Soroya dag 7,8,9,10; de meerdaagse vistrip van Henk Kalis!

Soroya op zee
Eindeloos mooie plaatjes
Namens de Dutchanglers: toen wij vertrokken uit Soroya is Henk Kalis nog een week gebleven. Hij had de mogelijkheid om met een paar beroepsvissers op pad te gaan, een unieke kans. Hieronder het verslag van zijn geweldige belevenis! Henk, bedankt voor je bijdrage en nog veel plezier de rest van de week, we zijn jaloers!

Donderdag, dag 7:
De week is alweer voorbij en de jongens moeten morgen vroeg alweer terug naar huis. Marc van Roie komt ‘s avonds nog even langs om gedag te zeggen en nodigt mij uit om even mee te gaan naar twee Noorse (beroeps)vissers om een vistrip af te spreken. Ik zit hier immers nog een week. Het lijkt erop dat ik met mijn neus in de boter val. De twee willen morgen rond 10uur uitvaren en gelijk 2/3 dagen het water op. Poeh, in het begin twijfel ik nog even maar die twijfel slaat snel om in drang om aan boord te stappen.

Vrijdag, dag 8:
Door een hoop gepraat en gerommel word ik wakker. Vijf uur in de morgen, iedereen is zijn koffers aan het sluiten en de laatste checks worden uitgevoerd. Na een snel ontbijtje zwaai ik de jongens uit en blijf ik alleen achter op Soroya.
Ik verblijf de andere week in een groot huis aan de andere kant van de haven. Ik breng mijn spullen naar mijn nieuwe onderkomen. Daar word ik vriendelijk ontvangen en alles ziet er keurig uit. Ik heb een aparte slaapkamer en er is een gezamelijke keuken /toilet /douche /huiskamer, prima dacht ik zo!

Tien uur had ik afgesproken met Odd (de schipper) in de haven, dus ik check nog even de laatste weer voorspeling en probeer nog wat te slapen. Het weer ziet er voor de komende dagen perfect uit weinig wind, van 3m/per seconde naar op zondag zelf 1,2m/per seconde; dat is zo goed als wind stil.
Vandaag waait het toch nog te hard en we wachten tot de wind gaat leggen. Rond vijf uur ziet alles er goed uit. Uitgerust met eten, drinken, camera’s en twee hengels stap ik aan boord (Penn overseas 2.10 20lbs met Penn rail 321LH,  Mitchell capitaine 2.70 150 gram werp gewicht met Mitchell molen blade 6500). Het avontuur kan beginnen voor mij. De andere Noor heeft ook een boot en we varen met twee boten uit.

Soroya beroepsvisser

De boot

De schippers

Soroya vismateriaal

Materiaal

Nog meer materiaal

Soroya op zee

Prachtig varen, en lekker comfortabel

Eindeloos mooie plaatjes

Al snel heb ik in de gaten dat een dichte boot vele malen comfortabeler is. Lekker op het gemak met een bak koffie en een sjaggie vaar je naar de visstekken toe. Na ongeveer 1,5uur varen komen we bij de eerste visstekken aan. We proberen eerst wat heilbot stekken (20,30meter diep). Na twee uur niks te hebben gevangen varen we iets verder uit en proberen we het op kabeljauw. Dus ik pak mijn lichtere hengel en probeer het daar mee. Dan wijst Odd in het water en zegt “small whale” (kleine walvis). Al snel verschijnen er overal elke keer kleine walvissen. Wat een fantastisch gezicht!

soroya whale

small whale / kleine walvis

Ook de kabeljauw wil niet bijten, ik haal in om een nieuwe drift te maken en dan halverwege: BAMMMM!!! Voor dat ik het weet sta ik met een kromme hengel tot in het handvat en een werkelijk gierende slip. De lijn loopt gigantisch snel af en net als ik denk dat hij met dit tempo maar eens moet stoppen met lijn te pakken versnelt het nog harder en harder en binnen een paar seconden breekt de lijn.

Wat rest is een bijna lege molen en een diepe zucht en ik kijk versuft om me heen. Dit was misschien maar 10 à 15 seconden maar wat een kracht,geweld en snelheid was dat? Ik sta nog vol adrenaline na te shaken en besef dat dit geen kabeljauw was. Dit moest heilbot zijn. Duidelijk is dat je met dit soort materiaal niks te zoeken hebt als je op heilbot vist. Dit ging duidelijk te snel en te hard maar we waren immers op kabeljauw aan het vissen. Ik heb me gelijk voor genomen om alleen nog maar met mij 20lbs hengel te vissen de komende dagen. Later op de avond vangen we wel wat kabeljauw maar tot 80/90cm.

Rond een uur of 12 besluiten we in fjord te gaan leggen om daar de nacht door te brengen. We nemen een paar borrels en biertjes en gaan slapen.

Zaterdag, dag 9:
De volgende morgen maakt Odd mij wakker door middel van ACDC die hij op vol20 afspeelt. Ik kom er snel uit en mijn ontbijt staat al klaar. De wind is nu echt helemaal gaan leggen en de zon schijnt volop. Buiten zie ik wat rendieren grazen en hoor je alleen het geluid van twee kleine watervallen. Is dat nog eens wakker worden!Vandaag gaan we alleen op kabeljauw vissen. De boot moet immers vol want catch and release is er niet meer bij. Je krijgt hier voor grote kabeljauw zo’n 17noorse kronen de kilo dat is ongeveer 2.10 euro. En voor kleine kabeljauw is dat 13kroon.(1.6euro).
We vissen de hele dag maar de vangsten zijn erg matig na een hele dag vissen van 7uur ’s ochtends tot 9 uur ‘s avonds hebben we misschien 30 vissen waarvan de grootste 95cm is. En dan moet je je ook nog eens voorstellen dat Odd met een pilker machine vist. Een lijn met 5jigs en pilker die automatisch op en neer gaat en ook automatisch de vis naar boven haalt.

soroya boat

De hele dag op zoek naar de vis

De hele dag vissen, en varen!

soroya boat pilker machine

De automatische pilkermachine

We besluiten vroeg naar bed te gaan en het morgenvroeg opnieuw te proberen.

Zondag, dag 10:
Ik wordt al om drie uur in de nacht wakker en eet mijn ontbijtje buiten op. Ik ben weer verbluft van de mooie omgeving en van de zon die nog steeds volop schijnt.
Ook vandaag gaan we op kabeljauw vissen. Het weer is nog beter geworden en we kunnen zelfs de Noordkaap zien. Al snel merken we dat het vandaag beter moet zijn. We varen naar stekken en de visvinder blijft maar piepen. “Fish, a lot of them”, dat is wat Odd zegt en ik haast me naar buiten. Ik laat mijn aas zakken (cutbait) en inderdaad: ik heb gelijk beet! En een goeie ook! De eerste vis die ik binnen haal is gelijk 111cm, een evenaring van mijn PR kabeljauw. Veel tijd voor een foto is er niet en ik laat mijn aas weer snel zakken.

soroya kabeljauw

Eindelijk op de grote vis

Al snel vang ik mijn tweede vis die dag, weer 111cm. Dit belooft wat te worden vandaag! Als ik bezig ben mijn derde vis te drillen hoor ik achter mij de ene dikke meter kabeljauw naar de andere op het dek klapperen. De bak zit vol en ik struikel nu over de meter kabeljauwen. Goh wat vervelend.

Prachtige vis in een prachtige omgeving!

soroya cod

Ingooien en gelijk weer drillen

Prachtige vissen

De derde vis die ik vang is een stuk sterker dus ik moest nu toch over die 111cm gaan. Eenmaal aan boord kom ik echter weer niet verder dan 111cm . Drie vissen alle drie even groot; wat een begin van de dag! We maken een nieuwe drift. Odd kijkt puur en alleen op zijn visvinder en wacht tot hij vis ziet. Dus een goeie visvinder levert duidelijk meer vis op! We vissen gemiddeld op zo’n 100 tot 50 meter diepte. Er staat weinig wind en dat heeft voordelen maar ook nadelen. We driften bijna niet dus als je op de vis zit blijf je er vaak langer op hangen. En je vist meer verticaal dan als je wel drift. Wel bevis je minder water dus dat kan een nadeel zijn.

soroya cod

De een na de ander

De tweede drift begint nog beter en ik vang gelijk mijn PR 114cm. Achter mij gaat de pilker machine nog steeds tekeer; de ene dikke meter na de andere komt boven. Ik kijk Odd aan en hij heeft het duidelijk naar zijn zin. “Now we are talking!”, zegt hij met een grote grijns. Ik blijf gewoon met mijn hengel doorvissen en vang ook de ene meter na de andere. Maar kom een tijdje niet over mijn PR heen. Twee uur later en kilo’s verder scherp ik mijn record toch weer aan met 117cm en daarna met 120cm. Niet te geloven ik draai hier me ene PR na de andere naar boven. Mijn armen zijn inmiddels aardig vemoeid maar ik laat me niet kennen en vis gewoon door. Dan komt er een vis boven waarvan Odd zegt: “that’s your new record”. Ik denk van niet omdat hij erg slank is maar het is inderdaad een nieuw PR voor mij: 124cm!

soroya cod record

wat een vis!

We maken nog een paar nieuwe driften en blijven vis vangen. Mijn record komt er niet meer uit maar Odd is tevreden en ik wil nog wel even op heilbot vissen. We gaan terug naar dieptes van 20 en 30 meter en proberen nog een heilbot te vangen.
Helaas levert het weer niks op. Na drie uur beginnen de meeuwen ineens te duiken en zien we ook nog zeehonden. Ze lijken helemaal dol te worden. En dan krijgen wij de ene beet na de andere. Binnen een half uur vangen we ongeveer 60 kabeljauwen van 60 tot70cm. De zee is inmiddels echt vlak geworden en we genieten van een pracht uitzicht.

soroya meeuw

Deze vriendjes zijn soms zeer behulpzaam met het traceren van de vis!

Ik laat mijn aas zes meter onder de boot zakken en ik kan zien hoe de kabeljauw erop knalt. Geweldig!

Wat een dag, wat een weer, wat een vistrip,wat een eiland ,wat een fantastisch land!!!