De driftzak: boot controle tijdens backtrollen en wind

schematische voorstelling van het gebruik van de driftzak

In vervolg op mijn artikelen over het vissen in Noorwegen, Lyngseidet kwamen er vragen binnen over het gebruik van de driftzak. Kennelijk was ons gebruik ervan iets dat opviel, vooral omdat wij hierdoor veel beter controle op de boot wisten te houden en onder andere daardoor (veel) meer vingen dan de overige vissers aanwezig. Ook Stein-Eric, de eigenaar van de locaties Sorrheim Brygge was niet op de hoogte van deze mogelijkheid en is met mij meegegaan om zelf te ervaren hoe dit werkte.

Ik zal in dit artikel een viertal technieken beschrijven die met de driftzak goed toepasbaar zijn en waarmee je de meeste vistechnieken in kunt zetten. Er bestaan namelijk veel manieren waarop je een driftzak kunt inzetten waarbij mij opvalt dat sommige technieken wel heel ver gaan (met soms twee driftzakken en een elektromotor ernaast om volledige controle over de boot te hebben). In het bijzonder in de USA vind je dergelijke technieken vaak terug. Ik geloof zelf niet zo in al die complexe trucjes. Goed nadenken over welke vistechniek je wilt toepassen, waar je wilt vissen op een water en in welke richting maken dat je met een paar basistechnieken elke situatie aankan.

Eerst iets over de driftzak zelf.
Er zijn er diverse te koop. Belangrijkste bij de driftzak is de keuze van de grootte, lees: de diameter van de opening. Die bepaalt de weerstand in het water en dus hoeveel snelheid die de driftzak uit de boot kan halen bij een drift. De insteek hier is: beter te groot dan te klein! Ook de opbouw van je boot speelt een rol; een hoge boot met een huif vangt meer wind dan een slanke aluminium boot. Maar nogmaals: beter te groot dan te klein!

Ook is het belangrijk een driftzak te kiezen die makkelijk aan de boot te bevestigen is. Daarnaast moet er op de driftzak een bevestigingspunt aan de achterzijde zijn waaraan je een extra lijn kunt bevestigen die je ook aan de boot vastmaakt. Met deze laatste lijn trek je bij het binnenhalen de driftzak achterstevoren uit het water en haal je de weerstand eruit.

voorbeeld driftzak incl. drijflichaam en binnenhaal-lijn

Wat ook handig is is om op het bevestigingskoord een drijflichaam te plaatsen. Mocht je dan een keer snel de driftzak los moeten gooien dan blijft hij drijven! Sommige fabrikanten bieden dit als accessoire aan. Zelf heb ik als driftzak de grote versie van Drift Control. Een kwalitatief hoogstaande driftzak gemaakt van licht soepel materiaal dat ook compact is en snel droogt.

Het gebruik van de driftzak
Zoals eerder gezegd kan de driftzak op verschillende manieren worden ingezet:
1. om de boot via backtrollen gecontroleerd op een plek te houden (de Noorwegen “truc”)
2. om de boot een lage snelheid te geven bij een drift
3. om de boot in een stromende rivier voor anker strak op de stroom te leggen
4. om de snelheid bij trollen lager te maken

Ik zal deze vier mogelijkheden in dit artikel kort toelichten. Hiermee zou je in staat moeten zijn om de driftzak in nagenoeg elke situatie adequaat in te zetten.
1. De boot gecontroleerd op een plek houden via backtrollen
In deze situatie wordt de driftzak aan de voorzijde van de boot bevestigd en staat de benzinemotor in zijn achteruit. We varen met de boot achteruit tegen de wind in. Door een juiste balans te zoeken tussen gas geven/in stationair zetten en sturen kan de boot precies boven het gekozen punt gehouden worden. Ook kan bijvoorbeeld eenvoudig en rustig achteruit een talud afgevaren worden. Wordt de snelheid te hoog dan zet je de motor even in stationair, wordt de snelheid te laag (bijvoorbeeld omdat de wind toeneemt) dan geef je iets gas bij. Zie ook het plaatje.

Tijdens onze Noorwegen trip had ik in één hand mijn hengel, bediende ik met mijn andere hand motor en stuur en keek ik op de GPS om te zien of we op het gekozen waypoint bleven liggen. Het vergt wat oefening maar als je dit door hebt ga je vangen!

Risico:

als de boot met de wind meegeblazen wordt gaat de driftzak onder de boot door en kan in de motor komen, oppassen dus! Om dit te voorkomen kun je lengte van de driftzak en terughaallijn zo inkorten dat ze niet langer zijn dan de bootlengte!

2. De boot een lage snelheid geven bij een drift
In deze situatie gebruik je de driftzak om een gecontroleerde drift te maken over een vooraf bedacht traject. Bijvoorbeeld over de breedte van een plas of langs een oever waarbij je rustig de kant wilt uitgooien. Je vaart dan altijd eerst tegen de wind naar de plek waar je de drift wilt laten beginnen. Op dat punt gaat de driftzak in het water en zal deze de snelheid lager houden tijdens de drift door de weerstand die hij in het water oproept. De plaats waar de je de driftzak aan de boot bevestigt hangt hierbij af van de vistechniek die je wilt gebruiken. Wil je bijvoorbeeld slepen met dobbers en naar de dobbers kunnen kijken dan zal de driftzak daar geplaatst moeten waarmee de boot op de gewenste manier door de wind drift. Bijvoorbeeld in het midden van de zijkant als je zijdelings naar de dobbers wilt kijken of aan de achterzijde als je naar achteren wilt kijken. Hetzelfde geldt voor een gecontroleerde drift om een oever uit te werpen. Ook dan zul je willen nadenken hoe je gaat gooien en dus waar de driftzak wordt geplaatst. Hou hier ook rekening met de positie van je vismaat.

3. Om de boot in een stromende rivier voor anker strak op de stroom te leggen
Wanneer je vanuit de boot op een stromende rivier wilt vissen dan is het noodzakelijk dat de boot “strak” in het water ligt. Anders slinger je alle kanten op. Om dit te bereiken kies je allereerst de plek waar je voor anker wilt gaan. Een veilige plek natuurlijk!! Dus uit de route van de scheepvaart. En hou er rekening mee dat op sommige riverien helemaal niet geankerd mag worden. Zodra je voor anker bent gegaan laat je de driftzak rustig aan de achterzijde overboord gaan. Wel de driftzak eerst aan de boot vastmaken, de druk van het water kan op de rivier groot zijn. Je zult vervolgens merken dat de boot zich gaat richten en uiteindelijk strakgetrokken tussen driftzak en anker mooi blijft liggen.

Deze techniek leent zich uitstekend voor het uitwerpen van bruggen. Ook het aanbieden van aas onder dobbers werkt perfect. Je kunt in dat geval ook sideplaners gebruiken waardoor je meer spreiding krijgt van de dobbers! Voor anker op de rivier heb ik onder andere meerval gevangen, barbeel en steur in de USA op de Columbia rivier!

voor anker met driftzak; steur vangen in de Columbia River USA

4. Verlagen van de snelheid bij het trollen
In sommige gevallen is de snelheid van het trollen met kunstaas op de benzinemotor te hoog. Bijvoorbeeld wanneer je een kanaal afvaart en je hebt windkracht 5 in de rug. In dat geval kun je de driftzak ruim achter boot hangen. Hierdoor zal de trolsnelheid flink afnemen. Je moet er dan wel rekening mee houden dat de boot minder snel reageert bij het sturen. En dat de lijnen langs de driftzak naar achteren lopen hetgeen bij een aanbeet of wanneer je binnenhaalt in de gaten gehouden moet worden.

Gecontroleerde drift die leidde tot een mooie kabeljauw

Conclusie:
De driftzak biedt dus een aantal mogelijkheden die het vissen effectiever maakt. In sommige gevallen heeft dat echt het verschil gemaakt tussen vangen en niet vangen. Je moet er wel rekening mee houden dat enige oefening vereist is. Maar zodra je de technieken beheerst weet ik zeker dat je je vismogelijkheden onder diverse omstandigheden verruimt en dus meer gaat vangen!

 

Gerelateerde artikelen:

Dit vind je misschien ook leuk...

4 reacties

  1. Ben schreef:

    Hallo Leen,

    Wij hebben de driftzak in Lyngseidet rechtstreeks aan het lieroog van de boot bevestigd met een kleine lichte karbijnhaak en dat werkte prima. Zorg dat de driftzak NOOIT bij de motor kan komen dus altijd korter dan de bootlengte. Voordeel van rechtstreeks aan het lieroog is ook dat je de zak snel omgekeerd en binnen in de boot hebt.

    Veel succes in Soroya
    Groet Ben ( Dutchangler )

  2. Leen Spaans schreef:

    Goeden dag, ik heb een vraagje over de driiftzak. Wij gaan in mei naar Noord Noorwegen(soroya) en hebben voor elke boot een driftzak gekocht met een diameter van 65 cm we gaan vissen met 19 ft boten ongeveer 5.8 mtr. Nu is mijn vraag welke lengte lijn moet ik aan het driftanker bevestigen.Kan jij me daar in adviseren. Ik heb ergens gelezen dat het 5 x de lengte (30 mtr) van de boot moet zijn maar dat lijkt me erg lang.

  3. John schreef:

    Hi Gerard, kijk eens bij http://www.havfiske.nl. Ik heb gezien dat die de driftzakken van het merk Drift Control hebben liggen en ook de bijbehorende binnenhaallijn met boei. Deze zijn heel goed. Ze hebben ook de versie met de 135cm opening. Een driftzak van 3,5 meter ken ik niet, als dat om de opening gaat is dat ook wel heel groot en niet echt nodig. Groeten, John

  4. Gerard schreef:

    Goedendag
    heel interessant dit verhaal,maar ik heb een vraag:waar kan ik een driftzak kopen,een van ca. 3,5 m,
    Vr groet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *