Vissen op de Andaman eilanden in India

Poppers uitzoeken

Onze kerstvakantie brachten Michel Rijnberg en ondergetekende dit jaar door op een bijzondere locatie: de Andaman eilanden in India. Ons doel was het gericht vissen op op Giant Trevally en Dogtooth tuna. In een paar afleveringen volgt hier ons verslag!

Het begon met de reis. Michel was al in India voor zijn werk en ik reisde op vrijdag achter hem aan. Zwaarbepakt met koffer en handbagage begon de reis op Schiphol en na een goede 7 uur vliegen was de aankomst in Delhi een feit, om kwart over één ’s nachts. Na de nodige formaliteiten en het oppikken van de koffer, die er gelukkig ook was, stond er iemand klaar om mij naar het hotel te brengen waar Michel verbleef. Een mooie taxirit van links naar rechts op de snelweg volgde….. Daar kon nog even een “flinke” nacht gemaakt worden want na aankomst om halfdrie ging de wekker alweer om halfvijf. Samen reden we terug naar de luchthaven om de vlucht naar Port Blair op de Andaman eilanden te pakken. Inchecken was even een chaos. Teveel gewicht voor de lokale vlucht, overal moeten stempels op, lange rijen, weer terug naar inchecken want het tax free vloeibaar cadeau voor Akshay mocht niet mee in gesealde zak van Schiphol, etc. etc. Het was goed dat we op tijd waren en uitgeput namen we maar een flinke bak koffie. De vlucht duurde in totaal 5 uur via Kolkata ( het voormalige Calcutta) en was niet voorzien van enige gemakken. Toen we dan ook in Port Blair uitstapten en in de jaren 30 bus naar de terminal stonden, 150 meter verderop :-), waren we redelijk klaar. Ik helemaal na 24 uur reizen…… Gelukkig stonden de mensen van Gamefishing India keurig te wachten, waren beide koffers aanwezig (yes!) en zaten we al vlot in een ook geniale jaren 60 taxi, onderweg naar het appartement.

typisch indiaas plaatje

Typisch indiaas plaatje

ritje in een auto riksja

Ritje in een auto riksja

Het appartement is keurig. Het bestaat uit een centrale woonkamer met terras dat uitkijkt op de baai en twee slaapkamers. Daarnaast is er een keuken waarin de bediening alle maaltijden keurig verzorgt. Ja, inderdaad, bediening: in deze landen is het gebruikelijk om voor elk klusje een aparte medewerker te hebben die voor weinig geld dat klusje doet. Zo heeft iedereen een baantje. Er staat een koelkast met de nodige drankjes die je gewoon opschrijft en na afloop afrekent, als je de was ’s ochtend neerlegt is het ’s avonds schoon en gestreken en met de riksja is het 10 minuten naar een eenvoudige maar prima supermarkt. En dat ritje met de riksja is echt lachen kunnen we nu uit eigen ervaring vertellen!

Poppers uitzoeken

Moe als we zijn hebben we de spullen in de kamer gekiept en zijn we begonnen de visspullen in orde te maken. De volgende dag is de eerste visdag en die moet in ieder geval goed zijn. Daarna maken we een lange nacht om bij te komen van de reis. Dat uitzoeken is trouwens altijd wel grappig. Meerdere volwassen kerels die opgewonden rond een tafel staan waarop allerlei visspullen liggen in de meest gevarieerde vormen en kleuren. Een soort Tupperware party maar dan anders. Kort erna vallen we in een diepe slaap. Om halfzeven gaat de wekker, de eerste dag vissen gaat beginnen!!