Relaxt dagje vissen

Niks subtiel!

Nadat we op zondagavond alle natte zooi uitstallen en genieten van een heerlijk avondmaal, is het tijd om te gaan bedenken wat we de maandag zullen gaan doen. We hebben min of meer drie opties. Het water waar medeauteur John dit weekend een leuke serie vissen gevangen heeft, een voor mij onbekende plas of natuurlijk de stek van afgelopen zaterdag.

We besluiten in eerste instantie naar het water te gaan waar John twee dagen geweest is. Nadeel van dat water is wel dat de kunstaasvisserij er extreem taai is en aasvissen hebben we niet. We slapen er een nachtje over en de volgende ochtend stel ik alsnog voor om naar de stek van zaterdag te gaan. Daar gingen ze vol voor het kunstaas en bovendien hebben we meerdere kansen laten liggen als het om grote snoeken gaat. André stemt in met het plan en even later zijn we op weg naar het grote water.

Bij aankomst worden snel de spullen klaar gemaakt waarna we kunnen beginnen. De wind, die zaterdag uit de zuidwesthoek kwam en dus voor een mooie kabbel zorgde, komt nu uit de noord hoek waardoor het water zo vlak is als een spiegel. Dit, in combinatie met het heldere water, maakt het vissen er ongetwijfeld niet gemakkelijker op maar toch gaan we er voor.

Ik was er al een beetje bang voor, maar het lijkt er inderdaad op dat de vis niet op dit talud te vinden is met het verkeerd staan van de wind. Want daar waar we zaterdag vanaf het begin volop actie hadden blijft het nu lang stil. Totdat er opeens een wel hele brede schim achter mijn jerkbait aan komt. Krijg nou wat! Een bak van een karper, zeker 35 pond, volgt mijn Whopper met veel interesse tot onder mijn voeten. Die is niet wijs! Even later komt er ook een wat kleiner exemplaar voorbij en zien we een azende winde. Een school grote brasems maakt het plaatje compleet, het lijkt wel seaworld hier op dit moment.

BWAM! Opeens schiet er een vis omhoog om zich vervolgens met een rotklap op mijn jerkbait  te storten. Snoekbaars! Van subtiliteit geen sprake bij deze vis, die de toch best forse jerkbait vol gegrepen heeft. Na een kort gevecht kan André de vis onder de kieuw pakken en is de eerste vis van de dag een feit.

Niks subtiel!

We gooien verder en gelijk doemt er een grotere schim op achter mijn jerkbait. Zo te zien een grote snoekbaars die een keer of vier mijn jerkbait inspecteert. Ik pak snel een shad maar ook hier reageert de vis helaas niet op. André heeft zijn jerkbait inmiddels verwisseld voor een eigenbouw Twistfly XL en ziet al snel een grote snoek uit het riet komen om zijn ‘kuiken’ te volgen. De vis volgt tot onder de top maar gaat niet over tot de aanval. Zeker een halve minuut blijft de snoek nog bij ‘het kuiken’ in de buurt maar in het heldere water ontbreekt net dat stukje vertrouwen om hem te pakken. Uiteindelijk geeft de snoek het op en zo moet André nog wat langer wachten op zijn eerste snoek van dit seizoen.

Veel jong gevogelte

We naderen het einde van dit mooie kantje als mijn whopper vanuit het niets een woeste aanval te verduren krijgt. De vis hangt niet maar heeft de jerkbait nog scherp in het vizier en na een haaltje klapt ze er dan ook weer vol bovenop. Een kort maar hevig gevecht later is ze klaar voor de landing. Plaatje en weer terug met deze mooie donker getekende vis.

Mooi getekende 80er

We varen door naar het hoekje waar ik zaterdag die geweldige 115 ving en pakken beide de vliegenlat erbij. Ik gooi mijn streamer strak tegen de kant, strip één keer en gelijk vlamt er een snoek op de streamer. Even hangt ze maar dan is ze los, balen! De worp erna klapt ze vlak voor de boot op de streamer van André, maar weer hangt ze niet. Dan volgt ze mijn streamer weer een paar worpen, totdat ik de streamer abrupt stil laat vallen voor de boot. Nu wordt deze goed opgeslokt waarna ik wel de haak kan zetten. Die wou hem wel graag hebben!

Bij het landen gaat het echter alsnog mis. Ik pak de vis onder de kieuw, welke daarna direct begint te schudden. Snel loslaten dus en dan floept ook de haak er uit. Jammer van de foto, maar echt een schoonheid was het toch al niet met de vele wonden.

We beginnen de lange ondiepe plaat uit te gooien en genieten van de rust op het water. We vissen precies uit de wind en met de elektro af en toe in de achteruit kunnen we alles perfect uitkammen met de vliegenlat. Het enige wat ontbreekt zijn de aanbeten, maar het vertrouwen groeit als we bij de struik komen waar zaterdag nog drie vissen bij in de buurt lagen. Nu gebeurt ook hier helemaal niets en na even te zijn blijven hangen vissen we verder langs de oever.

Vijf meter voorbij de struik dan toch actie. Mijn vliegenlat wordt zowat uit mijn handen gerukt door een leuke snoek, man man wat een aanbeet! De vis hangt kort maar schiet dan, als zoveel, natuurlijk los. Ik gooi mijn streamer opnieuw tegen het riet en na twee keer strippen klapt de vis nog harder dan zojuist op de streamer, waarna ze precies de goede kant op wegdraait. Hierdoor kan ik goed de haak zetten en nu hangt ze gelukkig wel. De vis racet gelijk op de boot af en neemt dan een paar mooie runs de diepte in. Wat blijft het toch heerlijk drillen op de vliegenlat!

Het blijft heerlijk drillen op de vliegenlat

Als de vis eenmaal bij de boot is schatten we haar zo´n 85cm, maar we verkijken ons op de geblokte bouw van deze vis. Met 80cm houdt het echt op maar ik kan er niet rouwig om zijn. Heerlijk die actie op de vlieg!

Mijn dag is helemaal goed

We vervolgen onze weg en al snel wordt mijn streamer gevolgd tot onder mijn voeten, waarna de snoek het hazenpad kiest. De vis komt ook niet meer terug en dus zoeken we verder. Het is duidelijk niet wild vandaag en of dat komt omdat we zaterdag zo goed gevangen hebben of door het veranderde weer is even gissen. Toch ben ik weer scherp als ik een uurtje later even iets aan mijn streamer denk te voelen hangen. Ik plaats snel een nieuwe worp over de stek waarna een mooie 80er ook weer debiel hard op de streamer klapt. Ik zet de haak maar enkele seconden later schiet de vis los. Zonde!

De wind begint langzaam aan te zetten en aangezien André nog maar weinig actie heeft gehad vandaag (ik vis door de driftrichting steeds voorop) besluit ik me even te richten op het besturen van de boot zodat André maximaal kan vissen. Dit resulteert al snel in een vis die wel vijf of zes keer volgt alvorens toe te slaan en te lossen. Mooie actie in het heldere water maar helaas dus nog steeds geen vis voor André!

Boilliekaper op komst

We gaan even terug naar de stek van vanochtend en pakken de jerkbaithengels er weer bij vanwege de obstakels in de directe omgeving. Na een dik half uur gooien wordt mijn Whopper met veel furie gegrepen door wat blijkt weer een snoekbaars te zijn. Ik zag de vis zo omhoog schieten en tjonge wat een klap weer! De vis, een centimeter of 70 lang is heel licht gehaakt en ik ga er vanaf het begin al vanuit dat ze gaat lossen. Dit gebeurt helaas ook en net voordat André de vis kan pakken schiet ze weer de diepte in. Die had ik graag even op de foto gehad!

Als we verder vissen spotten we plots een flinke school met nog flinkere windes. Vissen van 50cm en meer en een enkeling zal misschien zelfs tegen de 60 zijn! André knipt snel zijn onderlijn van de vliegenlat en ik heb nog wat enkele haken in de koffer. Met 60 ponds fluor carbon leader en een 500 grains sinktip niet wat je zegt subtiel maar we kunnen gelukkig recht onder de top vissen. Ik start de camera en André gooit een korstje voor de school windes, welke totaal niet lijken te reageren. Totdat de laatste vis langskomt en de korst in een keer weg slurpt. Slaan en hangen, eindelijk vis voor André! Een mooie winde van 52cm betekend een nieuw PR voor hem.

Snel switchen levert André toch een mooie vis op

Kop aan staart!

Hierna is het rustige hoekje verstoord en zoeken we verder naar roofvis. Het blijft lang stil totdat we weer bij het hoekje komen waar ik ’s ochtends die vis meermaals op mijn streamer zag duiken. Nu is het André die een volger krijgt en al snel blijkt dat het om dezelfde vis gaat. Vier verschillende kunstaasjes worden gevolgd maar tot een aanbeet komt het niet. Totdat ik opper om eens een screaming devil over de plek te rossen, want dan is het gelijk raak. De snoek die ’s ochtends net voor de camera wist te ontsnappen komt zo alsnog op de plaat en André is ook van de ‘roofvisnul’.

Toch nog op de foto!

We vissen hierna nog een dik uur door maar bij het uitblijven van actie besluiten we er een punt achter te zetten. Het is een lang weekend geweest. Een weekend wat voor mij begon met een fantastische bak, maar tevens een weekend waarin we opvallend en tevens frustrerend veel volgers en missers mochten noteren.