Snoekbaars wordt monster-snoek

Voorbereiding voor full speed met "state of the art high tech buitenboordmotor"

HJ en ik willen het weer gaan proberen: grote snoekbaarzen vangen op een plas waarvan we weten dat ze deze tijd van het jaar verzamelen op voor ons bekende plekken. De temperatuur is weliswaar nog niet veel opgelopen maar het aantal uren daglicht wel en we denken dat dat in ieder geval een trigger voor de vis is. In de aanloop naar de visdag toe meldt ook Volkmar zich; hij is driftig toe aan een frisse neus en een dikke vis. Hij zit naar eigen zeggen iets teveel achter de computer, verslagen schrijven voor zijn studie. Volkmar gaat vissen met André. Daar heeft ‘ie in het verleden wel eens wat stunten mee uitgehaald, bijvoorbeeld op haai vissen vanuit de bellyboat, in de Caribbean…… Benieuwd vraag ik me af of ze deze dag ook een stunt uit kunnen halen.

De laatste jaren is natuurlijk aas op de fireball de sleutel tot succes gebleken. En dan met name kleine kolblei. Deze hebben we niet. Maar Roel zou nog handgrote voorns hebben die we wellicht in kunnen zetten. Helaas…… Roel heeft een bijdrage geleverd aan de wetenschap en de voorns weggegeven voor een biologiepracticum aan een klas waar een vriendin van hem docent van is.  Nou, één ding is zeker, als je je aasvissen weggeeft, dan moet dit wel een heeeel bijzondere vriendin zijn……. Daar gaat het Dutchanglers research team de komende tijd nog wat onderzoek naar verrichten. Het resultaat is in ieder geval dat ik erop uit kan om te proberen de juiste maat voorns te vinden. Hetgeen maar matig lukt en betekent dat we op pad gaan met te weinig voorns voor de snoekbaars. Gelukkig heb ik nog wel een flink aantal grote voorns zwemmen. Die nemen we ook maar mee, kan er in ieder geval op snoek gevist worden met de bijhengel. Volkmar en André maken zich klaar om te vissen met kunstaas.

Nadat ik André ’s ochtends op een treinstation heb opgehaald ontmoeten we elkaar om halfzeven op de helling. Nou, iets nà halfzeven dan. De laatste tijd hebben mijn visvriendjes de neiging zekeringen door te branden en deze keer kwam HJ zonder licht op de snelweg te staan en moest een kleine spoedreparatie doen aan één van de stekkers op zijn trailer…… Het weer is fabelachtig mooi. Geen wind, prachtige kleuren. We hebben er zin in! Snel gaan de boten het water in.

Fabelachtig mooie ochtend

.

Aangekomen op de eerste plek zijn Volkmar en Andre al driftig aan het werpen. HJ en ik maken twee hand hengels klaar met fireball en daarop een voorn. Daarnaast voor ieder een takel onder een dobber. HJ opnieuw een handgrote voorn, ik kies voor één van de grootste voorns, een zogenaamde “baksteen”. Het water is kraakhelder, het doorzicht minimaal drie meter. Nogal ongebruikelijk hier en we kiezen daarom de diepe kant. Het talud dat we varen is misschien 100 meter lang en aan het einde van de tweede passage zie ik met de bekende maar nooit vervelende “plop” of “snok” mijn dobber onderschieten, zo’n leuk fonteintje achterlatend. Kort daarna komt hij gelijk weer boven en ik twijfel of de vis er nog aan zit. Maar als de dobber dan met een Jaws-achtige boeggolf begint weg te glijden is het zeker: vis! Snel draai ik de lijn strak en hijs aan. Hangen! De vis hangt er lomp op maar doet niet veel. Spartelt eigenlijk meer op zijn plaats. Pas wanneer hij dichterbij is begint er echt beweging in te komen. HJ en ik zien de vis in het heldere water vechten en we schatten hem op ongeveer 90cm. Totdat ik de vis boven water trek. Dan realiseren we ons dat we door het heldere water ons vergisten. Op drie meter diep leek die 90cm, een diepte die we normaal niet kunnen kijken. Maar als hij bovenkomt zien we pas hoe groot hij is, wat een kanjer! Snel gaat het net eronder en wordt de vis geland. Duidelijk is dat ze net is afgepaaid. Er zitten een paar wonden op de vis en ze is bijzonder slank. Maar lang!

Een prachtige snoek, lang en gezond

.

Ik ben benieuwd, een PR? De meetlat gaat erop en dan volgt het ongelofelijke moment: 1meter 21. We meten nog een keer: 1meter21. Ik word gek. Mijn eerste metersnoek dit jaar is een evenaring van mijn PR. En ook nog voor de derde keer: 3 x 121cm…… Ik ben er enorm blij mee, wat een topvis. En dat na nog geen 20 minuten vissen. Dat kon nog wel eens wat worden vandaag! Snel schieten we nog een paar plaatjes, ook terwijl de vis wordt teruggezet.

Inclusief battle-scars

Afscheid van een fantastische vis……..

.

Ik neem eerst een kop koffie en geniet nog wat na. Dat is toch wel het voordeel van deze manier van vissen. Je kan af en toe even lekker achteroverleunen in de stoel en naar de dobber staren met de fireball hengel in de steun.

Toch blijft het vanaf hier lang stil. We verplaatsen een paar keer en dat doen Volkmar en André ook. Maar vis blijft verder uit. Tot we Volkmar aan zien slaan bij het uitwerpen van de kant. Een fraaie brasem komt boven, vals gehaakt op het kunstaas. Als dat even later nog een keer gebeurt varen wij er naartoe. Want als er witvis ligt dan is er natuurlijk een kans dat de rovers zich daar ook bevinden. En witvis ligt er! Door het heldere water zien we stofwolken op de bodem van wegvluchtende vis. Maar roofvis blijft uit en omdat we nu toch bij elkaar liggen binden we de boten aan elkaar en driften we als een viseiland over het plateau, terwijl we de nodige kletspraat voorbij laten komen. Mijn dobberhengel drift gezellig mee. Eronder hangt de op één na grootste voorn uit de voorraad, de grootste leverde vanochtend mijn PR op. En opeens hoor ik achter me mijn spoel aflopen. Onder het nodige commentaar van drie andere vissers om mij heen hijs ik weer aan en hopsakee! De tweede snoek van de dag hangt! Een lekker felle dril volgt en als de vis bovenkomt blijkt het dit keer wel een negentiger te zijn, 92cm om precies te zijn, die nog niet is afgepaaid. Interessant! Snel gaat ze op de gevoelige plaat, hetgeen vanuit twee boten kan plaatsvinden en even later leun ik opnieuw vreedzaam glimlachend achterover in mijn stoel, kopje koffie erbij…..

Een niet afgepaaide verrassing

.

We vissen weer individueel verder. Een uurtje later ongeveer gaan HJ en ik naar de kant voor de traditionele shore-lunch. Volkmar en André vissen door. Wanneer we hen na de lunch opzoeken liggen ze aan de andere kant van de plas. Bij hen aangekomen missen we één van hun dobbers. Die blijkt aan de rechterkant van onze boot te liggen terwijl zij met hun boot links liggen. Met andere woorden: we zijn over de lijn heengevaren…… oeps! Gelukkig is deze niet in de motor gekomen maar zit vast in de transducer. HJ gaat plat over de spiegel liggen en terwijl hij bezig is om de lijn los  te maken…. Je snapt het al…… beet! Gelukkig komt de lijn net op dat moment los en kan Volkmar zijn eerste vis aanslaan op de voorn die hij had geleend (en nog steeds moet teruggeven). Een opportunistisch snoekje dient zich aan en wordt al snel weer teruggezet.

Suprise-snoek, met aalscholverschade…….

.

Niks snoekbaars dus vandaag. We zien ook geen vis op de fishfinder op die plekken die we kennen. Snoek lijkt actiever te zijn. Dus besluiten we meters te gaan maken om de vis te zoeken. Volkmar en André doen hetzelfde. Ze maken hun boot in orde omdat de boot van Volkmar nogal wat snelheid kan maken. Met een noodgang zien we ze later naar de andere kant van de plas racen.

Voorbereiding voor full speed met “state of the art high tech buitenboordmotor”

.

Kort daarna krijgen we een SMS-je: of we nog een voorn over hebben? Deze komen ze even later halen. André heeft een mooie vis gevangen en ze willen op die plek nog even verdergaan. Omdat het nogal ver bij ons vandaan is geven we ze uit barmhartigheid maar twee voorns mee.

Prachtige snoek voor André, duidelijk niet in de Caribbean :-)

.

Nog geen 10 minuten later komt er een SMS-je waarin staat dat “als we jullie vertellen dat we weer twee voorns nodig hebben, dan komen jullie ze nu vast brengen”? Ze zitten dus op de vis! En yep, dan willen wij wel voorns brengen! HJ moet immers nog een vis vangen vandaag! Volkmar en André geven aan waar ze gevangen hebben. De vis lijkt nog gegroepeerd te liggen wat waarschijnlijk met de paai te maken heeft.

Ook Volkmar had er nog een vis bijgevangen

.

Ook wij gaan dit gebied uitkammen en na een paar drifts weet HJ een mooie vis te haken, ook op natuurlijk aas! Kunstaas moeten ze totaal niet hebben vandaag, zelfs geen jerkbaits met bloem-motiefjes!

UItindelijk ook schitterende snoek voor HJ!

.

Ondertussen is het al laat op de dag geworden en gaan we er een eind aan maken. Het was een bijzondere dag. Het doel was snoekbaars en die hebben we nooit gezien. De snoek was actief maar wilde alleen natuurlijk aas. En lag gegroepeerd. Sommige vissen waren afgepaaid, anderen niet. En ik ving in plaats van snoekbaars een monstersnoek. Voor de derde keer mijn PR, 121cm. Vanavond maar een lekkere borrel op nemen! Het blijft een bijzondere hobby.

John Smit

Gerelateerde artikelen:

Dit vind je misschien ook leuk...

4 reacties

  1. Ben schreef:

    Hi Volkmar,

    Ah nu is het me in een keer een stuk duidelijker geworden, binnenkort ook maar een zwaardere motor aanschaffen zal alles een stuk veiliger worden ;-)

    Gr
    Ben

  2. John schreef:

    Vanmiddag wat video opnames gemaakt; speedtrollen door Volkmar:
    http://www.break.com/index/why-you-should-race-boats-sober.html

  3. Volkmar schreef:

    Ben,

    Het BinnenvaartPolitieReglement zegt:

    Artikel 8.05. Verplichtingen bestuurder

    1. De bestuurder van een snelle motorboot moet tijdens het varen:

    a. zijn gezeten op de voor hem bestemde zitplaats;

    b. te allen tijde gebruik maken van de technische inrichting, bedoeld in artikel 8.03 onderdeel d;

    c. zich zodanig gedragen, dat geen hinder of gevaar voor andere gebruikers van het vaarwater wordt veroorzaakt.

    Artikel C wil zeggen dat je zo snel mogelijk van A naar B moet, zodat je zo min mogelijk kans hebt om andere vaarwatergebruikers tot hinder te zijn. Met 40km/h moest ik nog wel eens mensen kruisen en moeilijke manouvres uithalen, met 230 is dat al een stuk minder…

    Bovendien vervallen met het dragen van een dodemanskoord per direct alle andere bepalingen van het BPR. Dat staat er niet letterlijk maar een geoefend oog leest dat.

    Dus verantwoord? Nee maar je moet je nu eenmaal aan het reglement houden…

    Groet,
    Volkmar

  4. Ben schreef:

    Hi Volkmar, Wachtend op je volgende bekeuring? Met 150 PK vol gas waar 6km per uur toegestaan is, is vragen om problemen. Is het eigenlijk wel verantwoord z’on zware motor op bootje?

    Gr Ben

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *