Met geen pen te beschrijven…

Een schot in de roos

Sommige dingen moet je gewoon niet eens proberen. Neem nou het schrijven van dit verslag. Twee dagen het grote water op, twee dagen kassa. En niet zomaar kassa, nee gewoon idiote hoeveelheden grote vis. Ca 70 vissen totaal. De tweede dag stopte de teller bij 33, de eerste dag waren het er wat meer maar zijn we de tel kwijtgeraakt ergens halverwege de 30. Het ging gewoon te hard! Snoek, snoekbaars, roofblei, brasem en baars. Héél veel baars… Ik lieg niet als ik zeg dat we meer dan 40 baarzen boven de 40cm hadden, alleen de magische 50er ontbrak. 1 Centimeter kwam ik tekort…

Ik houd het dan maar bij een enorme reeks aan foto’s, waarbij ik enkele hoogtepunten zal toelichten. We beginnen op een bladstille plas. Eind september ving ik erg veel vissen op één stek en zodoende besluiten we hier maar te beginnen. Het blijkt een schot in de roos. Voor we het weten staat de teller op 20 vissen. Roofblei, snoek en baars, achter elkaar tot halverwege de 40. Double hook ups, worp na worp vis. Van mijn eerste  12 baarzen zijn er  8 40+… Gekkenhuis!

Slophopper geslobber

Veel lage 40ers deze ochtend

We melken de stek helemaal uit maar als ze echt op lijken te zijn moeten we toch maar eens verder kijken. We beginnen een lange oeverzone uit te gooien met aruku shads. Fronttroller op 1,5km/h. Meters maken en zodoende zoveel mogelijk actieve vis tegenkomen. Het is raar om een half uur lang even geen beet te krijgen, maar dan wordt mijn Aruku plots gestopt. Ik sla aan, niets. Komt wel mee. Vis? Vraagt HJ. Nee vuil, zeg ik terwijl ik een flinke massa zo hard mogelijk richting boot pomp. Die massa moet van een meter of dertig komen en is zodoende wel even onderweg. Dan, voelde ik nou een tik?

10 Meter voor de boot opeens een woeste snok. Krijg nou wat, toch vis! Een enorme kolk in het oppervlak. Wow, dat moet een dikke snoek zijn! Vanaf dat moment breekt de hel los. De snoek is eindelijk wakker en rost er vandoor. Mijn lichte Yasei dropshot kraakt in het handvat en het wordt niet bepaald gemakkelijker als de vis plots volledig het water uitkomt. Wohoow! Wat een bak!

De vis komt onder de boot, daar staat maar twee meter water dus weg kan ze niet. Toch heb ik werkelijk niets in te brengen. Deze massa is niet omhoog te pompen. Dat wordt een kwestie van wachten. Weer komt ze er helemaal uit. Gelukkig gaat alles goed. Bij de eerste de beste poging gaat het net eronder. Waanzinnig, wat een klepper! We komen tot 115 en wegen 14 kilo. Oké, ik ben klaar!

Waanzinnige buffel!

Epische dril, epische vis!

We gooien nog een dik uur door maar storm loopt het niet. We wijzigen het plan. Een aantal uren vol inzetten op snoek. Groot aas, fireballs, rubber, jerkbaits. We proberen enkele gekende stekken, maar de uren glijden voorbij zonder enige vorm van actie. Tegen drieën besluiten we dat het mooi geweest is. Die snoeken komen een andere keer wel. Baarzen, jullie zijn weer aan de beurt!

Fraaie hoge 47er voor HJ

Laat me nou eens met rust!!!

Weer raak bij HJ

Prachtige 46er

Hier en daar een baars. Erg hard gaat het niet maar ze zijn zonder uitzondering dik over de 40. Dan nadert de avond en komen we terug bij de eerste stek van de dag. Eerste worp, liggen ze er weer? Ja hoor… Kassa, volle bak kassa. De vangsten lopen vanaf dat moment in fasen. We beginnen met een belachelijke hoeveelheid baars. Die houden het echter voor gezien op het moment dat het echt begint te schemeren. Vanaf dat moment nemen de roofbleien het over. Hele scholen zien we soms jagen. En als ook die ermee ophouden zien we andere vissen jagen in het oppervlak. Veel rustiger. Als je goed kijkt zie je soms een stekelkam. Snoekbaarzen! Ze jagen in het oppervlak. Truc is om je shad (of schoenveter, bananenschil of van mij ’n part een radijs!) op de stenen te gooien en hem van de dam af te vissen. De aanbeet komt vaak al in het eerste zweefmoment. Stuk voor stuk ramharde beuken! Wauw! Ik haak zelfs een 70er die ik in het oppervlak een woeste kolk zie slaan op mijn shad. Constant kromme hengels. Twee grijnzende jongetjes in het donker alleen op de grote plas. Tegen half negen gaan we er toch maar vanaf. Niet dat de vissen stoppen met jagen, nee we zijn gewoon kapot! En morgen moeten we nog een keer!

47 Dit keer

Even in de bun... Eerstvolgende worp... 46!

Even in de bun… Eerstvolgende worp… 46!

Op en top genieten!

Ook roofblei is van de partij

Schemerbaars

In het donker arriveren de snoekbaarzen

Mooie 70er op amper 50cm water

En weer een fraaie 70er

Volgende dag. Ze voorspellen en bult wind en aangezien de topstek van gisteren in de luwte ligt besluiten we toch maar daar heen te gaan. Vanaf begin af aan is het weer kassa. Het gaat niet zo hard als gisteren, maar toch vangen we in rap tempo 12 vissen bestaande uit 4 soorten. Snoek, baars, snoekbaars en roofblei. Foto’s maken we niet meer, we zijn echt vreselijk verwend. Vrijwel elke baars is 40+, maar we nemen ons voor alleen de echt grote vissen nog te fotograferen, of bijzonder mooie exemplaren. Vissen van 45 en 46 gaan zonder pardon terug overboord. Nouja, niet voordat we er even met een grijns naar staren…

Als de wind uitblijft besluiten we te verkassen naar een ander bekend stuk. Hier gaan we gericht fireballen op grote snoek. De eerste beet is voor mij. Ramhard op 1,5 meter water. Gelijk zie ik een mooie snoekbaars wegschieten. De vis neemt een knappe run maar laat zich dan vrij snel landen. Heerlijk! Plan geslaagd! Oké, we gingen voor snoek zei ik toch. Nou, ook die kwam snel. Op wat dieper water zie ik HJ opveren uit zijn stoel. Dan weet ik wel genoeg… Een prachtige snoek van 106 is kortstondig ‘de sjaak’. Plan geslaagd, dus!

Mooie knal op de fireball!

Hier moest gewoon een snoek liggen...

Hier moest gewoon een snoek liggen…

Ik mis nog een mooie beet en dan wordt het stil. Volgende stek. Hier ligt een schooltje specimenbaarzen. We vangen er 8 in korte tijd. De kleinste meet 45cm, de grootste 48. Stuk voor stuk prachtige vissen en waanzinnige knokkers.

Eind 40

En nog één...

En nog één…

Als de beet er af gaat warmen we maar eens een bak snert op. Altijd heerlijk even een rustmoment, zeker als de buit reeds binnen is. We hebben echt geen haast vandaag. Er kan gewoon niets meer fout gaan! Dit zijn van die zeldzame dagen, alles klopt! De voorspelde wind blijft uit, de vissen werken mee. Geweldig!

Als we aankomen op de volgende stek sta ik in no time met een 48er in de boot, terwijl HJ een 46er drilt. We zijn er achter gekomen dat het wel degelijk uitmaakt of je de vissen direct terugzet of even bewaard in de bun. Zet je de vissen direct terug dan is de beet er vrij snel af, bewaren we ze in de bun dan vangen we er maar. Communiceren ze dan toch? Het is deze stek waar ik een prachtige 49er vang. HJ gaat er eerst mee op de foto, samen met een 47er van hemzelf. Dan ben ik aan de beurt met mijn vis, toch..? “Zo deze kan alvast terug” Nee! “Plonsch”. Lullo, dat was mijn vis! Niet! Zeker wel… Ik leg de andere vis op de plank en laat zien dat deze idd 47 is. Zie je wel… En dan mag ook deze vis terug. We lachen er om!

Nieuwe stek, kassa!

47 links, 49 rechts...

47 links, 49 rechts…

Tijdens het werpen heb ik nog een fireball onder de boot hangen. Plots een behoorlijke knal op de strakke fireballstok. Ik schrik want zie dat ik de baitrunner niet aan heb. Dan maar gelijk aan hijsen! Ik verwacht een mokkende snoekbaars, maar er volgt een splijtende run. Heerlijk gevecht, oersterke snoek. 102 Op de plank. Kan het dan echt niet op vandaag?

Sterke snoek op de fireball

Nee, dat kan het niet. We vangen beide nog een snoek op een grote aasvis, verder bestaat de vangst de rest van de middag uit baarzen. Het duurt best lang voor we ze vinden, maar treffen dan een grote school fraaie exemplaren. Groot groter grootst. De laatste baars van deze tweedaagse meet 48. Een prachtig donker en zwaar exemplaar, die moet maar even op de foto dus!

48, prachtige kleur en moddervet!

Toch een soort van verslag al met al, wat een waanzinnig mooie dagen. 2013 Is en blijft een vreemd jaar. Alles of niets. De nodige slechte en taaie dagen, maar wat een waanzinnig grote vissen komen er weer voorbij, en dat van alle soorten. Maximaal genieten dus op dagen als deze, want de volgende dag kan zomaar weer een taaie zijn..!