Avondje snoeken in ondiep water

Ik ben eigenlijk zo opgegroeid met een boot dat vissen vanaf de kant op snoek voor mij een onderontwikkeld gebied is gebleven (“naast enkele andere gebieden” zullen sommigen van jullie nu denken….).  Ik sprak daarom af om met Peter van Ruitenbeek (PvR) een avond te gaan “poldervissen”, ondiep, en op snoek; een type vissen waar hij zeer ervaren mee is. Peter Sikking (PS) vond dat ook wel grappig en ging mee. Hij schoot een paar mooie Hollandse platen deze avond.

Nadat PvR zijn winkel gesloten heeft kleden we ons om van “de dagelijkse nette kleding”naar “de roofvis outfit”; PS heeft het ondertussen niet meer van het lachen, een belachelijke vertoning vindt hij het. Maar aan de andere kant bekruipt hem ook een gevoel van “dit wordt serieus”. We rijden naar de vaart die PvR voor ogen heeft en parkeren de auto in de buurt. Nadat alle materialen uitgebreid bekeken zijn en van het nodige commentaar zijn voorzien vertrekken we naar de waterkant.

Materiaal wordt getest

Even voelen :-)

Materiaal in de aanslag

De sloot is een ongeveer 10 meter brede doorvaart met daarin diverse waterlelie bedden. De oever is goed toegankelijk behalve dan dat de schapen die er lopen kennelijk het liefst hun behoefte aan de waterkant doen; wordt even opletten waar we de tas neer gaan zetten……….

PvR en ik selecteren ons eerste kunstaas. We hebben beiden uit onze collectie een selectie gemaakt van een 10tal ondiep lopende kunstaasjes. Peter heeft als eerste een custom made toad eraan gebonden; hij heeft hem zelf ontwikkeld en kan duidelijk niet wachten om ermee te vissen. Het is een “dubbel” waarbij de toad vooraf gegaan wordt door een drijvend en roterend lichaam. Het ziet er echt heel goed uit.

Weedless-double toad-combi, o.i.d.

De toad is daarnaast uitgerust met een weedless haakmontage waardoor Peter zonder problemen dwars door de waterlelies heen kan vissen (dit lukt met losse dreggen en uitstekende haken echt voor geen meter). Zelf begin ik met een 6inch Salty Shaker met een 5 grams loodkop met een enkele grote haak. Hierdoor kan ik na het optikken lange vluchten maken voordat de shad de bodem raakt en bij snel terugvissen blijft hij mooi in de oppervlakte lopen. PS vist een Buster jerk en maakt daarnaast de mooie foto’s van deze avond.

Ready to reel!

6 inch Salty Shaker

Buster Jerk

We hebben nog geen 5 meter gelopen of PvR heeft de eerste aanbeet; een kleine kolk verraadt een klein snoekje die achter de nieuwe creatie is aangezwommen. De vis bijt in het aas maar wordt niet gehaakt. Nog geen 15 meter verder is het opnieuw raak; terwijl PvR zijn aas langs een lelieveld binnendraait klapt vanuit het niets met een forse kolk een snoek erop. Maar ook deze vis wordt niet gehaakt. Zo vissen we een tijdje verder. De zon gaat ondertussen onder en geeft een prachtige kleur aan het oer-Hollandse landschap waar we in lopen. De koeien die ook in de wei staan zijn ondertussen allemaal al even nieuwsgierig komen kijken en blokkeren op een bepaald moment zelfs onze doorgang. Best leuk, zo’n vissende polderwandeling.

Zelf heb ik ondertussen een paar keer van aas gewisseld. De Salty Shaker shad werd gevolgd door een “ouderwetse” Ondex spinner die je heerlijk langzaam kan binnendraaien, een grotere spinner met meer werpgewicht en een fijne dos bucktail hair, een imitatiekikker en een oppervlakte plug met propeller achterop (de naam ben ik kwijt, weet iemand dit toevallig? Zie foto, tweede van links-boven). Daarna een voornkleurige Izumi Swimbait die fraai door de oppervlakte loopt en op redelijk tempo binnengevist moet worden. En nu vis ik met een SPRO imitatie van een rat; een soort streamer die met mooie op en neer gaande bewegingen door het water gehaald kan worden. Dat op en neer gaan lukte overigens alleen nadat ik van PvR de tip had gekregen een 2grams loodhagel een centimeter of 20 voor de rat op de onderlijn te knijpen.

Mijn assortiment deze avond (omschrijving hierboven in de tekst)

En terwijl PvR door blijft gaan met waar vliegvissers goed in zijn (“stijgers” krijgen maar geen aanbeten) krijgt deze roofvisser een aanbeet op een vliegvisapparaat, namelijk een streamer; dit alles wordt fijntjes opgemerkt door PS die snel aan is komen lopen voor de foto’s van deze kolossale vangst! En mij met een glimlach vastlegt met mijn eerste vangst aan een streamer :-).

Natte rat!

De avond valt al en we vissen rustig onze weg terug. Aanbeten komen er niet meer, het lijkt alsof de vis naarmate het donkerder wordt zelf ook in slaap valt. Een uurtje later zijn we terug bij de auto en hebben we een heerlijk avondje gevist. We hebben veel informatie uitgewisseld en gelachen om een paar hilarische situaties. Wat opviel waren de missers op de weedless haakmontage, daar moet nog wat verder aan gesleuteld worden. Misschien dat de snoek de zachte toad toch te strak tussen de tanden heeft waardoor de haak niet gezet kan worden?

Prachtige Hollandse avond!

Waar hebben we vanavond nu mee gevist?

Allereerst de hengel en molen van PvR: een Spinhoven CJW Psychometry met een Shimano Stella 2500 opgespoeld met 14 honderdste Tracer braid Lijn en een 7 strand Titanium onderlijn .Deze combinatie geeft voldoende body en kracht om ook de zwaardere snoeken te drillen maar is toch flexibel en licht genoeg om plezier te beleven aan de toch vaak wat kleinere poldersnoeken.

De hengel-molen-lijn combi van Peter van Ruitenbeek

Vervolgens hadden we diverse soorten ondiep lopend kunstaas bij ons waardoor we de mogelijkheid hadden diverse manieren van het ondiep water vissen op snoek in de praktijk te brengen:
– Oppervlakte-aas, met en zonder propeller, met en zonder weedless haakmontage
– Langzame spinners
– Snellere deelbare pluggen
– Langzame streamers
– Zinkende shads
– Jerkbaits
– Imitatie kikkers
– Lepels

De foto’s onderaan aan het artikel geven een overzicht van de selectie die we gemaakt hadden.

We hopen dat dit artikel een idee geeft over de mogelijkheden voor het vissen op snoek in ondiep water. Een leuke bezigheid in de mooie Nederlandse natuur. Voor mij absoluut een alternatief, qua natuur en beleving,  en helemaal wanneer straks de herfststormen het vissen vanuit de boot onverhoopt onmogelijk maken!

Met dank aan Peter en Peter voor de gezelligheid en hun bijdrage!