Soroya, de reis, dag 1.

Van Tromso naar Hasvik
Na een week van passen en meten om de 50kg die ik in eerste instantie heb klaargelegd in een koffer te krijgen die max 23kg mag wegen is het zover. We gaan vertrekken! Om 1300 uur verzamelen HJ, Michel en Jeroen zich bij mij. Adriaan en Henk zien we op Schiphol. Bij mij thuis verdelen we de hengels over de kokers en zorgen we ervoor dat alle koffers binnen gewicht blijven.

Om halfvijf zijn we op Schiphol en checken we in. Natuurlijk wekt dit weer de nodige hilariteit op waarbij de stewardess die echt gelooft dat wij naar het wereldkampioenschap polstokspringen gaan er met vlag en wimpel bovenuit steekt…….. We eten nog wat, kopen nog wat lekkers om in Noorwegen op te drinken en beginnen aan de reis. De vlucht vertrekt gelukkig op tijd want op Oslo hebben we maar anderhalf uur overstaptijd.

We vliegen vandaag van Amsterdam naar Oslo en vervolgens door naar Tromso. De vlucht verloopt soepel. Op Oslo moeten we onze bagage, inclusief hengelkokers, oppakken en opnieuw inchecken. Een goed moment om te controleren of alles daar is; het laatste dat je wilt is om zonder hengels aan te komen………. Toch moeten we even wachten op de kokers en de spanning stijgt. Als ze uiteindelijk op de band rollen blijkt de koker van HJ beschadigd te zijn. Duidelijk zichtbaar is de kop van de koker met een schroevendraaier oid geforceerd. Waarschijnllijk om erin te kijken, maar lomper kan echt niet. Ook de koker van John is open geweest en is daarna niet opnieuw aan elkaar vastgemaakt. Jammer, want nu zal moeten blijken of alles wat erin zit nog heel is en dat er geen ogen of topjes kapot zijn gegaan……..

hengelkoker

Lekker lomp opengebroken……

We checken alles opnieuw in en lopen naar de volgende vlucht naar Tromso die gelukkig ook op tijd vertrekt. Onderweg vermaken we ons met de on-board drankjesdienst en een groep Duitse vissers die ook op pad zijn om een kabel-U te gaan vangen. Op Tromso aangekomen ontstaat een spannende situatie, er rolt namelijk maar een koker van de band! Michel en HJ gaan polshoogte nemen, hetgeen niet meevalt om middernacht met slechts een medewerker op de luchthaven. Uiteindelijk weet hij de kokers te vinden, die in de bagagehal bij de vliegtuigen zijn blijven staan.

luchthaven tromso

Kunst voor de luchthaven van Tromso

Dan begint het lange wachten. Want onze volgende vlucht is pas de volgende ochtend om zes uur. Dus zullen we de tijd op de luchthaven moeten doorbrengen. En er is niks, helemaal niks, behalve een paar harde stoelen en een draaideur. En wat willen zes hongerige mannen die om middernacht nog niet gegeten hebben? Juist! Eten! De oplossing wordt gevonden door een taxi te nemen naar het dichstbijzijnde tentje dat nog open is en waar dus al snel een paar warme bokworsten, snacks en cola in zakken verdwijnen. Samen met de Schiphol drankjes zit daarna de stemming er al snel goed in.

luchthaven

Hoe breng je een nacht door op een luchthaven? Precies!Zo!

Er wordt gespeculeerd over de vangsten, op een van de laptops een goed stukje cabaret bekeken en de nodige onzin naar boven gehaald. Kortom, de nacht vliegt voorbij en al snel is het tijd om Michel wakker te maken die ergens verwrongen op een bankje ligt te snurken.

luchthaven tromso

Dromenland

Om zes uur stappen we na het maken van een fraaie groepsfoto in het vliegtuig(je) dat ons van Tromso naar Hasvik gaat vliegen. De vlucht is werkelijk adembenemend mooi.

Van Tromso naar Hasvik

Over nog steeds volledig besneeuwde bergkammen vliegen we relatief laag naar Hasvik waar we op tijd landen. En alle spullen staan even later netjes op een kar klaar.

hasvik

Alles staat netjes klaar, we zijn compleet!

We hebben met Marc van Roie afgesproken elkaar te ontmoeten in het Hasvik hotel. Hier staat ook een lekker ontbijt klaar.

's Ochtends ontbijt in het Hasvik hotel

’s Ochtends ontbijt in het Hasvik hotel

Om negen uur arriveert Marc en na de nodige kennismakingen uitgewisseld te hebben rijden we met hem en met de eigenaar van het huisje dat we gehuurd hebben (Krane Brygge) naar onze visplek. Het huis ligt er werkelijk prachtig bij. Direct in de haven van Breivikbotn, met een eigen aanlegsteiger voor de visboten. Daarnaast is de supermarkt ongeveer de buurman en kan je er ook brandstof krijgen voor de boten. Echt ideaal. Het huisje zelf is van alle gemakken voorzien, inclusief speciaal drooghok voor de kleding en schoenen.

Zicht op de haven van Breivikbotn

breivikbotn

Ons huis, centraal in de haven aan het water!

Authentieke Noorse visserschepen

De eigenaar wil ons het huis laten zien, maar wij willen eigenlijk maar een ding: vissen! Ook al zijn we al meer dan 24 uur wakker. Het weer is namelijk fantastisch en we weten dat de wind de dag erna flink kan gaan opsteken en dan kun je simpelweg de zee niet op. Dus na een supersnelle actie hengels- klaarmaken en viskleren- aan staan we in no- time in de boten en kiezen we het ruime sop. Op naar de eerste vissen, de vakantie is nu echt begonnen!