Taaitaai

Nieuw PR voor André

Thuisgekomen na die prachtige opening start ik mijn pc op. Timon heeft een zip bestand met foto’s klaar en na wat vismaten gesproken te hebben besluit ik nog even een paar uurtjes slaap te pakken. André komt ’s avonds laat aan en we zullen de zondag en de maandag samen vissen. Zondag op de rivier en aangrenzende plassen, maandag laten we even afhangen van de vangsten.

Als om vijf uur de wekker gaat heb ik echt moeite om mijn ogen open te houden. Zo’n dag als gister hakt er behoorlijk in en ondanks de paar uur ‘extra’ slaap die avond heb ik er even moeite mee. André zit beneden al broodjes te smeren en na een plens water in mijn gezicht gegooid te hebben kom ik ook op gang. Een klein uur verder zijn we bij de rivier en die ligt er weer schitterend bij. Het water is redelijk helder, alleen de planten ontbreken nog na dit koude voorjaar.

We starten vandaag met de vliegenlat. Vorig jaar heb ik zo al een aantal vissen mogen vangen op de rivier en veel mooier wordt het gewoonweg niet. De aanbeten zijn zo furieus hard dat ik zelfs mijn vlieghengel een keer heb moeten opvissen uit het water… Met beide een forse streamer aan de onderlijn starten we een eerste drift.

Het ziet er perfect uit, maar toch blijft het akelig stil onder water. Ook de daarop volgende drift met kunstaas blijft alle actie uit. Het is vaak alles of niets zo begin juni op de rivier en met een dergelijke start lijkt het dit jaar het laatste te zijn. Toch gaan we ervoor en dus blazen we door naar stek twee. Hier heb ik in het verleden vaak mooie snoekbaarzen gevangen en dus gaan er twee shads over boord. Niet echt het snoekbaarsmaatje maar gewoon 9” Fox Shads, die lusten ze prima hier! We slepen langzaam over de mosselbank maar op het beste stuk blijft het stil. Zouden ze er al liggen? Na een stukje zandbodem komen we aan bij de tweede mosselbank en nu is het Andrés hengel die in één klap hoepelrond gaat.

Wat een klap! Een zware vis stampt er flink op los en neemt zelfs een paar keer lijn, ziet er uit als een hele beste snoekbaars! Na een stevige dril komt de vis plots boven, typerend voor de grotere snoekbaarzen en dit is er zeker een! Een prachtige zware riviervis en ik grijp haan snel bij de staart, waarna André haar kan overpakken. Gelijk even meten, 80cm en dus een nieuw PR voor André! Ook voor hem geen verkeerde seizoensstart dus!

Nieuw PR voor André

Grote shads doen het vaak goed op dit taludje

We zetten de vis terug en besluiten de stek nog eens mee te pakken. Het blijft echter stil en dus gaan we naar de volgende snoekstek. Helaas zitten er een paar feedervissers in het beste kribvak en dus moeten we een vak verder beginnen. Maar hoewel onze streamers prachtig hun werk doen blijft het ook hier erg stil onder water. Snoeken is duidelijk nog niets op de rivier, daar gaan we geen tijd meer aan besteden.

We besluiten de snoekbaarsstek nog eens uit te gooien met shads. Al op mijn tweede worp krijg ik een mooie droge tik maar helaas hangt de vis niet. Een minuut of tien verder gaat het anders. Een enorme beuk, gevolgd door een slome run van het talud af. Mijn st croix buigt echt belachelijk diep door terwijl er iets onder de boot ligt te mokken. Meerval! Iets anders kan dit gewoon niet zijn en de adrenaline giert mijn oren uit! Al vier heb ik er verspeeld maar deze lijkt echt goed te hangen. En wat een bak moet dit wel niet zijn?

André begint te filmen terwijl ik de vis maar met geen mogelijkheid omhoog krijg. Telkens als ik een halve meter win bonkt de vis weer een meter door de slip. Toch begint er na een tijdje iets te knagen. Waarom volgen er geen runs? Na een tijdje vertrouw ik het niet meer en besluit de massa met grof geweld binnen te pompen. Geduld is op en ik vertrouw het niet helemaal meer… Als er een stuk mosselbank boven komt is de deceptie enorm. Een platte brok steen, met daaraan een stuk nylon achtig spul heeft al die tijd lopen jojoën en man wat ben ik er in getuind! Man wat had ik mijn gezicht graag gezien toen die steen boven kwam, ik was vast uit de boot gerold van het lachen! Het filmpje is, dat snappen jullie wel, natuurlijk ook meer dan hilarisch!

We gooien nog even verder maar besluiten dan een punt te zetten achter het riviervissen. Ze doen het duidelijk nog niet en dus kunnen we onze tijd beter in andere stekken steken. Het gas gaat open en we blazen door naar een grote zandafgraving, alwaar we eerst een kort stukje trollen. Vrij vlot krijg ik een flinke beuk op mijn Fatso, maar de waarschijnlijk snoekbaars hangt helaas niet. We varen er nog een keer overheen maar dat mag niet baten.

Het water is echt kraak en kraak helder. Drie meter onder de boot kan ik mijn jerkbait nog zien hangen en het blijft gewoon schitterend om dergelijke wateren met jerkbaits te bevissen. André wisselt regelmatig van aas, daar waar ik stug door blijf vissen met een eigenbouw ‘Big Fatboy’ in Yellowfin Tuna kleurstelling. De jerkbait, geheel met metallic lakken gespoten, flitst prachtig onder water en is bovendien goed diep te vissen. Het vertrouwen is dus groot, alhoewel de eerste mooie stekken nog geen vis opleveren.

Beetje bij beetje schuiven we op langs de oever. Een overhangende boom met diep water ervoor is de zoveelste superstek hier en eindelijk is het raak voor mij. Ik denk een subtiele tik te voelen, laat de jerkbait even stil vallen en voel dan weer heel voorzichtig een tik. Slaan en hangen! Een mooi getekende snoek van achter in de 70 maakt er een waar waterfestijn van door telkens vlak voor de boot weg te klappen.

Mooi getekende 70er

De vis mag snel terug en we vissen verder. Na een tijdje komen we bij een omgevallen boom waar André van het voorjaar een Fox Shad verspeelde en we besluiten even te gaan kijken of we hem toevallig zien liggen. Bovendien loopt mijn jerkbait op de eerste de beste worp in de richting ook vast in de takken. We varen rustig naar de boom als ik opeens een grote snoek zie wegzwemmen bij mijn jerkbait, die zal vast geïnteresseerd zijn geraakt na al dat gewiebel in de takken! Terwijl ik mijn  jerkbait lospeuter doet André snel een worp en vlak voor de boot komt de snoek omhoog achter zijn jerkbait.

Heel rustig laat André zijn jerkbait afzinken tot een meter of twee, waarna hij hem een flinke haal geeft. De snoek duikt er vol bovenop maar schiet direct na de aanslag los… Balen!

We varen een stukje door richting het volgende mooie talud en beginnen daar weer te gooien. Ik wil net zeggen dat op dit stukje vaak wel wat gebeurd als wederom een flinke vis de jerkbait van André volgt. Zeker vier worpen volgt de vis tot aan de boot, om bij een laatste pauze uiteindelijk alsnog snoeihard op de jerkbait te klappen. Het zit echter niet mee want ook deze vis is in no time weer gelost…

Een eindje verderop is het mijn Big Fatboy die gevolgd wordt door een dikke vis. De snoek schrikt van de boot en schiet de diepte in. Ik gooi gauw nog een keer over de stek, waarna de snoek zich met veel geweld op mijn jerkbait stort. Ik sla hard aan, maar ook deze vis rolt er binnen enkele seconden weer vanaf. Om gek van te worden! Wat hebben ze dit weekend?

Aangekomen bij een mooie omgevallen boom weet André al snel zijn jerkbait te parkeren tussen de takken. Omdat hij het hoekje snel nog even wil afvissen voordat we er heen varen, pakt hij snel zijn vliegenlat erbij. Maar je raad het al, even later hangt zijn streamer naast zijn jerkbait. De nodige grappen komen van mijn kant, totdat ik mijn jerkbait weer naast de streamer van André parkeer. De boom, inmiddels rijkelijk versiert, wordt ontdaan van onze aasjes en lachend vissen we verder. De subtiele aanpak ging een beetje verloren, zoveel is duidelijk!

Het weer slaat inmiddels totaal om. De wind sterkt aan en ook de regen vind zijn weg inmiddels naar beneden. In eerste instantie een miezer regen, maar die gaat al snel over in een enorme plensbui. En op zo’n moment is het helemaal niet meer zo fijn als je boot bijna 40 per uur vaart, althans niet voor de schipper! Met de wind tegen de stroming groeien de golven ook in no time tot pak ‘m beet een meter en dus gaat het gas er af om veilig over te komen. Het is even stuiteren, maar dan komen we bij het volgende zandgat aan waar we het even willen proberen. Een mooi talud wordt met meerdere kunstaasjes afgesleept maar geen snoek laat van zich horen.

We zijn het geklots nu wel zat en zoeken een stek op die meer in de luwte ligt. Weer gaat het gas gedoseerd open en klotsend en stampend komen we aan op de laatste stek van vandaag. Ook hier is het water akelig helder en worden onze jerkbaits van een steil talud naar de boot gevist. Een minuut of tien onderweg klapt er een flinke snoek op mijn Hopper, maar hoe kan het ook anders dan dat deze gelijk weer losschiet. In het half uur dat volgt wordt mijn jerkbait nog twee keer gemist door weeral forse snoeken. Ze willen gewoon maar half dit weekend en ondanks de mooie actie begint dit toch wel een beetje frustrerend te worden. Je kunt ze nou eenmaal niet allemaal vangen, maar er geen een vangen is ook weer overdreven…

We hebben nog tijd voor een korte drift en aangezien oranje vaak een goede kleur is op dit water besluit André geen enkel risico meer te nemen en, bijna verblindende, fluo oranje Darter van NK in te zetten. Het ziet er niet uit in dit heldere water, maar toch wordt de jerkbait al op de vijfde worp onderschept. Eens te meer een teken dat je niet altijd voor natuurlijk hoeft t gaan in helder water! Een leuke 70er komt even later bij de boot maar weet daar alsnog de haken te lossen. We zijn er klaar mee voor vandaag…

Al met al een prachtig PR snoekbaars dus voor André, maar voor de rest toch wel een vrij matige dag met veel actie maar weinig resultaat. Gelukkig hebben we nog een dag, het kan nog allemaal!