Het is niet eerlijk verdeeld in de wereld…

Vandaag was de bedoeling om weer eens vroeg te trollen. Er vielen lessen uit en Thijs kon wat lessen verschuiven dus dat was mooi meegenomen. Om half 8 zou Thijs bij mij voor de deur staan en zouden we de boot opzoeken. Dit werd nog even wat later omdat mijn wekker zo leuk was geweest om niet af te gaan… Gelukkig had ik mn spullen al klaar staan en na wat eten en drinken in de tas gedaan
te hebben voor onderweg konden we nog redelijk op tijd naar de boot toe. De spullen werden ingeladen en de kunstaasjes werden gekozen. Ik ging voor de zwart gele BIC aan de steunhengel en de Fatso baars op de handhengel. Thijs ging voor een Yellowperch BIC aan de steunhengel en een blauw witte Rapala Jointed 13 aan de handhengel. We besloten eerst ondiep de kanten af te trollen en daarna wat te gaan werpen.

Goed, alle kunstaasjes over boord, moter in de vooruit en trollen maar! Wachten op die aanbeet die hopelijk komen zal. Naja wachten, binnen 20 meter trollen schiet mn steunhengel al helemaal krom en begint de slip te ratelen. VIS! Een eindje
achter de boot zie ik een flinke snoek door het oppervlak draaien met de zwart gele BIC in de bek. Snel alles weer binnen halen en drillen maar! De vis neemt een run richting riet als we haar voor het eerst zien. Die is dik 80cm! Dan vliegt ineens de BIC door de lucht zo met een vlijmscherpe Gamakatsu in mn zij. AUW! Haakpuntje zit er maar net in maar toch is het niet bepaald prettig. Daar komt bij dat ik de snoek nu al weer kwijt ben en dat is natuurlijk al helemaal niet prettig! Zeker niet gezien het formaat van de vis… Gelukkig is de dag nog jong en het vertrouwen zit er nu wel goed in voor nieuwe kansen.

We trollen mooi langs lelies, planten en boten. Allemaal goede stekken maar vandaag levert het niks meer op. Dan komen we langs een kort stuk kale stijger. Ineens voel ik een korte tik op de fatso gevolgt door een 2e tik en dan hangt de vis. Jow hangen roep ik en vervolgens begin ik een beetje te twijfelen, vecht als een kleintje maar voelt zwaar… Dan komt de vis boven en het is een schitterende snoekbaars! Dit kon nog wel eens een nieuw pr betekenen denk ik bij mezelf en dit blijkt als ik even later een hele donkere snoekbaars van 76 cm in de kieuwgreep uit het water pak. Misschien niet de meest puntgave snoekbaars, ik ben blij met deze oude bazin!

Nieuw pr snoekbaars op de Salmo Fatso, 76cm!

Dat is 1 centimetertje langer dan mn ex pr

Oude kop…

Nog maar een keer omdat ik er zo blij mee ben.

Na de vis voorzichtig terug gezet te hebben besluiten Thijs en ik nog een keer over de plek heen te trollen. Wie weet ligt er wel een groepje en pakken we er nog 1. Fatso, jointed en de 2 BIC’s over boord en nog een keer er over heen. Tik..tik BOEM! JA nog 1! Weer is de Fatso gegrepen en komt er een snoekbaars boven. Niet zo groot als de vorige maar nog steeds geen slechte vis. Omdat de dreggen nogal gevaarlijk zaten de vis voorzichtig met 1 hand onder de buik opgetild. De vis bleef keurig liggen en kon even later op de foto.

Nummer 2 binnen enkele minuten! 68cm. Ook deze was weer erg donker van kleur.

Ook deze vis ging uiteraard weer voorzichtig terug. Een ferme zwiep met de staart en ze glijd de diepte in. Nog een keer dan maar? Helaas gebeurt er niks meer. We werpen nog wat over de stek maar ook dit levert niks meer op. We trollen verder langs de kant opzoek naar andere snoeken. Een lang lelieveld wordt aanbeetloos afgevist. Dan steken we weer over na het eerste stuk van de
dag. Op de plek van de verspeelde snoek haakt de BIC vuil en dus gaat de Fatso even in de steun. Snel de BIC binnengehaald om het vuil van de dreggen te halen. Hier krijg ik de kans alleen niet voor want ineens schiet mijn 80 grams jerkpook helemaal tot het handvat krom en de slip giert het uit. Grote vis dus! Het duurt even voordat ik de hengel uit de steun krijg maar dan kan de drill beginnen. De vis blijft lekker diep vechten en het lijkt weer een flinke snoek te zijn. Na enkele minuten komt de vis boven. Het is een lekkere vette 80er. Eenmaal bij de boot pak ik de vis snel in de kieuwgreep. Zo die is binnen! Meteen valt mij een wond in de hoek van de bek op, het is die van vanochtend! Zo heb ik alsnog m’n snoek gevangen alleen nu niet op de BIC maar op de Fatso. Met 86 dikke centimeters hoor je mij niet klagen!

Brede ruggen als deze zien we graag!

De Fatso in combinatie met een nieuwe Fluor Carbon onderlijn van Guus
deed het hem!

Pracht en praal van de bovenste plank!

Dikke ‘kont’

Die had dus dubbel pech…

Oke, de volgende is voor jouw Thijs zeg ik als deze vis terug gaat. Thijs heeft namelijk nog geen stootje gehad. De kunstaasjes gaan weer over boord en we trollen verder langs de oevers. Een uur lang gebeurt er niets, dan komen we bij een leuk stuk met een fraaie oever vol afwisseling van lelies, bootjes, steigers en dergelijke. We besluiten dit stuk af te werpen voor de afwisseling. Thijs probeert zijn geel blauwe Pinky van Guus en ik pak de nieuwe Teaser, ook van Guus. De eerste 2 stekken waar we ankeren leveren niks op maar
op de 3e plek is het wel raak. Als de teaser net tussen de steigers vandaan komt wordt hij hard gegrepen door een snoek. Een korte stevige drill volgt en dan kan ik nummer 4 van de dag pakken. Sorry Thijs!

Alweer doet de Teaser zijn ding

Mooi plaatje…

Goed, de VOLGENDE is dus voor Thijs, nu is het wel even genoeg geweest voor mij. Snoek gaat terug en we gooien weer verder. Helaas levert de rest van het stuk niks meer op. Wisselen van kunstaas en trollen maar weer. Ik ga nu voor de Grandma perch 9″, de BIC blijft er wel aan. Thijs gaat ook maar eens een fatso, nu in voornkleur, proberen en zo trollen we een diepe oever af. Ongeveer halverwege krijg ik een forse beuk op de grandma. JA weer 1! Thijs kijkt me verbaast aan als m’n baitcaster weer in een fraaie kromming staat. Het is weer een mooie, dat blijkt al snel. De vis neemt een paar mooie runs en komt dan boven. De grandma zit overdwars voor in de bek en de Fluor Carbon onderlijn zit ook in de bek. Gaat dat goed met die snoektanden? Ja dat gaat het. Nouwlijks beschadigingen aan de onderlijn te zien. Dat valt me al enorm mee. Ook deze snoek wordt aan boord gehezen
en ik zit al te denken aan een krappe 90er. Uiteindelijk blijkt dat nog mee te vallen. Maar deze mooie gespierde vis van 84cm mag er zeker wezen!

Mooie gespierde vis

Hoezo een topdag?!

Ook deze snoek ging terug en samen met een bijna wanhopige Thijs trollde ik weer verder. Hoe kon het in vredesnaam dat ik wel vis ving en hij niet. Ook hij trollde ondertussen met een 9″ grandma. Dus aan de verschillende kunstaasjes kon het niet liggen. Hoogstens aan de kleuren, mijne waren perch en die van Thijs clown of roach, zou het daar aan liggen? Of het verschil tussen fluor carbon onderlijn en gewone spinstang? Zeg het maar. Feit was dat de score nog erger werd. Nadat we een stuk vruchteloos afgetrolld hadden kwamen we weer bij het stuk dat we afgegooid hadden. Dit keer trollden we er diep langsheen. Na eerst een zekere snoekbaars op de grandma te verspelen haak ik er enkele minuten later nog 1. Ja op een 9 inch grandma ja! De vis vecht flink maar moet toch zwijken aan mijn zware baitcaster. Met 71cm is ook dit zeker geen slechte!

Deze maakte het gouden randje compleet!

Gulzige vis…

Na deze vis ook weer netjes teruggezet te hebben trollden we aanbeetloos naar de haven. Nog even hebben we gegooid op de eerste stek van de dag. Hier kreeg ik nog 1 tik en uiteindelijk kree Thijs op een van de laatste worpen van hem nog een volger…Nog steeds geen tikje dus voor Thijs en de snoek liet zich ook geen 2e keer zien. Blij met mijn topdag maar toch een beetje balend voor Thijs voeren we de haven in. Een dik uur later zit ik op school, terugdenkend aan een ochtend met schitterende vissen!