Eindelijk metersnoek en ook nog mooi weer!

Douwe is er kaar voor!
Een weekend dat beroerd begon eindigt perfect met een mooie metersnoek samen met Roel, zoonlief Jelle en zijn vriendje Douwe!

Na afgelopen zaterdag met Volkmar 9 uur lang non stop nageregend te zijn om uiteindelijk met slechts één 70-er snoekje het water af te gaan was natuurlijk niet de manier om een spectaculair visseizoen af te sluiten. We hebben werkelijk alles geprobeerd; slepen, fireball, jerkbaits, trollen, shads, verticaal, diagonaal, langzaam, snel, statisch, ………. Op mijn GPS waren werkelijk alle hotspots helemaal roze gekleurd van de sporen-functie (tracks) in het scherm. Ze deden het gewoon niet. En dat in combinatie met de gratis 9 uur lange douche die resulteerde in 10 cm water in de boot en een mooie test van onze spullen was één aanbeet en één visje te mager. Dus was ik maar wat blij dat Jelle, mijn zoon, samen met vriendje Douwe weer graag een keer in de boot wilde vissen. En het zou nog mooi weer worden ook!

Dus met een boot, een bos hengels,eten en drinken, de twee kinderen en Roel die last minute ook dringend een frisse neus nodig had vertrokken we in een soort zonnige vakantie stemming  naar de trailerhelling. Iets te zonnig helaas, want op de trailerhelling kwamen we erachter dat onze lieve vriendjes, de voorns, nog thuis in de aasbak rondzwommen……. Dus terwijl Roel met de mannen de boot klaarmaakte racete ik nog even terug om het aas op te halen. Een half uurtje later rolde boot van de trailerhelling. Wat een genot! Zonnetje, lekkere temperatuur en heerlijk beschut tussen de rietlanden. Voor het eerst dit jaar vissen in je trui in plaats van in zestig lagen warmtepakken! En als dan ook nog een Porta Boat voorbijkomt is de nostalgie compleet; dat was mijn eerste bootje jaren terug en daar hebben we ook heel veel schik in gehad!

Nostalgie

Douwe had er zin in; het is de eerste keer dat hij meegaat vissen in de boot en dat zijn voor een jongen natuurlijk fantastische indrukken. Jelle, die al vaak is mee geweest, en ook al een aantal metersnoeken op zijn naam heeft staan en een 80+ snoekbaars als pr, speelt natuurlijk het stoere vriendje. En Roel concentreert zich op de dobbers met de standaard kop koffie in zijn hand.

In de boot het water in

Douwe is er kaar voor!

Douwe wil ook graag een grote vangen!

We gaan er vol voor, ik wind daar geen doekjes om. Die metersnoek moet eruit komen, het is echt mijn eer te na om het seizoen in het nieuwe jaar af te sluiten zonder. Dus met drie vergunningen in de boot, en daarom de mogelijkheid van zes hengels, gaan die ook allemaal uit deze keer. Vier dobbers slepen met natuurlijk aas en Roel en ik gooien ondertussen de kanten van het kanaal uit met jerkbaits. Dit terwijl de kids de tas met lekkernijen onder handen nemen……..

lekker slepen met dobbers

Concentratie bij de mannen!

Onder de brug gebeurt het dan eindelijk! Met een flinke run wordt de lijn van de Shimano Symetre 4000 afgetrokken en zie ik één van de dobbers wegracen onder water. Efficiënt worden de andere hengels aan de kant gezet, de jongens voorin de boot gezet en de vis gedrild. Nu even geen risico, het is een grote en ik wil geen schade door ongelukken met dreggen. En ik wil de vis niet verliezen! Na enige tijd krijg ik de vis naast de boot en het ziet er goed uit. Dit zou de metersnoek kunnen zijn maar het is moeilijk in te schatten omdat de vis slank en niet vet is. Na het landen blijkt dat de vis de aasvis volledig in de bek heeft en dus ook de twee dreggen waarvan er één diep zit. Ik handel snel, knip de takel door zodat alleen de diep dreg er nog inzit en met behulp van Roel en mijn Fox kniptang knip ik de dreg aan gort en kan ik hem snel verwijderen. We meten de vis: 104cm! Yes, binnen! Snel zetten we de jongens achter neer en leggen de snoek bij hen op schoot. Wat een prachtgezicht! Douwe is zichtbaar onder de indruk, Jelle claimt dat hij niet zo groot is als zijn PR. Van wie zou die dat gedrag toch hebben? We nemen een paar foto’s en dan gaat de snoek weer terug. Even rechtop vasthouden was genoeg om haar weer weg te zien zwemmen. Zo zie je maar: goede spullen, schadevrij kunnen onthaken, meetlint klaar, fototoestel klaar, het kan allemaal snel en veilig voor de vis als je maar voorbereid bent.

Stoere mannen met een metersnoek!

Catch & Release

Vol trots sms ik Volkmar dat het gelukt is en ik moet lachen als ik een sms terugkrijg dat hij er net een van 102 cm in het water heeft laten glijden. Zijn we fanatiek ofzo? Lees zijn verslag op poldersnoeken.nl

We slepen het kanaal nog even uit en trollen dan terug naar de trailerheling. Dat levert verder geen aanbeten op. Onderweg genieten we van de natuur, zien een beverburcht en oefenen de vogelnamen met de mannen. En met de nodige hilariteit wanneer ik nog een paar racerondjes en de zogenaamde fontein uithaal met boot, gaan we het water af. Einde seizoen 2009/2010. Het is prachtig geweest, veel mooie vis en een schitterende afsluiter vandaag.

Binnenkort een overzicht van onze mooiste resultaten dit seizoen!