Open systemos, Gigantos Squirt

Autan inhaleren

(Ooit kreeg ik een potje pop-ups in mijn handen waar ”Squirt” opstond in plaats van “squid” en daar werden uiteraard vele grappen over gemaakt.)

Samen met Hans hebben we aardig wat bevliegingen gehad in de afgelopen jaren, en dan doel ik op keiharde watersystemen waar je soms zeer lang achter de feiten kunt aanlopen. Maar omdat er weinig word gevist kan je lekker je gang gaan en dat trok ons wel. Op een van de grootste rivieren van Nederland hebben we zeer lang zitten blanken en dat was een ware uitputtingsslag.

De stek was ruim 600 meter lopen, en alles moest in een keer mee op je rug omdat het pad onbegaanbaar was voor een kar. En als het pad gaar en slecht is met kuilen en dik losliggend zand dan is 600 meter met een kg of 30 spullen bij je ineens heel erg ver. Op de stek aangekomen storten we als drilpuddingkies in mekaar en moesten we 10 minuten bijkomen.

De stek zelf was ook behoorlijk rauw. Tot aan het water lag het helemaal vol met grote rotsblokken en scherpe stenen, dus als je beet kreeg werd het gelijk 2keer zo spannend. En je voet breken voor een brasem is aan mij niet besteed, want brasems waren de enige vissen die op de kant kwamen.
Na een flink aantal weken kwam er gelukkig een Frankrijk sessie aan, even iets anders.
In Frankrijk werd het al gauw duidelijk dat we er eigenlijk allebei geen zin meer in hadden, de vraag was alleen wie het eerste zou zeggen dat hij de handdoek in de ring zou gooien op dit water…..
Of het kwam dat Hans een 3 weken oude sok onder mijn neus hield of dat ik werd bedwelmd toen in een flesje Autan muggenspray inhaleerde…….er werd een nieuwe missie bedacht.

Autan inhaleren

Verkassen, we gaan het doen…

In Frankrijk werd er een nieuw water besproken, een water wat we al langer in gedachten hadden. Ook dit is weer een zeer lang open water systeem.
Eenmaal terug in Nederland gaan we gelijk een test sessie doen om het eerste gevoel met het water te krijgen. Na deze nacht zullen we opsplitsen en ieder zijn eigen stekken gaan zoeken en bevissen.

Strakke spiegel

Midden in de  (eerste) nacht word ik wakker van een keiharde fluiter, het begin heb ik zelfs gemist. Niet veel later ligt er een spiegel op de mat.
De volgende dag gaan we gelijk samen op pad om eens wat stekken te gaan bekijken. We vinden in totaal 6 stekken waar we voorlopig kunnen ”hit en runnen”.
De 2 buitenste stekken liggen ongeveer 15km uit mekaar, de rest daar verspreid tussenin.

Een 24-er op het voer

We gaan de komende weken samen voeren zodat dit flink wat brandstof bespaart. De totale ‘voersessie’ bedaagd 60km, en dat 3 keer per week dus reken maar uit je winst. We kiezen voor hetzelfde voer omdat de vis makkelijk van stek naar stek zwemt, ook al zijn dit vele kilometers. Of het uitmaakt weet ik niet natuurlijk, maar slecht kan het niet zijn :)

Mooie schub

Inmiddels zit ik op een van me nieuwe stekken. Het is hier heerlijk rustig, maar je kan als je pech hebt snachts wel van je voetstuk worden gereden door een dronken tor, maar dat risico hebben we ingecalculeerd. (Ik weet niet hoe maar het klinkt interessant).

Snachts gaat het flink regenen en door de harde wind ben ik genoodzaakt de inmiddels 10 jaar oude shelter extra te verankeren. Het is een shelter van een goedkoop B merk, maar gaat gegarandeerd net zo lang mee als een duurder merk.

De volgende ochtend heeft de shelter het prima gehouden en kan hij zo zeiknat de auto in. Drogen is er niet bij aangezien hij over 3 dagen weer uitgeklapt gaat worden. 3 dagen kan een natte tent prima overleven, echt geen enkel probleem. Ik laat me tent of plu alleen drogen als ik hem meer als 2 weken niet gebruik, dus als het bv winter word en er wat minder word gevist.
Ik moet toegeven dat een natte tent na een week in een warme bestelbus redelijk naar champignons ruikt, maar dat is na 10 minuten verdwenen.
Hans is helemaal een rauwe beer, die laat zijn spullen zowiezo nooit drogen, Als ik vraag waarom hij dit niet doet krijg ik een mompelend antwoord in de trend van…… ”ik zet de zak wel op een kiertje” of ”dan koop ik toch gewoon een nieuwe”…..   En aangezien Hans jaren in de tent handel heeft gezeten ben ik wel de laatste die daar tegenin gaat.

De storm overleeft

De volgende sessie probeer ik weer op deze plek. Helaas kan ik nog geen andere plek bevoeren en bevissen i.v.m. een verplichting. (normaal zeg ik verplichtingen in het visseizoen altijd af met een smoes). Het weekend erop kan er wel 2 nachten gevist worden en dus worden er 2 stekken bevoerd en om beurt afgevist…….

Binnenkort het laatste deel.