Vissen op snoek op Rügen – Duitsland

haven in Schaprode
de haven in Schaprode

Rügen is een eiland in Noord-Duitsland en een populaire vakantiebestemming. Water, strand en de meeste zonuren van Duitsland zorgen jaarlijks voor een toestroom van tienduizenden toeristen. Een deel daarvan komt (ook) om te vissen. Geen wonder, want de vismogelijkheden op Rügen zijn groot en divers. Zo staat Rügen bekend om zijn uitstekende bestand aan snoek, zeeforel, snoekbaars en kabeljauw. Afhankelijk van de locatie is het water brak of zout.

rugen route

de route naar Rugen

Als deelnemer en gids aan het Shimano NPC (New Product Camp) had ik de mogelijkheid de snoekvisserij op Rügen eens grondig te verkennen. 2 dagen vissen samen met 20 andere vissers en journalisten van Europese hengelsport tijdschriften zou een goede indruk geven van de visserij. Vlak voor vertrek waren de vangstberichten ook nog eens hoopgevend dus ik had er best zin in. Samen met de andere gidsen Willem, Peter, Marcel en Hendrik-Jan zouden we met 4 boten in colonne naar Rügen rijden, een reis van zo’n 650 kilometer. De reis verloopt voorspoedig en om 14.00 uur zijn we op de plaats van bestemming. Het inchecken zorgt voor de nodige hilariteit als, eenmaal op onze kamer, blijkt dat Hendrik-Jan en ondergetekende geacht worden de nacht door te brengen in een wel erg smal 2-persoonsbed. Gelukkig kunnen we een hotel medewerker overtuigen van het feit dat we toch nét iets liever twee 1-persoons bedden hebben. Wat direct wordt geregeld:)

haven in Schaprode

de haven in Schaprode

Catch & Freeze

Omdat het nog vroeg is rijden we met boot naar de haven van Schaprode om deze alvast te traileren. Daar aangekomen zien we nog net een uit een oud “Vischboek” ontsnapte Duitse “hengelaar” op zijn fiets stappen. In een zak op zijn rug prijken vier snoeken die zich, dicht op elkaar gepakt, opmaken voor een enkele reis vrieskist. Zo, de toon is gezet, welkom op Rügen! Nadat we onze boten veilig in één van onze boxen hebben vastgelegd rijden we terug naar het hotel waar we nahet bijwonen van een presentatie van Shimano over de nieuwste innovaties op het gebied van hengels en reels aan de bar enkele drankjes nuttigen. Echter niet te veel want de volgende dag moet er gevist worden!
seekershad

Mist

Als we de volgende dag de gordijnen open trekken van onze kamer in het Raddisson hotel in Trent, blijkt Rügen bedekt onder de door bootvissers zo gehate witte deken. Mist. Na een uitstekend ontbijt stappen we in onze met testmateriaal volgepakte auto’s en slingeren ons door voormalig Oost-Duitsland naar de haven. Daar krijgen we te horen dat we voorlopig nog niet kunnen uitvaren omdat het te mistig is. Wachten dus. De extra tijd gebruiken we om alvast wat onderlijnen te maken en om de in onze ogen meest geschikte aassoorten uit de verpakking te halen en klaar te leggen. Om 11 uur mogen we dan toch uitvaren. Één van de Duitse gidsen vaart voorop en na 20 minuten varen komen we aan op een plek waar we voor het eerst onze nieuwe Yasei en Speedmaster hengels kunnen uitproberen. Deze stek ligt op de rand van de vaargeul. In de vaargeul staat een meter of 6 water terwijl het daarbuiten zo’n 3 meter diep is. Al na enkele worpen met een shad krijg ik een flinke tik op de hengel en weet ik de eerste, niet al te grote snoek te haken en te landen. Zo de kop is eraf. Nee, niet echt, want bij een onhandige actie na het fotograferen springt de snoek spontaan uit mijn handen, zo weer het water in. Iets wat ons nog vaak zou overkomen.
rugen_snoek

mooie 90-er

Reglementen

Duitsland is in de ogen van ons eigenwijze kaaskoppen maar een vreemd land als het gaat om de regelgeving t.a.v. Catch & Release. Vissen alleen voor de sport is taboe en elke gevangen vis dient geconsumeerd (lees; doodgemaakt) te worden. Rare jongens, die Duitsers. Naast het terugzet verbod (waar trouwens opvallend weinig vissers, ja ook de Duitse vissers, zich aan houden) zijn er nog een paar regels die het vissen er niet gemakkelijker op maken. Zo is trollen verboden, evenals het gebruik van een elektromotor. Ankeren of driften, in combinatie met werpen is dus de meest aangewezen methode.

gids_rugen

Visserijdruk en dressuur

Rügen is groot. Heel groot. Je zou dus verwachten dat je overal de ruimte hebt en maar weinig andere bootjes tegenkomt. Dat is een misvatting. Wie denkt dat het in Nederland druk is met visboten op het water kan ik aanraden ook eens naar Rügen te gaan. Ondanks dat wij er buiten het weekend waren vond ik het er ronduit druk. Waar we ook keken, overal waren visbootjes. Volgens de gidsen was dit echter nog niets vergeleken met de hoeveelheid vissers die er in het weekend op het water te vinden zijn. In kan me er eerlijk gezegd maar weinig bij voorstellen en vind dat behoorlijk afbreuk doen aan het visplezier, Maar goed, dat kan aan mij liggen, ik zie nou eenmaal het liefst maar één bootje op het water. Juist ja, die van mij.

Deze hengeldruk zorgt voor een flinke dressuur. Want ondanks dat dit volgens de wet niet is toegestaan, zetten zoals gezegd ook de meeste Duitsers hun vangst terug. Het feit dat iedereen ook nog eens min of meer op de zelfde manier vist, namelijk werpend vanuit een meestal geankerde boot helpt ook niet echt mee dressuur te vermijden. De meest gebruikte vistechniek bij onze Oosterburen is het werpen met shads of ander (groot) rubber. Trollen is zoals gezegd niet toegestaan.

Omdat het testen van verschillende kunstaassoorten één van onze hoofddoelen was hebben wij met heel veel verschillende dingen gevist. Verschillende soorten Storm shads, Rapala pluggen en jerkbaits werden stevig aan de tand gevoeld. Ze vingen allemaal vis. De meeste vissers in onze groep visten met de Seekershads. En daar werden dan ook de meeste vissen mee gevangen..

snoek rugen

precies een meter

De vangsten

In 2 dagen vingen we met 30 man 137 snoeken. Helemaal geen slecht resultaat als je bedenkt dat de meeste snoeken inmiddels als aardig de merken en typenummers kunstaas kunnen herkennen. Veel snoeken waren klein maar toch werden er enkele metersnoeken gevangen. Ook ik wist op de 2e dag een snoek te haken die zich met precies 100 cm “metervis” mocht noemen. De grootste vis die in onze groep werd gevangen was 110 centimeter. Een veel grotere werd verspeeld door een fransman in ons team die viste met een lepel. Helaas brak na een zware dril zijn stalen onderlijn in tweeën …

Als we vrijdagmiddag wederom naar de haven varen hebben we een aardige indruk gekregen van Rügen. Het water is ontegenzeggelijk aangenaam rijk aan snoek. De dressuur en de beperkende regelgeving maakt goed vangen, en dan met name het vangen van de grote vissen (de kleinere zijn altijd wel te vangen) toch nog niet zo heel vanzelfsprekend. De grootste vissen worden volgens de gidsen gevangen door structureel met zeer groot tot extreem groot rubber te vissen. Dat betekend echter wel dat je moet vissen met zeer zware hengels en dito reels. Niet een visserij waar iedereen zich prettig bij voelt maar voor de echte specimenhunters zeker de moeite van het proberen waard.

Als we zaterdagmiddag weer aankomen in Nederland kunnen we terugkijken op een interessante en plezierige vistrip in een aangenaam gezelschap.