Vissen in Costa Rica, deel 3; “Vissen voor de pot”

Pablo demonstreert één van de sardines

Althans, deze titel hadden we tot het midden van de dag voor ogen.  Bij ons ontbijt  werd gevraagd waarom we geen vis gebracht hadden voor het avondeten gisteren ?  Het restaurant verwachtte dat we vandaag een lekkere vis zouden meenemen, zij zouden dit voor ons omtoveren in een lekker maal.  OK dat wordt dus vissen voor de pot vandaag, Jack Cravelle is niet lekker, de Roosters zijn “strictly Catch and Release”, dus een mackerel of een snapper zou het moeten worden.

De 45 minuten naar de Pacific door de mangrovebossen is en blijft betoverend mooi zoals we gisteren schreven.  Op de plaats aangekomen is het met een veel kalmere zee niet moeilijk de scholen sardines te vinden – grote cirkels visjes die naar de oppervlak gedreven worden door de roofvis, elke 5 seconden spat het oppervlak uiteen als een rover door de school schiet.  Wij vangen snel een stuk of 10 sardines met een haring paternoster.

Scholen sardines zwemmen verspreid rond. Goed voor aasvis en voor roofvis die eromheen zwemt.

Pablo demonstreert één van de sardines

De dag beginnen we met popperen langs en door de scholen sardines.  John zijn Cotton-Cordell popper wordt al vlug gegrepen door een Sierra Mackerel. Na een fel gevecht ligt de vis naast de boot; we noemen hem “diner”.

Vet coole jager

De vis gaat op scherf ijs in de bun en wij weten dat wij ons met een gerust hart vanavond in het restaurant kunnen vertonen; deze makreel is heel smakelijk. In het volgende uur vullen we ons quotum Jack Crevalle (JC) aan tot 9. We hebben besloten  geen foto’s van JC’s meer te plaatsen, da’s wel bekend nu. Omdat Pablo ons gisteren vertelde dat de verhouding JC : roosters tussen de 1:10 en 1:25 ligt zijn we blij – we staan nu op 9 nog maar 1 te gaan en we kunnen een rooster verwachten (of werkt statistiek zo niet ?).

Na twee uurtjes verplaatsen we ons nu naar het Noorden en gaan langzaam rond rotseilanden varen, terwijl we het witte water rond de eilanden bestoken met poppers. John krijgt hier een agressieve aanbeet, jammer genoeg haakt de vis niet. Achter de boot slepen we op de freeline 1 van de sardines mee. Terwijl de Roosta poppers en Williamsons hun pop-werk doen, giert de 12.000 baitrunner het uit. De sardine is gegrepen. Ik klik de vrijloop stand weg en laat de vis druk opbouwen – de montage heeft een circlehook – fish on ! Na een felle dril komt Sierra Mackerel nummer twee vandaag in de boot. Het is een klein wonder dat we hem in de boot hebben. Eén keer contact van de 1mm nylon leader met het gebit en je hebt een bite-off. De haak zit gelukkig precies voor in de onderkaak.

Fraai gehaakt aan de circlehook

Terwijl wij onder de steeds feller wordende zon ons het leplazerus popperen, wordt de aasvis opnieuw gegrepen.  Ook hier hetzelfde recept van druk opbouwen en de haak zelf het werk laten doen. John drilt de vis af en we zien in het water dat soort nummer drie van de dag gevangen is – een Needle-fish. Zeg maar een soort geep XL, die net als onze vaderlandse soort, een groene graat heeft.

GeepXL; needle fish

De needle fish gaat weer terug en het vissen valt een beetje stil. We besluiten weer richting de startplek van vanochtend te gaan, waar John de JC teller ophoogt tot 10! Met de zon op zijn hoogste punt, wat stilgevallen visserij en tijd voor de lunch besluiten we al trollend een broodje te eten en wat te drinken. Nog geen 10 minuten onderweg kijgt Roel een loeiharde beuk op de X-rap, maar deze schiet direct weer los. Er blijkt hier een rif onder water te staan, dus wordt er een rondje gedraaid en trollen we nogmaals over de plek heen.  Weer wordt de hengel bij Roel bijna uit de handen getrokken, maar deze keer zit de vis er goed op. Snel worden de uitstaande meters lijn teruggewonnen totdat het verticale gedeelte van de dril begint, het is gelukkig niet dieper hier van een meter of 15-20. Na een aantal minuten zien we “color”, en wat voor color – het prachtige vuurrood van Cubera Snapper! Pablo rent voor zijn schepnet (alle andere vis wordt met de hand geland). Pablo geeft aan dat het lot van een Cubera Snapper meestal C&F – Catch & Fillet – is, niet C&R. Nou, dat gaan wij dan ook maar eens proberen!

Roder wordt het niet, prachtig!

In alle voorbereidende gesprekken die we hadden, was duidelijk geworden dat Cubera een geval apart is, die vaak verspeeld wordt omdat de vis tussen de rotsen schiet of de lijn afbijt. Dit is dus een super grote opsteker.
Pablo stelt vervolgens voor om verder te gaan met trollen, maar nu met Ranger lures over het oppervlak, voor een stuk rotsige kust langs richting te rotsen waar we gisteren popperden – OK let’s give it a try. De ranger lures dansen zo’n 40 meter achter de boot die op een finke snelheid vaart  (10-12 km ph) en al na 5 minuten zien we een Rooster kam achter in van de lures aankomen – mis.  Maar 5 minuten later is het raak en staat Roel met een aangenaam kromme hengel te drillen. De vis springt een aantal keren spectaculair uit het water uit. Wanneer we “color” zien verraad het grijs-zwart direct dat het om de Rooster gaat.

Roosterfish en ranger lure, een gouden duo!?

Doel bereikt voor Roel! een prachtige roosterfish.

Zo zie je maar hoe een dag kan omslaan, wanneer target vis 1 en 2 binnen een uur gevangen worden. We vissen het laatste uur met “alle hengels voor John” die dan ook superscherp achter de hengels zit. Roel zit ondertussen met een oor tot grijns en denkt alleen maar aan dat koude biertje om erop te proosten, en terecht! Al snel komt de eerste aanbeet die lost; de aanbeet-afdruk op de ranger lure verraadt een needle fish. Een uurtje later volgt de volgende aanbeet en die is echt mega. Nog voor de hengel uit de steun is gehaald zijn al meters lijn door de strak afgestelde slip van de Saragossa 10000 getrokken en ook bij het oppakken van de hengel gaat dit door; de vis is unstoppable. Maar dan volgt het misselijk makende gevoel van een losschieter. Hij is eraf! Nee! Ook Pablo zegt dat dit een “very big fish” was en wetende dat eigenlijk alleen roosterfish ranger lures uit het oppervlakte pakt is de teleurstelling groot. We trollen nog een halfuur door en dan is het einde dag.

Terug kijkend op de dag concluderen we dat de Roosters er gelukkig zitten. En dat 2 uur met de Ranger lures 4 aanbeten opleverden, waarvan 1 verzilverd kon worden, dus gaat we op die manier verder morgen. Om ook voor John doel 1 te verwezenlijken – een superfoto met een Rooster.

Relaxed zitten we beiden voorin de boot na te genieten en een eetje af te koelen in de wind wanneer we de tocht weer terugmaken naar Sierpe. Het was een geweldige dag. Terug in Sierpe zien we de ara’s weer en zien we ook voor het eerst een andere predator hier in het water: een krokodil! De dag wordt afgesloten met een heerlijk diner; op het menu staat gegrilde snapper. Heerlijk!

Dus we gaan hier niet zwemmen....

Dus we gaan hier niet zwemmen….

Net zwom "ie nog (de vis)!

Net zwom “ie nog (de vis)!