Vissen in Aalesund, Noorwegen

Target fish pollak: binnen!

Na ons bezoek aan MarineHarvest hebben we twee dagen gepland om te vissen in de omgeving van Aalesund, voordat we zondags  weer naar huis gaan. Het was best nog even puzzelen geweest om een visgids te vinden. Het tourist office was vriendelijk genoeg om te helpen vertalen en een mondelinge afspraak te maken met het Havfiske centrum van Aalesund.  We worden opgehaald in de binnenhaven bij het Brosundet hotel  door Frode Pal Fladmark, een gepensioneerde machinist van de grote vaart, 1.60 hoog met een glunderend rond gezicht, pretoogjes en een rollende lach.  Frode’s goede zin werkt super aanstekelijk – we hebben er zin in!

Kijk, daar word je vrolijk van!

Frode heeft een polyester kajuitjachtje van een meter of 8 waar het op het achterdek best toeven is met twee man om te vissen.  We zijn blij dat we reishengels meegebracht hebben en onze Penn molens met gevlochten 50 lbs lijn. Frode’s 50-70 lbs volglashengels met grote reels en  dikke nylon lijnen laten we voor nu even voor wat het is.  Als onderlijn knopen we een 1,5 meter 50 lbs nylon, een 250 gr Solvkroken pilker met een paar kleine rode gummi-maks er boven – niks ingewikkeld en ruim genoeg gewicht om de bodem te houden tijdens de drift.

Naar open zee en terugblik naar Aalesund

Omdat we een trip van 8 uur afgesproken hebben en het zonnig en windstil is, gaan we verder buitengaats en vissen een rondje rond het eiland Godøya.  Na 30 minuten zijn we ter hoogte van de haven van Alnes. Voor ons ligt de Atlantische oceaan. Het vissen is relatief eenvoudig, op 40 meter diepte is de bodem zanderig en voor Noorse begrippen ongewoon vlak . De eerste keer dat de hengel over boord gaat is het direct raak, we waren al gewaarschuwd, het fjord zit vol met makreel. De eerste houden we aan boord, Noors bijgeloof, …

De eerste vis gaat nooit terug!

Het bijgeloof doet zijn werk, de eerste koolvisjes en gulletjes komen in de boot, plenty action. Na een kwartiertje heeft John voor het eerst een wat serieuzere kromming in de hengel. Een pollak van een pondje of 5 blijkt de dader, voor John een nieuwe vissoort en één van de doelen van deze trip: nou, die is dus al binnen!

Target fish pollak: binnen!

We blijven volop actie houden met makreel, koolvis , pollak en gulletjes, het is allemaal niet super groot,  maar we zijn volop bezig.  Na een poosje vraagt Frode of we zin in koffie hebben – nou dat kunnen twee kantoortijgers niet afslaan. Wat volgt zou niet misstaan in een “buurman en buurman” aflevering, hilarische taferelen!

Buurman & Buurman maken koffie, scene 1:

Het motorluik gaat open, 4 krabbevallen eruit, van alles en nog wat aan de kant, groot verlengsnoer in de omvormer, alles weer terug, snoer naar binnen de kajuit in, litertje water in een elektrische water koker, die met de linker hand wordt vast gehouden terwijl er rechts gestuurd wordt; kortom na een minuut of 10 is de oploskoffie klaar – Lekker ! En nog nooit zo gelachen hoe een kop koffie gemaakt werd!

Wanneer we daarna in een wolk makreel belanden is het soms onmogelijk de bodem te bereiken, ze bijten soms zelfs op de 2/0 hoofdhaak van de pilker. We schudden de makreel naast de boot van de haak. De enkele makreel die te laat is wordt opgewacht door een hongerige erehaag van mantelmeeuwen . Een paar keer leidt dit tot een touwtrek wedstrijd tussen meeuwen die niet van loslaten willen weten.

Ik! Ik! Nee, Ik! Ik! Ik! Nee, ik!

Zo vissen we de middag door met een hoop activiteit, maar relatief kleine vis.  Frode is inmiddels zo aardig geweest met de kok van ons hotel te bellen en te vragen of het goed is dat er verse vis gebracht wordt, dat is OK. De overige maatse vis bewaren we voor Frode, bij Noren gaat het begrip C&R er maar moeilijk in. We praten honderd uit over alle lekkers wat er met vis te koken is, met als topgerecht van Frode’s vrouw “blandede fiskeboller”  50-50 gemalen pollak en kabeljauw filet, aardappel, ui en prei mengen,  ballen van draaien en garen in kokend water. Weet je wat zegt Frode, ik vraag of mijn vrouw ze voor jullie gaat maken. Morgenavond komen jullie bij ons eten en whiskey drinken! Nou, dat kunnen we niet afslaan!

Voordat we gas geven richting de haven zetten we nog 4 krabbenvallen op een metertje op 10-15 diepte in de buurt van het Alesund aquarium.  Frode haalt een “heeeeel speciaal”  bolstaand emmertje tevoorschijn.  Voordat we beseffen wat er aan de hand is, is de inhoud van een week oude verrotte makrelen in de krabbeval gekiept die midden op het motorluik op het achterdek staat. Een liter vissenlijken-vocht loopt over het achterdek en verspreidt een geur die in de hel van Dante niet zou misstaan, wat een actie. Ondanks dat we de val snel overboord zetten en een paar putsen water over het achterdek gooien blijft de geur hangen. De andere drie gaan met verse vis over boord, we zullen morgen zien wat er in zit.

Het prachtige Aalesund!

We zetten koers naar de haven, droppen drie gullen bij de kok die 1,5 uur later omgetoverd zijn in een super maal.  Na zo’n dag slapen we als een blok en zijn ’s ochtends weer vroeg op voor een tweede dag.

Dag twee:

Frode wacht ons al weer vrolijk op in de haven van Aalesund. Hij heeft er zin in en dat mag ook wel; wat een geweldig weer hebben we vandaag! We stappen snel aan boord en varen snel de zee op.

Goedemorgen! Met deze man heb je gewoon zin om te gaan vissen. En dan het weer, briljant!

Deze dag proberen we grotere vis te vangen door wat verder de oceaan op de gaan.  Dit blijkt een goede keus, Roel staat vrijwel direct met een kromme hengel en direct daarna haakt John een gul.

Leuke dubbel (de vis)!

Ondanks dat Frode nog nooit een heilbot in de boot gehad heeft, lijkt ons deze plek ervoor geknipt.  De eerste ondiepe zanderige plaat aan de rand van de diepere oceaan. We bouwen één van de volglashengels van Frode om met 300 gram lood aan een slider op de hoofdlijn, een grote wartel en een 50 lbs nylon onderlijn met de 4/0 circle hook. Als aas riggen we een makreel flapper, een makreeltje waar het achterlijf en de ruggengraat van verwijderd is. We riggen door een lus gevlochten lijn door de oogkassen te fleuren, waardoor de haak volledig vrij op de kop van de makreel komt te liggen. Een truc die we van visgids Pablo Chavez van Sierpe-fishing in Costa Rica eerder het jaar geleerd hadden en een fraaie roosterfish aan gevangen hebben.

The magic makreelflapper. Oogmontage met vrije circlehook. Dodelijk.

We driften  langs een kennis van Frode die even verderop in zijn boot zit te vissen. Ik versta genoeg Noors om te weten dat de heren reuze lol hebben en weinig vertrouwen in wat we aan het uitspoken zijn.  Wat verder uit de kust loopt de visserij wat langzamer dan gisteren dichter bij het eiland. Maar de vis is een betere maat. John haakt een leuke gul en Roel scherpt z’n PR leng aan met een lengetje van een 60 centimeter.

Leuke leng voor Roel

Terwijl  we driftig doorvissen laten we de hengel met de makreel flapper met het lood een meter of twee boven de bodem mee driften.  Roel heeft inmiddels een klein visje bij de bodem gehaakt en draait die rustig naar boven. In het heldere water zien we dat het een klein 20 cm lengetje is; en die wordt achtervolgd door een  heilbot!  Kveite, kveite brul ik in alle opwinding naar Frode – “kijk John de heilbot achtervolgt het lengetje in het oppervlak, maar grijpt hem niet!” Ik laat de pilker een half metertje zakken, de heilbot volgt nog steeds. Wanneer ik denk dat de heilbot met z’n bek boven de lege haken van de dreg van de pilker is, probeer ik hem aan te slaan. Wat jammerlijk mislukt en zorgt dat de heilbot weer de diepte kiest. We staan nog vol adrenaline na te praten over wat we zagen, wanneer er meters nylon van de reel van de makrelen flapper lijn afgerost worden. John pakt de hengel, kan de aanslag reflex onderdrukken en draait de reel  langzaam op terwijl de zware glashengel zeker en vast diep begint door te buigen – beet ! Het lijkt een eeuwigheid, maar dan zien we het lood en dan zien we – Heilbot ! Zou het zijn dat de heilbot van daarnet naar de bodem gezwommen is,  en vrijwel direct de makreel flapper gegrepen heeft ?– wij denken eigenlijk van wel.

Wat een mooi succes! De eerste heilbot ooit in de boot van de visgids in Noorwegen met een techniek uit Midden Amerika!

Frode danst van geluk – de eerste keer een heilbot in de boot, de buurman van 20 minuten geleden komt ook snel kijken en feliciteert ons. En John – die is eigenlijk best wel trots dat de bedachte montage werkte. Na alle hectiek vissen we weer door en binnen de kortste keren staat John alweer met een diep doorgebogen hengel – een forse leng van 87 cm betekent een nieuw PR voor John.

PR leng voor John

Terwijl de leng binnen komt is de flapper montage alweer gegrepen, dit maal door een gulletje en nadat de gul onthaakt is wordt de montage gegrepen door een leng van een cm of 60. Frode kijkt zijn ogen uit – dit idee werkt !!  John weet nog een grote leng te verschalken voordat Roel met een kromme hengel staat, waar de grootste pollak van de twee dagen voor verantwoordelijk is,

Prachtige pollak voor Roel

Na al deze drukte valt het vissen een beetje stil. We besluiten door te schuiven naar een plek waar we gisteren massa’s middel grote koolvissen vonden. Ook vandaag liggen ze op dezelfde plek, we vangen er een stuk of 10 voor de krabbevallen en schuiven dan weer zachtjes verder.  Terwijl we rustig verder varen laten we de “makreel flapper hengel” op diepte. Tijdens het verplaatsen buigt de zware glasstok verder en verder in, terwijl Roel de slip steeds verder dicht draait. We vragen Frode te stoppen, het lijkt dat de makreel flapper weer gegrepen is. Wanneer het lood weer bij de boot komt zien we dat de vierde keer dat de makreel gegrepen is een vierde soort er voor verantwoordelijk is – de dikste lom die we ooit gezien hebben had de makreel gegrepen tijdens het verplaatsen. Bizar hoe effectief die makreelflappermontage is!

Makreelflapper continued: ook lom vindt het heel aantrekkelijk!

Het laatste half uur vissen we weg in het zonnetje – we hebben super mazzel gehad met het weer – twee dagen in augustus, windstil en zonnig weer, lekker vis vangen wat wil je nog meer, nou ja, een allerlaatste dikke gul voor John dan…….

Deze trok de hengel even lekker krom!

We draaien de hengels in en tuigen af.  Frode geeft gas naar de plek waar we de krabbevallen hebben staan. De grote val met de rotte vis heeft geen enkele krab en zit nog vol met de uitgeloogde graten. Ik geloof niet dat rotte vis aantrekkelijker is voor krab of kreeft. In de volgende val is het aas verdwenen, maar geen krab, de derde heeft een ondermaatse en een maatse krab.  De laatste val zit tjok vol met wel 20 krabben, met helaas maar één maatse.

Mooie krab; helaas maar eentje op maat.

We zetten de vallen voor Frode opnieuw en gaan dan weer terug naar Alesund. Het stadje was voor ons een volle verrassing . Wij zijn beide toch wel redelijk ervaren Noorwegen gangers en hebben een aantal visvakanties, familie vakanties en business trips naar Noorwegen gemaakt, maar nog nooit naar dit pittoreske stadje dat in 1904 in vlammen opging en door de Reichs-Baumeisters van Der Kaiser in Jugendstil herbouwd werd, waardoor het er nu zo mooi uit ziet.

Prachtig Aalesund, een aanrader!

Die avond eten we bij Frode thuis en doen ons tegoed aan de blandede fiskeboller, heerlijk bereid door zijn vrouw Inger, drinken een lekkere whiskey en kruipen in het mandje. Voordat de KLM vlucht ons de volgende dag weer terug naar Schiphol brengt hebben we nog tijd om met aquarium van Alesund te bekijken met als hoogtepunt het voeren van de vissen door een duiker.

Het aquarium is een leuke attractie met prachtige exposities

Aalesund is voor ons een ontdekking – 1 uur en 50 minuten met een rechtstreekse vlucht vliegen maakt dit een bestemming die ook voor een lang weekend te doen is.