestaanden;erg mooi geschreven Volkmar;Jhon, je hebt het woord voor mij al gedaan.

27. Leon Cramer schreef:

Ik kreeg deze ochtend van Evert het telefoontje over dit verschrikkelijke nieuws en moest eerst nadenken wat te schrijven, maar simpelheid is in dit geval het beste.

Ik heb Guus leren kennen op de vele beurzen waar wij als standhouders aanwezig waren.
    Guus met zijn Guusbaits en Evert en ik als Pike Master Lures.

Guus leren kennen als een prima kerel, masterlijker bouwer en een visser in hart en nieren.

Guus je bent een gemis voor dit (roofvis) wereldje.

Alle nabestaande veel sterkte toegewenst in deze zware tijd.

Guus rust zacht

28. Erik Vriens schreef:

Ik wens alle nabestaanden van Guus heel veel sterkte toe bij het verwerken van dit verlies.

Als ik de tekst van Volkmar lees dan kan het niet anders zijn dan dat er ontelbaar veel mensen zijn die goed herinneringen aan Guus hebben. Guus als bouwer van aasjes, maar bovenal Guus als mens.

“The Spirit Carries On” – Dream Theater

29. Igmar schreef:

Coby, Dennis en familie en vrienden van Guus,
    Gecondoleerd en heel veel sterkte de aankomende tijd.

Volkmar, erg mooi beschreven, het was je moeilijkste maar tevens 1 van je allermooiste!

Sterkte allen!

30. Sander Paans schreef:

Gecondoleerd en veel sterkte toegewenst aan zijn familie, vrienden en iedereen die hem dierbaar was. Zijn overlijden is een gemis voor de roofviswereld.

Guus, rust zacht…

31. Dirk schreef:

Beste Coby en allen die Guus goed gekend hebben,

Ik wens jullie langs deze weg heel veel sterkte en hoop dat deze tragedie door allen gedragen zal worden. In mijn omgeving zijn ook al drie mensen gestorven aan kanker dit jaar en een goede vriendin van mij is terminaal op 21 jarige leeftijd. Laat het een hart onder de riem zijn dat vooral de mooie momenten moeten primeren en haal daar de kracht uit om verder te gaan.

Ik wens Guus een waardig afscheid toe en hoop van harte dat hij niet vergeten wordt!

Veel sterkte vanwege Dirk (aka divani)

32. Derkbait schreef:

Familie en vrienden en natuurlijk ook Volkmar, heel veel sterkte de komende tijd met dit verlies op veel te jonge leeftijd. Heb zoals Volkmar ook schreef een veel te kort contact met hem gehad. Ik hoop dat jullie het verlies een plek kunnen geven en gelukkig zal zijn naam niet vergeten worden!!!

33. Evert Oostdam schreef:

Toen ik het bericht kreeg van Volkmar keek ik werkelijk even 10 minuten met een starende blik naar mijn beeldscherm… Guus overleden? Dat kan toch niet??? Wat kan het leven toch hard en oneerlijk zijn… Guus ik zal je missen…

Mijn medeleven voor de familie & vrienden van Guus

Guus, rust zacht makker

34. Oscar schreef:

Ik sluit me graag aan bij John. Volkmar, prachtig gedaan. Ook ik heb Guus van nabij meegemaakt. We zijn in het verleden samen op vakantie geweest naar Ierland, hebben beurzen samen gedaan… De leuke herinneringen hieraan blijven me bij.

Guus rust zacht. Coby en Dennis: ik hoop dat jullie dit grote verlies een plek weten te geven. Oscar

35. Guido schreef:

Oef! rust in vrede Guus. Bedankt voor al je jerkbaits en al het andere waar ik je niet van ken.

36. peter schreef:

Guus, bedankt voor de mooie vangsten die ik heb mogen hebben op jouw jerkbaits.

Volkmar: goed verwoord.
    Sterkte aan de nabestaanden

Peter

37. John schreef:

Volkmar, als iemand heengaat is de beste eer die je die persoon en zijn nabestaanden kunt tonen jouw herinneringen en gevoelens pakkend te verwoorden. Dat heb jij prachtig gedaan. Ik kende Guus namelijk niet zelf maar door jouw verhaal heb ik nu een beeld van hem gekregen. We verliezen helaas in ons leven mensen die ons dierbaar zijn. De dood hoort gek genoeg bij het leven kennelijk. Jouw verhaal maakt een paar dingen opnieuw duidelijk. Geniet, want oud worden is kennelijk niet aan iedereen gegund! En, vissen is inderdaad meer dan alleen die vis vangen, veel meer. Sterkte aan de familie en vrienden van Guus. En sterkte aan jou om dit verlies een plaats te geven. John

38. Timon van der Put schreef:

Ook mijn allereerste jerkbait was er eentje van Guus,
    het verrast mij dan ook enorm om dit verschrikkelijke nieuws te horen.