Rovers van de rivier.

roofblei volkmar

Vandaag staat een dag gepland met Volkmar. Het doel van deze visdag is in eerste instantie het vangen van een stoere riviersnoek. Toch hebben we behalve baitcasters en dood-aashengels ook lichter materiaal bij ons waaronder spinhengels en dropshothengeltjes geschikt voor het vissen met kleine plugjes en shadjes.

Het is s’ochtends nog behoorlijk koud en bovendien blijkt het als we aankomen bij de trailerhelling erg mistig. Voor onze veiligheid, maar ook om gezeur te voorkomen met onze op boetes beluste sterke arm besluit ik mijn veilig opgeborgen radarreflector uit een van de kasten van mijn Lund te trekken en in elkaar te zetten. Met Ducktape monteren we deze op de lange stang van de navigatieverlichting waardoor deze hoog boven de boot uittorent. Het traileren verloopt vlot en snel duiken we de rivier op. Ver hoeven we niet te varen naar de eerste stek. Op deze plek staan veel waterplanten langs de oever en tussen de kribben. Volkmar klapt de I-pilot uit en op zo’n 10 tot 15 meter uit de planten klik ik op “anchor” zodat we op ons gemak de planten kunnen uitwerpen met spinnerbaits. Als we geen beet krijgen laten we ons op de stroom afzakken naar de volgende veelbelovende stek waarna we dit ritueel herhalen. We hebben een aantal stekken zo afgevist als ik voor het eerst een tik krijg op een grote bucktailspinner die ik kort tevoren aan mijn speld heb gehangen, net nadat ik deze heb gestart vlak voor een plantenbed. Als ik aansla heb ik een heel even contact waarna de spanning meteen weer weg is. Balen, dat was de eerste beet!

Een steeds meer geziene gast

Helaas blijkt het ook de laatste beet want wat we ook doen, meer beten krijgen we niet. We besluiten dan ook te verkassen naar een ander stuk van de rivier waar we vele mooie stekken afwerpen. Maar wat we ook doen en waar we ook vissen er gebeurd niets meer. Volkmar weet een eind verderop nog een plasje waar ik jaren geleden ook al eens heb gevist met de belly-boat en welke in open verbinding met de rivier staat. We geven de motor dan ook flink de sporen en even later varen we de plas op. Ook hier kammen we met onze baitcasters en allerhande soorten kunstaas de kanten en plantenbedden uit op zoek naar snoek. Deze lijkt echter behoorlijk vast te liggen want ook hier blijven aanbeten uit. Gelukkig is het inmiddels wel een stuk aangenamer geworden. De mist is weg en met enige regelmaat laat de zon zich zien. Ondanks het feit dat we nog steeds geen vis hebben kunnen foppen hebben we het prima naar ons zin. Volkmar kent dit gebied op zijn duimpje en verteld honderd uit over de vele mooie vissen die hij op de verschillende stekken hier heeft gevangen, maar soms ook verspeeld.

roofblei volkmar

Roofblei!

De ochtend is al aardig gevorderd als we besluiten van tactiek te veranderen. De snoek is duidelijk niet erg los vandaag en dus willen we later op de dag met de fireball en dobber nog een aantal stekken gaan afvissen, hopen dat we met natuurlijk aas nog wel een mooie snoek kunnen verleiden. Omdat we echter geen aasvissen hebben zullen we eerst moeten proberen een paar baarzen te vangen. Volkmar weet nog wel een paar plekken waar dit moet lukken. Op weg naar deze baarsstekken passeren we nog enkele mooie peilers van een brug. Omdat deze plekken bekend staan als goede roofblei stekken leg ik hier de boot in de stroom op ruime afstand ervan. Volkmar maakt de eerste worp en zijn kleine Yo zuri plug land vlak bij een van de peilers. Als hij begint met snel binnen draaien volgt meteen een aanbeet. Hangen! Even later kan ik een mooie roofblei pakken die heel even op de foto mag. Omdat we inmiddels zijn afgedreven vaar ik de boot weer richting peilers. Weer vliegt de plug van Volkmar richting peiler en ook deze keer is het meteen raak! 2 worpen, 2 vissen! Even later weet ook ik op een Illex Chubby plugje een roofblei te vangen en een paar minuten later nog een. Zo hebben we dus in 10 minuten tijd 4 roofbleien in de boot. Volop actie dus. Zo snel als we de eerste vier roofbleien vangen, zo snel stopt het echter ook weer. Ofwel er zit geen roofblei meer, ofwel ze trappen er niet meer in.

roofblei dutchanglers

dutchanglers michel

Baars, winde en een snoekje

We vervolgen dan ook onze weg op zoek naar de baarsstek. Daar slepen we onze kleine plugjes vlot achter de boot en het duurt niet lang voordat we beet krijgen. In korte tijd vangen we zo een aantal baarzen waarvan we er enkele bewaren in de bun. Ook een dikke winde ziet wel wat in het plugje van Volkmar. Als we op een plek een meerdere aanbeten krijgen besluiten we deze plek werpend af te vissen. Ook dit resulteert in enkele baarzen en warempel meldt zich ook nog een klein snoekje op mijn 3,5 inch Stom shadje. De zon schijnt inmiddels uitbundig en de temperatuur is voor de tijd van het jaar bijzonder aangenaam. Zo koud en kil als het vanochtend was, zo heerlijk is het nu.

winde dutchanglers

snoek dropshot dutchanglers

Eindelijk snoek

De tijd vliegt en we willen nog een poging doen een dikke snoek te vangen en dus besluiten we half de middag een mooi plasje aan te doen. Daar aangekomen tuigen we 2 fireball en 2 dobberhengels op. Enkele baarzen krijgen een tik in de nek en worden opgeofferd, op zoek naar snoek. We zijn nog maar 5 minuten aan het vissen als Volkmar meldt dat zijn vis op de fireball is gepakt. Heel even geeft hij wat lijn bij om vervolgens vast te slaan op zo te zien een mooie vis. Zijn baitcaster wordt in een mooie curve getrokken en enkele keren neemt de vis een paar meter lijn. Na 2 minuten ligt de vis naast de boot. Middels de kiepgreep grijp ik de vis en til deze uit het water. Eenmaal in de boot begint de vis nog even flink te “schoppen” en draaien en ben ik blij dat ik mijn golfhandschoentje aanheb. Anders hadden mijn handen zeker de nodige krassen gehad. De vis mag poseren met een blije Volkmar die de eerste goeie snoek van vandaag (mijn dropshot snoekje tellen we maar niet mee) even later mag terugzetten. Zo dat smaakt naar meer! We maken onze spullen weer in orde en trollen langzaam backtrollend de plas af. Er verstrijkt de nodige tijd maar er komt ondanks het snelle succes geen vervolgactie meer. Om 17.00 uur besluiten we terug te varen naar de helling. Het is een lange dag geweest waarbij de snoek niet erg los bleek te zijn. Toch hebben we ons met vele baarzen, roofbleien, een winde, een snoekje en uiteindelijk een mooie snoek voor Volkmar uitstekend vermaakt.