Wadend vissen op snoek

wadend vissen

Staand tot aan je middel in het water beleef je het vissen nog intenser. Je voelt je echt één met de onderwaterwereld. Alhoewel ik geen vliegvisser ben begrijp ik wel wat vliegvissers moeten voelen als ze in een snelstromend beekje of riviertje staan, op jacht naar een tijdelijke prooi. Wadend vissen heeft een bijzondere charme.

Zo af en toe vind ik het heerlijk om te vissen zonder boot. Gewapend met slechts een waadpak, één hengel en een kleine rugzak ben je heel mobiel. En worden wateren, klein en groot, bereikbaar die anders (met boot) onbereikbaar zijn. Wadend vissen biedt veel voordelen. Omdat je mobiel bent kun je op één dag meerdere plasjes of plassen afvissen. En doordat je met je waadpak de al te ondiepe oeverzones kunt overslaan vis je, zeker in het seizoen waarbij de vis niet al te diep ligt, vol in de “strike-zone”. Zeker als je het hebt gemunt op snoek. Tijdens het wadend vissen komen aanbeten vaak op het moment dat je kunstaas al heel dicht is genaderd wat voor extra spanning zorgt.

Mijn “waadpak visserij” speelt zich met name af op wateren waar ik niet met de boot kan komen. Recreatieplassen, afgesloten zandplasjes en grindgaten lenen zich vaak erg goed voor deze visserij. De ondergrond is hard genoeg om te kunnen waden en er zit vaak een goed bestand aan snoek, van klein tot groot. Wadend vissen biedt ook mogelijkheden als je weinig tijd hebt maar toch nog heerlijk een paar uurtjes wilt vissen.

Aassoorten voor het wadend vissen

Vissend op snoek zijn alle soorten kunstaas natuurlijk geschikt. Toch heb ik een voorkeur voor kunstaassoorten die zinken i.p.v. drijven omdat deze in een meer “ideale lijn” teruggevist kunnen worden. Na het uitwerpen kun je deze immers eerst laten afzinken naar de diepte waarop je de meeste vis verwacht om deze vervolgens terug te vissen. Zou je met bijvoorbeeld een drijvende plug vissen dan kost het een aantal meters voordat de plug zijn diepte heeft bereikt. En omdat je de plug het ondiepe op vist (van diep naar ondiep dus) loopt deze naarmate die dichter bij komt vaak weer te diep. Waardoor deze de bodem raakt en vuil pakt. Natuurlijk kun je wel met heel ondiep lopende pluggen vissen, maar dan moet je wel zeker weten dat de vis ook bereid is deze te komen halen wat zeker niet altijd het geval is.

Mijn favoriete aassoorten voor het wadend vissen bestaan daarom vooral uit grote bucktailspinners en (groot) rubber zoals grote shads en bulldawgs. Deze kun je zowel dieper (door ze eerst te laten afzinken na het inwerpen) als ondiep binnenvissen waardoor je optimaal vist. Zeker als het water wat troebeler is kies ik al snel voor een grote spinner. Deze maken onder water lekker veel trillingen. Is het water behoorlijk helder dan kies ik vaak voor rubber. En jerkbaits dan? Jerkbaits vissen tijdens het waden lukt wel maar is niet gemakkelijk. Omdat je half in het water staat kun je de jerkbait niet, zoals uit de boot, met de hengeltop naar beneden tikkend tot leven brengen. En zul je dus door je hengel opzij te bewegen de jerkbait moeten binnenvissen. Dat lukt wel maar ik vind dat persoonlijk nogal krampachtig.

Wat heb je nodig voor wadend vissen?

Hierbij een overzicht van mijn persoonlijke uitrusting:

1. Allereerst natuurlijk een waadpak. Voor de zomermaanden een dun waadpak en voor de wat koudere maanden/watertemperatuur een neopreenpak. In beide gevallen vis ik met een pak in combinatie met losse waadschoenen. Mijn neopreenpak is van het merk Vision en mijn dunne pak van White River (Bass Pro). Ik heb deze laatste trouwens net moeten plakken omdat die begon te lekken op de naden…

2. Een kort (vliegvis)jack met een paar flinke, hoge zakken.

3. Een rugzak, liefst waterdicht. Vorig jaar kwam ik in het bezit van een waterdichte rugzak van het merk Rapala. Deze heeft een rolsluiting en bevalt bijzonder goed. Als je geen waterdichte rugzak hebt zorg er dan voor dat je je spullen eerst een plastic hoes of zak doet. Gaat het om spullen die absoluut niet tegen vocht kunnen (bijvoorbeeld een niet-waterdichte camera) doe die nog maar in een extra waterdichte hoes.

4. Hengel en molen of reel. Persoonlijk vis ik tijdens het waden graag met een reel. Momenteel vis ik met een Shimano Speedmaster die heb ik gevuld met 30 lbs Powerpro (geel). Mijn hengel is er één van Rodvisions welke is afgebouwd op een St. Croix blank. Deze heeft een redelijk zachte top en een wat stijver achtergedeelte. Perfect, want hierdoor kan ik zowel prettig met lichtere kunstaas-soorten (spinners) als met zware aassoorten (bijvoorbeeld een Bulldawg) vissen.

5. Onthaakgereedschap.  Uiteraard zorg je voor een lange onthaaktang en een goede kniptang.

6. Camera. Wil je foto’s maken dan is een waterdichte (compact) camera een absolute aanrader. Heb je zo’n camera niet, koop dan een goede waterdichte hoes voor je camera.

7. Pet en zonnebril

8. Doos kunstaas en kleinmateriaal (onderlijnen, dreggen etc.)

9. Vispas/vergunningen

10. Eten/drinken

11. Papieren zakdoekjes (voor de hoge nood…)

12. Zakje met pleisters. Voor het geval je onbedoeld jezelf haakt of een snoek je te grazen neemt;)

Verslag van een ochtend wadend vissen met Edwin

Het was al weer even geleden dat we samen visten. Ons doel was een ochtendje waden waarbij we 2 verschillende plassen zouden afvissen. Als we aan de waterkant arriveren is het heerlijk rustig. Geen zonaanbidders (een slechte zomer heeft ook zo zijn voordelen) en geen andere vissers, zo zien we het graag. Ik ben nog bezig me in mijn waadpak te hijsen als ik een kreet van Edwin hoor die al zijn eerste worpen aan het maken is. Ik had een volger achter mijn spinner! zo bericht Edwin mij. Nou dat beloofd wat, denk ik bij mezelf.

Even later ben ik ook zover. Ik kies voor een Bulldawg. Omdat het water behoorlijk warm  (19 graden) en tevens goed helder is besluit ik deze lekker snel binnen te vissen. Zo dek ik veel water af. Worp na worp volgt. Irritant zijn de grote plukken alg die we regelmatig in deze hoek van de plas haken, vooral als we ons kunstaas iets te ver laten doorzinken. Door meteen te beginnen met binnenvissen kunnen we echter redelijk wiervrij vissen. Zo vissen we de hele kant van deze plas af. Ondanks de snelle actie die Edwin had gebeurd er niets meer. Na een uur gaan we de kant op. Het is een werkelijk schitterende ochtend op deze door-de-weekse- dag met weinig wind en een lekker zonnetje. Zittend in het natte gras genieten we van een beker koffie en een broodje. Herinneringen uit het verleden worden opgehaald en mooie momenten uit ons vissers-leven passeren de revue. Ondanks dat we nog geen beet hebben gehad hebben we het bijzonder naar ons zin.

wadend vissen

De andere kant van de plas is dieper en kenmerkt zich door een redelijk steil taluud. We zijn al zo’n halverwege als ik voor de zoveelste keer mijn bulldawg ingooi. Omdat het op de plek waar deze beland behoorlijk diep is besluit ik deze een paar meter te laten afzinken. Zo ver komt het echter niet. Een felle ruk aan de lijn verraadt dat mijn bulldawg is gegrepen. Ik zet de haak en voor de eerste keer kunnen we genieten van een kromme hengel. Omdat de vis in eerste instantie gemakkelijk mee komt verwacht ik geen al te grote snoek. Als de weerstand dan echter toch behoorlijk toe neemt begin ik een groter exemplaar te verwachten. Als de vis even later uit het water getild kan worden en we de centimeter ernaast leggen blijkt deze ruim de magische meter te overschrijden. Na een fotootje zien we de vis in het heldere water weer rustig de diepte in zwemmen. Prachtig! We vissen de verdere plas af maar er volgt geen aanbeet meer.

Acht kilometer verderop weet ik nog een zandplas te liggen en we besluiten het daar ook te proberen. Als we zijn aangekomen en het water inlopen blijkt het water troebeler als in de eerste plas. Ik pak daarom een grote bucktailspinner (bladmaat 6) in een felle kleur uit mijn kunstaasdoos. Edwin besluit te gaan vissen met een shad. Zo maken we worp na worp. Al na een halfuur is het raak. Vlak voor me wordt de spinner gegrepen. Meteen na de aanslag laat de vis zich zien. Dit zou wel eens de eerste grote snoek van dit water voor mij kunnen zijn! De vis is behoorlijk sterk en 5 minuten later kan ik de vis pakken. Terwijl ik de vis in de kieuwgreep houd haalt Edwin snel de spinner uit de bek, wat door de dichtgeknepen weerhaken snel en eenvoudig gaat. De snoek blijkt nog iets groter als de vorige en ook hier maken we een foto van voordat we de vis weer in het water laten zakken en kijken hoe ze wegzwemt. We vissen nog geruime tijd door maar verder als nog een volger voor Edwin komen we niet. We vinden het echter prima zo. Slechts 2 aanbeten op deze ochtend, maar wel meteen 2 mooie vissen vind we een uitstekend resultaat.