Soroya, dag 4, topdag!

hagel in boot
In Nederland was het op dit moment 29 graden......

Wat een fantastische nacht en dag hadden we vandaag! Eindeloos mooi weer en vis, veel vis. En dat mocht ook wel, want gister zaten we een groot gedeelte goed “vast” door het weer. Daarom deze keer een kort verslag en dan een flink aantal foto’s; omdat we hopen dat jullie hiermee ook een idee krijgen wat we hier allemaal beleven in deze schitterende omgeving op de (soms) woelige baren……

Gister was een dag met wind, veel wind. Daarom werd er veel geslapen en hebben Jeroen en Henk vanaf de kant op scharren gevist. Niet zonder succes!

“s Nachts nam de wind af en konden we weer gaan denken aan het vissen op zee. Dat begon afgelopen nacht met Jeroen en Adriaan. Zij zijn om één uur ’s nachts opgestaan en waren als eerste na de periode met teveel wind terug op het water; kennelijk hielden ze het niet meer. De vangsten waren jammer genoeg niet wild, de zee wel! Ze hadden te maken met een zeegang van twee tot drie meter hoge golven waarij ze dus soms volledig door water omringd waren. Om ongeveer 6 uur waren ze weer terug, het moment waarop de rest van de club wakker was geworden.

Michel en ik vertrokken hierna, de rest zou later aansluiten. Om 7 uur lagen we op de stekken en kon het beginnen. De eerste uren was het nog behoorlijk taai maar rond een uur of tien kwam de vis los en konden we op een stuk dat in diepte varieerde van 35 tot 50 meter enkele tientallen vissen haken waaronder meerdere meters. Grootste van de trip tot nog toe werd gevangen door Michel: 124cm! Vermeldenswaardig is dat deze vangst gedaan werd aan zijn Yasei Speedjigging hengel met een Spheros 3000 opgespoeld met 15/00 Powerpro. Waar je in Nederland snoekbaarsjes mee vangt, zeg maar…… Dit werd een beetje onze sport van de dag; hoe lichter des te leuker! Zelfs Marc van Roie keek ’s avonds wat ongeloofwaardig toen we onze vangsten aan dit materiaal meldden. We wisten er ook nog twee van 108cm mee te verschalken, één voor Michel, één voor mij. En dat was dan ook mijn kabeljauw PR, heerlijk!

Het weer was ondertussen fantastisch geworden; zon, geen wind, lichte stroming in het water erbij, wat wil je nog meer (als visser dan…).

Rond een uur of drie meldden de anderen zich weer op het water waarop Adriaan bij ons in de boot overstapte. Op dat moment hadden Michel en ik bijna 50 kabeljauwen gevangen, een zeewolf, een kanjer van een schelvis en een lom met een roodbaars in zijn bek. Als je dan bedenkt dat we ook nog veel lossers hadden dan geeft dat wel een idee van de actie in de boot, zeker op verticaal hengeltjes :-)). Wat op blijft vallen is de goede actie op de Sandeel van Savage Gear. Naast de 6inch Shaker is dit absoluut de topper van deze trip tot nog toe.

De boten verdeelden zich over het water. Jammer genoeg viel het ’s middags weer stil. Pas tegen de avond kwam het weer even los, met name in de andere boot die een school kabeljauw tegen het lijf liepen waardoor enkele triple-hookups in de boot het resultaat waren!

Uiteindelijk gingen we om ongeveer 20.00uur van het water af, na 13 uur vissen voor Michel en mij. Wat een dag! Met elkaar hebben we in twee boten meer dan 100 kabeljauwen gevangen en daarvan waren de meesten 80cm of groter. En genoten van de prachtige omgeving.

Nu maar hopen dat ook de komende dagen dit soort aantallen op blijven leveren! Het verveelt immers nooit. Onderstaande foto’s geven een mooi beeld van de dag.

John Smit

Soroya schar

Scharren vangen in de haven

zeedonderpad

Zeedonderpad

Soroya bergen

Prachtige vergezichten op Soroya

lekker eten

Goed eten, belangrijk. en gezellig!

dril

Jeroen in actie!

Henk met mooie kabeljauw

soroya kabeljauw

Topvis voor Michel, 124cm!

dril

boot op zee

Lekker, vissen op zee

hagelbui

Het was niet alleen maar mooi weer…….

hagel in boot

In Nederland was het op dit moment 29 graden……

kabeljauw

Jeroen met prachtige kabeljauw

op zee

Prachtige luchten

kabeljauw duo

Lekker stel

kabeljauw

Adriaan met mooie donkere kabeljauw

schelvis soroya

Super schelvis, wat een vechters!

kabeljauw

Nog een topper voor Michel, prachtig!

soroya lom roodbaars

De lom, een schrokop; met een roodbaars nog half uit zijn bek toch nog de shad erbij grijpen

Breidvikbotn soroya

Vier mannen vangen een visje in de haven van Breidvikbotn