Andaman Islands – kennismaking met popper vissen op Giant Trevally

7

Voor mijn werk was ik vorige maand in India. Al een paar keer eerder bezocht ik dit toch wel boeiende en intrigerende land. En hoewel ik het reizen zo veel mogelijk probeer te combineren met vissen had ik er nog nooit gevist.

Omdat ik wist dat er in het najaar weer een trip naar India zat aan te komen had ik mij begin 2012 al eens verdiept in de vismogelijkheden. Van de verhalen van o.a. Jacques Schouten wist ik dat Masheer vissen in de Cauvery of in de Himalaya tot de mogelijkheden behoorde. Zeer interessant en zeker een optie. Maar wellicht waren er nog andere aantrekkelijke visserijen mogelijk in India?

Om zoveel mogelijk informatie over het vissen in India te verzamelen meldde ik me aan bij www.indianangler.com, een forum van sportvissers in India.  Struinend door de vele posts werd mijn interesse getrokken door berichten over popper-visserij op Giant Trevally (GT) op de Andaman Islands, een groep eilanden ten Zuid-Oosten van India waar ik voorheen nog nooit van gehoord had. Giant Trevally, dat was echter een vis die ik al langere tijd op mijn verlanglijstje had staan! Al vaker had ik vol bewondering gekeken naar foto’s van deze prachtige vissen die volgens kenners bekend staan als de “pound-for-pound” sterkste vissen ter wereld. Het vangen van deze “zwemmende bulldozers” en dan ook nog eens aan poppers, volgens mij één van de meest spectaculaire manieren van vissen, leek me toch wel het summum van sportvis-plezier. En zo trechterde ik mijn aandacht vanaf dat moment voornamelijk op de Andaman Islands. Die Masheers moesten maar even wachten.

Na wat rondzwervingen op het world-wide-web kwam ik in contact met www.gamefishingindia.com. Ik stuurde ze een mail, vertelde dat ik later in het jaar misschien naar India zou komen en vroeg ze naar de mogelijkheden. Ik kreeg direct response en na wat mails over en weer had ik een aardig beeld van de visserij. Het zag er allemaal veelbelovend uit. Ik beëindigde onze mailwisseling met de belofte contact op te nemen zodra ik wist wanneer ik naar India zou komen.

November 2012 – het is zover

Eind vorige maand was het dus zover. Na een hectische werkweek in Delhi, Haridwar en Mumbai vloog ik op vrijdagavond van Mumbai naar Kolkata om de volgende ochtend verder te vliegen naar Port Blair op de Andaman Islands. Via Bertill had ik een boot besproken waarmee ik 2 dagen zou gaan popperen. Met als ultieme doel het vangen van een GT.

Het eerste aanzicht op de Andaman Islands beleef ik vanuit het vliegtuig. Die aanblik is waanzinnig mooi met uitzicht over bergen, stranden en prachtige lagunes. Als ik even later land op het kleine militaire vliegveldje van Port Blair (foto’s maken verboden!) moet ik voor de zoveelste keer papieren invullen met vermelding van al mijn gegevens en wat ik kom doen. Lang leve de bureaucratie, ook in India. De afhandeling van de papierwinkel gaat echter snel en als ik de douane uitloop zie ik ook mijn koffer al van de bagageband rollen. Altijd weer een opluchting, zeker als er zoals nu vispullen in zitten. Als ik de aankomsthal uitloop wordt ik meteen aangesproken door een medewerker van Gamefishingindia. De taxi staat al klaar en na een korte rit kom ik aan bij wat de “guesthouse” wordt genoemd. Hier maak ik kennis met o.a. Bertill, Akshay en Bunti. Het appartement bestaat uit een klein kantoortje, een woonkamer/eetkamer en het slaapverblijf waar drie bedden staan. Zeker voor Indiase begrippen ziet het er netjes en verzorgd uit. In de woonkamer hangen veel foto’s van grote GT’s. Ook staan er de nodige rekken met hengels opgesteld en hangen er enkele borden aan de wand voorzien van kleurrijke poppers en stickbaits. Het geeft me meteen een goed gevoel. Hier wordt serieus gevist!

Andaman GT fishing

De woonkamer staat in het teken van vissen

reishengel

reishengel, molens en poppers

Op het balkon met uitzicht over de baai maak ik onder het genot van een drankje uitgebreid kennis met de mannen van Gamefishingindia. Het valt me op hoe ontzettend goed ze geïnformeerd zijn over de vele soorten visserijen op vele plekken in de wereld. Je kunt merken dat ze zelf ook zeer ervaren en goede sportvissers zijn.

Omdat ik vandaag nog niet ga vissen besluit ik een taxi te charteren om mij een paar uur rond te rijden. Zo kan ik de omgeving op mijn gemak verkennen. Voor omgerekend 6 euro beschik ik 2 uur lang over een taxi met privéchauffeur waarmee ik een tour maak langs de kust. Naast de vele baaien en stranden bezoek ik ook de voormalige gevangenis uit het koloniale tijdperk. Het tijdperk waarin de Engelsen heersten over India. Destijds werden o.a. Indiase “vrijheidsstrijders” van het vaste land naar deze beruchte gevangenis op de Andaman Islands gestuurd. Het was een enkele reis. Wie er heen ging kwam nooit meer terug… Tegenwoordig is deze gevangenis een monumentale bezienswaardigheid. Als ik einde van de middag terugkom praat ik op het balkon nog wat met Bertil en Akshay. Ook maak ik, geholpen door de aanwijzingen van de mannen, mijn materiaal klaar voor de dag van morgen voordat ik vroeg naar bed ga.

Taxi Andaman

Voor 6 euro huur ik v oor een paar uur een taxi met chauffeur

gevangenis Andaman Islands

De ooit zo beruchte gevangenis en tegenwoordig een bezienswaardigheid

Straatbeeld India

Straatbeeld in India

krokodil Andaman Islands

Zwemmen is niet overal een goed idee. Elk jaar vallen er een paar slachtoffers.

154433_452878631441121_399404349_n

Vissen!

De volgende ochtend sta ik om 7.00 uur op. Ondanks dat mijn maag me al een paar dagen problemen bezorgt (niet ongebruikelijk voor Europeanen in India) probeer ik wat te eten van het Indiase ontbijt dat overigens uitstekend smaakt. Hierna vertrekken we naar de haven. Deze is gelegen op 2 minuten loopafstand van het guesthouse. De boot is met 29 voet behoorlijk groot. Twee 225 PK Yamaha motoren zorgen ervoor dat en snel en gemakkelijk de eerste stekken worden bereikt. Niet ver van de haven maak ik mijn eerste worpen. Uit Nederland heb ik een Shimano Caranx Kaibutsu reishengel (STC) meegenomen, samen met een Twinpower 10000. Deze heb ik gevuld met gevlochten lijn (Wiplash) met een trekkracht van bijna 50 kilo. Hieraan wordt een fluocarbon onderlijn van 1 mm geknoopt voorzien van splitring van het type Owner Hyperwire. Ook deze heb ik, samen met en flink aantal poppers meegenomen uit Nederland. De originele dreggen van de poppers heb ik gisteravond samen met Akshay nog even vervangen voor loeisterke Owner dreggen in de maat 4/0. De weerhaken van deze dreggen heb ik platgeknepen. GT vissen is “CPR”-vissen (Catch-Picture-Release) en de weerhaakloze dreggen zorgen ervoor dat de vissen snel en gemakkelijk kunnen worden onthaakt. Een prettig idee.

Shimano Caranx Kaibutsu

Shimano Caranx Kaibutsu. De rechterhengel in de reisuitvoering (STC)

 

Na een half uur popperen is het raak voor Bunti, de “decky” die zelf op momenten dat er weinig te doen is mee vist. Na een  stevig robbertje touwtrekken kan een prachtige GT van een kilo of 12 aan de staart aan boord getild worden. Het is een prachtige vis en mijn eerste kennismaking in levende lijve met een Giant Trevally. Als de schipper snel een paar foto’s van Bunti maakt kijk ik vol bewondering naar deze stoere krachtpatser. Geen zorgen, jij gaat er ook zo één vangen, lacht Akshay.

Giant Trevally

De eerste is binnen!

Mijn eerste aanbeet

Als de vis weer is teruggezet en weggezwommen popperen we weer verder alsof ons leven ervan af hangt. Ik krijg het ritme inmiddels aardig te pakken. In een baaitje met kraakhelder water landt mijn popper enige tijd later gelijktijdig met die van Bunti, niet ver van het strand. Gelijktijdig vissen we de poppers in hoog tempo terug. Dan zie ik in een flits een GT toesnellen in de richting van de popper van Bunti. Hij ziet het ook en zet zich schrap voor een agressieve aanbeet. Die blijft echter uit. De GT blijft nog heel even de popper van Bunti volgen maar verandert dan plotsklaps van richting. Daarbij gaat hij recht op mijn popper af die ik al die tijd toch zo’n 15-20 meter links van Bunti terugviste. Zonder enige vorm van aarzeling klapt de GT er vol overgave op. Ik sla in een reflex hard aan. Hangen! De aanval is zo snel en agressief dat mijn hengel bijna uit mijn handen getrokken wordt. Ik zet me schrap om tegendruk te geven en na 2 minuten grof geweld ligt mijn eerste GT langszij. Yes! De vis is geen gigant maar ik ben er erg blij mee. Na een paar foto’s van vis met trotse vanger gaat de GT weer overboord om zich vervolgens pijlsnel uit de vinnen te maken.

vissen op GT

Wat een prachtige vissen

 

De rest van de dag vissen we verder langs de kust en over vele ondiepe riffen. De visserij is schitterend net als de omgeving. Worp na worp wordt gemaakt. Het terugvissen van ploppende en spetterende stukken hout is bijzonder spannend. Die dag weet ik nog enkele GT’s te landen. Als we aan het eind van de middag naar huis staan hebben zeven GT’s kortstondig de binnenkant van onze boot gezien. Één ervan wordt meegenomen om die avond te worden verwerkt tot een Indiase die heerlijk smaakt. S’avonds met een coca-cola op het balkon voel ik me, napratend over deze eerste dag, een bevoorrecht mens.

2e dag, vissen boven diep water

Als we de 2e dag uit de haven varen begint het licht te regen. Het is bewolkt en waait iets harder dan gisteren. Vandaag gaan we vissen op een andere stek die wat verder van Port Blair ligt. Als we ruim een half uur gevaren hebben richting een aan de horizon gelegen verlaten eiland gaan er twee zware boothengels overboord voorzien van “lure” Het is nog ongeveer een goed half uurtje varen naar de plek waar we gaan popperen en op de route erheen wordt zo af en toe een marlijn, zeilvis of wahoo gevangen. Die gaan we proberen te vangen. Alhoewel trollen niet echt mijn favoriet is ben ik toch wel zeer nieuwsgierig of we op deze manier vissend enige actie gaan krijgen. Als we al trollend zijn aangekomen bij de eerste stek van vandaag voor GT is er niets gebeurd.

Akshay stuurt de boot bovenwinds van een diepgelegen rif (gemiddeld zo’n 20 meter diep). Daar aangekomen gaat de motor uit waarna we ons laten driften. Ik haal mijn popperhengel uit de steun en ga voor in de punt staan om al driftend schuin naar voren te kunnen gooien. Omdat er flinke golven staan is het soms lastig om balans te houden, maar met één knie tegen de zee-reling is het goed te doen. Vele worpen worden gemaakt. Ik word er steeds beter in en weet inmiddels een stuk verder te gooien als gisteren. Met de wind mee haal ik met enige moeite een meter of 50. Urenlang gooien met een zware hengel, dito molen en poppers van 150 gram is echter hard werken, daar ben ik inmiddels wel achter.

Spectaculaire aanbeten!

Hoezeer we echter ook ons best doen, er gebeurd niets. Totdat ik na een uur voor de zoveelste keer mijn popper zover mogelijk wegsmijt om deze met harde rukken weer binnen te vissen. Na de 2e haal aan mijn popper ontploft uit het niets het water waarna ik ineens met een waanzinnig kromme hengel in mijn handen sta. Ik sla enkele keren zo hard als ik durf aan om er zeker van te zijn dat de haak is gezet. Ondanks de op 5 kg trekkracht (gemeten op een unster!) ingestelde slipkracht neemt de vis meteen lijn. Ik moet met verstappen om niet uit balans te worden getrokken, zoveel kracht staat er op mijn hengel. Dit is een serieuze vis, eentje die de vissen van gisteren doet verbleken, zoveel is wel duidelijk. Deze vis mag in geen geval terug naar het rif! Als na een paar minuten de uitvallen minder worden ben ik aan de winnende hand. Op deze vis staat mijn naam, ik voel het! Na een kleine 10 minuten touwtrekken ligt er een prachtige GT aan boord. Ik geef zowel Bunti als Akshay een high-five waarna ik in de punt van de boot ga zitten. Bunti tilt de vis op mijn schoot waarna Akshay enkele foto’s maakt.

Giant Trevally Andaman

Yes!

 

Ik ben in de wolken van deze magnifieke krachtpatser. Alhoewel zeker geen recordvis mag deze vis met een geschat gewicht van 25-30 kilo er zeker zijn. Op voorhand had ik gehoopt op een 20 kilo+ vis. Weliswaar zitten er hier veel grotere (40-50 kilo) maar als je slechts 2 dagen hebt moet je natuurlijk wel veel mazzel hebben om die te vangen. Deze vis voelt voor de mij dan ook als een dikke kers op een overheerlijke taart. Als de vis weer ongeschonden is weggezwommen ga ik even zitten om te genieten. Ik drink wat, eet een banaantje (volgens sommige schippers brengen bananen aan boord ongeluk, maar gelukkig ben ik niet bijgelovig) en laat nog eens de worp, de aanbeet en de spectaculaire dril in mijn gedachten voorbij gaan. Ik ben in de wolken, wat een prachtige vangst was dit.

De rest van de dag blijven we grotendeels de wat diepere riffen bestoken met onze poppers. Op dergelijke stekken heb je gemiddeld genomen wat minder actie, maar meer kans op een uitschieter, zo verzekerd Akshay mij. Ik weet nog een aantal vissen te haken en vangen. Daarbij krijg ik tot 2 keer toe een totaal onverwachte aanbeet bijna recht onder de hengeltop. Werkelijk hart verzakkend maar oh wat gaaf. Mijn materiaal wordt tot het uiterste getest maar alles blijft heel. Slechts 1 vis schiet los, alle andere aanbeten weet ik te verzilveren. Als het helaas tijd is om terug te varen heb ik 5 GT’s gevangen. Ook Bunti heeft er een aantal gevangen, waaronder een prachtig gekleurde Bluefin Trevally. De terugweg duurt doordat één van de motoren steeds uitvalt door een brandstof-toevoer probleem langer dan gepland. Ik maal er echter niet om en kan zo extra lang genieten van de tocht over de Bay of Bengal, die enkele van haar schoonheden aan me prijs gaf.

De volgende ochtend vlieg ik via Kolkata terug naar Delhi. Vanuit Delhi vlieg ik vervolgens non-stop naar Amsterdam waar ik vroeg in de ochtend land. Lichamelijk moe maar mentaal uitgerust.

Info over vissen op de Andaman Islands.

Voordat ik de nodige informatie en tips en trics geef wil ik even gezegd hebben geen expert te zijn als het gaat om popperen of GT vissen. Ik was slechts 1 keer op de Andaman Islands en heb er slechts 2 dagen gevist. Voor wat het waard is dus…

Hengels

Ik bereid me altijd goed voor als het gaat om buitenlandse trips. Ik had vooraf dan ook zoveel mogelijk informatie verzameld over het materiaal dat je nodig hebt voor het popperen op GT. Hiervoor worden sterke hengels, dikke gevlochten lijnen met een hoge breeksterkte en de beste (sterkste) spinmolens gebruikt, zoveel werd me wel duidelijk. GT willen na aanslag namelijk maar één ding; linea recta terug naar het rif. Dat gegeven in combinatie met het feit dat GT’s tot de sterkste vissen ter wereld behoren maakt dat GT’s met sterk materiaal bevochten moeten worden. De vis moet afgestopt worden voordat ze het rif kunnen bereiken. Hengels moeten dus gebouwd zijn voor bruut geweld!

Nou is in sommige delen van de wereld (o.a. Japan) het GT-popperen tot een soort van cult verheven. Met als gevolg dat er materialen voor worden gefabriceerd die extreem exclusief zijn. Merken als Zenaq, Smith, Patriot Design en Tenryu zijn dé merken voor echte big GT boys. Daar zit echter wel een behoorlijk prijskaartje aan. Nou geloof ik absoluut dat kwaliteit een bepaalde prijs heeft, maar een gemiddeld slordige 1000 euro voor een pijpje carbon met een paar ogen en een handgreep leek me nogal over de top. Bovendien wilde ik niet sjouwen met een hengelkoker, ik was tenslotte op zakenreis. Daarom besloot ik op zoek te gaan naar een geschikte reishengel. Eentje die in mijn koffer zou passen. En zo kwam ik na het nodige kijken en vergelijken uit op de Shimano Caranx Kaibutsu in de Travel uitvoering. Ik koos voor de “Pencil Instrument” uit voering. Deze is 254cm lang en heeft een werpgewicht van 150 gram. Bij aankomst bij de mannen van Gamefishingindia bleek dat ook zij met Shimano Caranx Kaibutsu hengels visten, echter in de “normale” uitvoering en bovendien een slag zwaarder. Volgens hen zijn dit hengels met een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding. Echter mijn “reis” uitvoering kenden ze niet. Ze hadden er, zo kon ik merken, een beetje twijfels over. Om kort te gaan waren die twijfels na 2 dagen volledig weg. De hengel had waanzinnig krom gestaan, honderden worpen gemaakt met zware poppers, vele GT’s geland en geen krimp gegeven. Wat mij betreft is die Caranx kaibutsu STC dan ook een echt aanrader. Wil je echt gericht op monster GT’s vissen dan kun je wellicht beter nog voor de zwaarste uitvoering kiezen.

Molens

Er zijn, zo lees ik op de vele forums steeds weer, niet zoveel molens die het geweld van hardvechtende vissen in combinatie met sterke lijnen en zeer zwaar ingestelde slipkrachten aankunnen. Keer op keer worden de volgende merken/typen genoemd; Shimano Stella SW, Shimano Twinpower SW en Daiwa Saltiga. Zeer geavanceerde, sterke maar ook dure molens. Deze molens zijn wél opgewassen tegen het geweld van de hardvechtende GT’s. Dit wil overigens niet zeggen dat andere (goedkopere) molens per definitie niet geschikt zijn. Maar de kans op problemen is dan wel groter. Iets wat ook werd bevestigd door de mannen van Gamefishingindia die al veel materiaal hebben zien sneuvelen. Toch lees ik redelijk goede verhalen over o.a de Shimano Spheros en Saragossa. Deze zijn veel lager geprijsd. Met deze molens heb ik zelf ook goede ervaringen (o.a. in Costa Rica en North Carolina) al heb ik ze nooit gebruikt voor het echte brute geweld. Omdat er met dikke lijnen wordt gevist is de lijncapaciteit erg belangrijk. Een formaat 10000 is dan ook wel de ondergrens. Sportvissers die echt voor de allergrootste vissen gaan kiezen echter beter nog voor een nog groter formaat (14000 – 20000). Hoe groter echter, hoe vermoeiender het vissen.

Alan Hawk

Wie meer wil weten over grote en sterke spinmolens (zoutwatervisserij) raad ik trouwens aan de website van Alan Hawk (www.alanhawk.com) te bezoeken. Als er iemand ter wereld is die veel weet van molens en waaaanzinnig goede (onafhankelijke!) reviews schrijft dan is hij het. Absoluut een aanrader.

Lijnen

Voor de GT visserij wordt gevist met gevlochten lijnen van 80-130lbs. Bijzonder sterk spul dus. Ik viste met een 90 ponds lijn (Berkley Wiplash Crystal) die ik eerder ook gebruikte voor het vissen op Meerval en Aligator Gar. Als onderlijn gebruikte ik een kleine 2 meter fluorocarbon met een dikte van 1,3mm rechtstreeks geknoopt aan de hoofdlijn met een allbright knoop.

Slipinstelling

GT vissen betekend vissen met een zwaar afgestelde slip. Volgens de vele posts op de diverse forums zelfs tussen de 10-15 kilo. Ik had dit van te voren eens getest op het droge en vond het nogal wat. Bij een slipkracht van 10 kilo is de kans dat je overboord wordt getrokken niet denkbeeldig. Bovendien moet daar dan natuurlijk ook je materiaal op zijn afgestemd. Bij zulke enorm zware slipinstellingen heb je het echt over de allerzwaarste hengels, molens en lijnen. Mijn Shimano Caranx Kaibutsu ging bij een ingestelde slipkracht van 5 kilo, gemeten op een unster, al helemaal rond. Je krijgt nij 5 kilo overigens met je handen nog maar nauwelijks lijn van de molen. Ik heb trouwens het idee dat de slipkracht waarover vaak wordt gesproken niet echt gemeten zijn op een unster en zwaar overdreven worden maar ik kan me vergissen. Om een idee te geven, ik denk niet dat er ook maar 1 snoek of karpervisser is zijn slip instelt op meer dan 1,5 kg. In vele gevallen zal de slipkracht vermoedelijk zelfs minder dan een kilo zijn. 5 kilo is echt veel. Toen ik de gidsen van Gamefishingindia vroeg op hoeveel kilo ik mijn sip moest instellen gaven ze aan 8 kilo. Vervolgens vroeg ik ze dit voor me met de hand in te stellen wat ze prompt deden. Toen ik deze vervolgens samen met hun ging testen bleek de unster al bij 5 kilo te stoppen. Stonden ze zelf ook van te kijken. Meten is weten dus.

Zware visserij

Het werpen met zware hengels, zware molens en zware poppers is hard werken. Nou “ I’m not the worlds most physical guy” (de oudere jongeren onder ons weten uit welke song deze zin komt;)), maar ik had, vooral de eerste dag, echt moeite om het werpen urenlang vol te houden. Nou had ik wel het excuus dat ik al een paar dagen nauwelijks had gegeten(maagproblemen…) maar ik kan je vertellen dat je als je alleen gewend bent met pluggen of jerkbaits te gooien op medium-heavy materiaal je absoluut je spieren gaat voelen. Het kan dan ook geen kwaad, mocht je het plan hebben opgevat om te gaan popperen op GT van te voren wat spieren te kweken. Zeker voor de mensen die (net als ik) een kantoorbaan hebben met weinig fysieke arbeid.

Reizen naar India

India is een fascinerend land. Het is echter ook één van vuilste landen ter wereld. Ik ben er 3 keer geweest en had alle keren maag/darm problemen. En ik ben daarin niet alleen. Hygiëne is in India gewoon 3 niveaus lager dan bij ons in Europa. Onze “westerse” lichamen zijn niet (meer) bestand tegen de vele bacteriën. Neem dan ook de nodige maatregelen om ervoor te zorgen dat diarree niet je vakantie verpest. Wees allereerst bijzonder voorzichtig met wat je eet en drinkt. Drink absoluut alleen water en frisdrank uit gesloten en verzegelde flessen en eet uitsluitend door-en-door verhitte producten. Salades en ijs kun je ook beter laten staan. Maar behalve dat je zeer goed moet opletten met wat je eet moet je absoluut medicatie tegen de symptomen van voedselvergiftiging meenemen (bijvoorbeeld diacure oid).

Poppers

Poppers voor de GT visserij zijn in Nederland niet zo gemakkelijk te vinden. Ik kocht ze online bij www.biggameshop.nl. Volgens de gidsen zorgen grotere poppers voor gemiddeld betere GT’s. Hoe groter je popper hoe groter de kans op een echt grote vis dus. Ik viste met poppers van 150 gram. Mijn favoriet was de Halco Roosta Popper. Volgens de gidsen zijn ook de seawood cubera 150 en
river2sea dumbell 200 toppers. Neem je poppers vooral niet te klein dus. Ook stickbaits (zelf niet mee gevist) kunnen naar verluidt zeer succesvol zijn.

Dreggen, wartels en splitringen

Bij het vissen met sterke hengels, molens en lijnen gaan ook je wartels , je haken en splitringen een grote rol spelen. Alles is immers zo sterk als de zwakste schakel. Neem daarom geen risico en vis alleen met het allerbeste. Kies voor je dreggen bijvoorbeeld voor Owner ST66TN en voor Owner Hyperwire splitingen. Behalve Owner heeft ook Gamakatsu zeer sterke dreggen in haar assortiment. Ik verving alle dreggen en splitringen van de poppers voor Owners. “Better safe than sorry” is het devies.

Overige visserijmogelijkheden Andaman Islands

Ik had slechts 2 dagen de tijd en had als doel het vangen van een GT aan poppers. Toch zijn er nog heel veel andere mooie avonturen te beleven op Andaman. Popperen op tonijn, speedjiggen op Dogtooth Tuna of Cubera Snapper, trollen op grote Wahoo, Sailfish of Marlin, het is allemaal mogelijk. Er zit voor mij dan ook nog maar één ding op; ik moet nog een keer terug! Overigens heb ik begrepen dat www.visreis.nl in 2013 een “pilottrip” organiseert naar de Andaman Islands bij dezelfde club als waarmee ik heb gevist. Mocht je enthousiast geraakt zijn na dit verhaal dan is het wellicht een goed idee om ook eens met hun contact op te nemen. Uiteraard kun je mij ook mailen voor meer informatie.

Michel Rijnberg

facebook

 

 

Gerelateerde artikelen:

Reacties

7 reacties op “Andaman Islands – kennismaking met popper vissen op Giant Trevally”
  1. Michel schreef:

    Hoi Bas, ik neem aan dat je de Shimano Caranx Kaibutsu bedoelt in de reisuitvoering (STC)? Omdat ik deze in NL niet kon vinden kocht ik hem op onderstaande website:

    http://peche-leurre-evolution.com/an/catalogue-SHIMANO-Caranx-Kaibutsu-STC,3181.html

    Succes!

  2. Bas schreef:

    Hoi Michel,

    Heel leuk en interessant artikel. Ik ga in september naar papua met een clubje.
    Je stukje heeft me verder geholpen in het zoeken naar de juiste spullen die ik mee moet nemen. Waar heb je toen die hengel gekocht als ik vragen mag?

    Groetjes Bas

  3. Michel schreef:

    Hoi Lars, bedankt voor je reactie.

    Afstand. Moeilijk in te schatten . Voor mijn gevoel kon ik zo’n 40-50 meter gooien. Afstand is absoluut in je voordeel. De eerste dag gooide ik, niet gewend aan de zware hengel/molencombinatie minder ver. Minder ver ook dan Bunti. Hij gooit als de beste en kreeg meer aanbeten dan ikzelf. Door de kunst af te kijken bij hem ging ik zelf ook steeds verder werpen. Is zeker een voordeel. Als ik nog een keer terug ga zal ik zeker van de voren een paar keer een aantal uren werpen. Dit om een beetje werp-spieren te kweken en om te leren zo ver mogelijk te gooien. Kan je dus zeker aanraden van te voren te gaan oefenen! Urenlang gooien met zware poppers is inspannend.

    Buttpad. Die is boord. Hoef je dus niet mee te nemen.

    Onderlijn. Is viste, op aanraden van de mannen van Gamefishingindia met een onderlijn van zo’n 2 meter. Ik heb er geen ervaring me, maar een onderlijn van 5-6 meter lijkt me bijzonder beroerd vissen. Want dat betekent dus dat de dikke fluorocarbon op de spoel van je molen zit. Lijkt me niet te doen maar zoals gezegd heb ik het niet geprobeerd. Bij de dril van één GT voelde ik trouwens wel de lijn over een rif schuren. Ik vreesde voor lijnbreuk maar dat gebeurde niet. Na de vangst was wel de onderlijn beschadigd.

    Klamboe. Nee ik heb geen klamboe gebruikt. Buiten op het balkon ben ik wel gestoken door muggen, in de kamer niet. Klamboe heb je m.i. niet nodig. Neem wel een anti muggen lotion mee (eentje waar DEET inzit, niet heel gezond maar wel bijzonder effectief). Er komt Malaria voor op de Andaman Islands maar de kans daarop is bijzonder klein.

    Poppers. Ik heb in de 2 dagen dat ik heb gevist niet één popper verspeeld of gesloopt. Valt dus wel mee. Desalniettemin zou ik genoeg meenemen. Neem ze niet te klein. Grotere poppers is gemiddeld grotere vis.

    Succes! En laat even weten hoe het is gegaan. Een verslag voor deze site wordt zeer gewaardeerd.

    Michel

  4. Lars schreef:

    Hallo Michel,
    Leuk dat je mijn broer’s reisbureau zo promoot. We gaan het allemaal meemaken over 6 weken. Ik zie er mega naar uit.
    Even wat vragen als dat kan:
    – Op welke afstand van de boot vis je? Is een zo groot mogelijke werpafstand een voordeel, of is het om het even?
    – Is het verstandig om je eigen buttpad meenemen of is alles aan boord?
    – Jij viste zonder shockleader van 5 a 6 meter. Daar las ik elders wel over. Kan het inderdaad zonder naar jouw mening?
    – Heb jij een klamboe gebruikt ’s nachts?
    – Hoeveel poppers per dag heb je nodig c.q. hoeveel worden er gesloopt door de GT’s? (In Costa Rica moest ik per dag 1 popper afschrijven. Gaat dat op Andaman sneller?)

    Dank voor je mooie verslag en ik hoop gauw van je terug te horen.

    Groet,
    Lars

  5. John schreef:

    Michel, echt een klasse artikel! Mooi reisverslag en veel relevante informatie. En wat een fraaie vissen zijn het toch! Gr. John

  6. Volkmar schreef:

    Prachtig beschreven Michel! Wat een brute beesten zijn die GT’s toch, ooit ga ik ze ook vangen… (hoop ik…)

    Maar als ik dit zo leest zal Expo D binnenkort wel een tweede locatie openen op de Andaman Islands, dan is accommodatie in ieder geval geregeld :)

    “Schat ik moet wéér op zakenreis naar India”
    “Alweer? Je hebt toch niet een ander he”
    “Huh nee ben je gek! Dan zou ik toch geen hengels meenemen..!”

    Groet,
    Volkmar

  7. Arno schreef:

    Buiten vallen druppels in plaats van sneeuw. Na een lekker kerstontbijt en dit verhaal maakt het niets uit :-)

Reageer hier...