Texas dag 3, Gator gar 213cm en 150pond!

Ochtendmist

We worden ’s ochtends om 5 uur weer opgehaald door onze twee gidsen, Kirk en Byron. De spullen worden snel ingeladen en we vertrekken richting de nieuwe trailerhelling. Nou ja, trailerhelling….

Na een rit door het achterland van Trinity en een kilometerslange zandweg komen we via een weiland, waar een wilde stier nog uithaalt naar de boot van Kirk, aan bij een stuk oever dat uitgegraven is naar een zijarm van de rivier. Alleen ligt deze zijarm ongeveer 15 meter lager dan het weiland. En is mega steil….. Kirk lacht om onze reacties en antwoordt in Texan stijl dat deze helling nog niks is. Want hij is droog en dus hoeft de ene truck de andere niet te helpen met de lier….. Wel ietsje anders dus dan onze beschaafde hellinkjes in de polder….

De trucks worden in de 4wheel drive low gear gezet en langzaam gaan de boten achteruit naar beneden. Hierna varen we via een aantal bayou’s naar de rivier die er werkelijk prachtig uitziet in het ochtendzonnetje met mooie flarden mist en zijn schitterende oeverbegroeiing.

Ochtendmist

Al snel zijn we bij de stekken aanbeland en worden volgens hetzelfde principe de hengels opgesteld. Rustig wachten we de aanbeten af terwijl een concert van vogels dit ondersteunt. Sommigen hebben een fluittoon die irritant veel lijkt op de line-alarms; het is duidelijk dat we er zin in hebben want we reageren er allemaal op.

Al snel komen de eerste aanbeten door. Beide boten hebben het gewoon druk! De ene na de andere lijn begint te lopen en vaak twee tegelijk, gekkenhuis! Toch wordt er irritant genoeg geen vis geland. Sommige laten los en de anderen lijken feilloos te weten waar de boomstammen liggen en laten het aas los bij de eerste de beste weerstand die ze voelen.

We blijven daarom regelmatig verplaatsen om misschien toch die plek te vinden waar de vissen meer doorbijten in plaats van wat zeurderig het aas in de bek nemen en verder niets doen. Dat lukt ook want al snel weet Michel een vis te landen die na een goeie dril 157cm lang en ongeveer 40 pond zwaar blijkt te zijn. Mooie start!

Nice one

Toch blijven we veel aanbeten missen. Bij Michel en HJ omdat de vissen zich consequent vastzwemmen. In de andere boot wordt met name John wordt er gek van. We hebben afgesproken dat we “om en om” vissen zodat iedereen een vis vangt maar na negen aanbeten en geen vis ontstaat er een zogenaamd moeilijk momentje voor hem. Een koud colaatje, een paar repen en even rustig in de verte staren helpen enigszins en wanneer de tiende aanbeet zich aan het einde van de dag aandient moet het dan maar gebeuren.

De vis neemt een mooie run naar het midden van de rivier en zwemt honderden meters stroomafwaarts. Daarna zwemt hij rustig naar de kant en gaat stilliggen. Volgens Byron een aanbeet uit het boekje en wanneer de vis weer stroomopwaarts gaat zwemmen klopt het volgens hem helemaal en kan de haak gezet gaan worden. En dat doet ‘ie! John draait de lijn strak en zodra er contact is wordt conform instructie de haak meermalen hard gezet om zeker te weten dat hij zich goed vastzet in de benige vis. En de haak zit! Direct gevolgd door een keihard schot waarbij de vis gierend door de slip heenrost en vele meters lijn van de spoel trekt. En daarna begint het gevecht. De vis zwemt diep stroomopwaarts met de boot achter zich en wil van geen wijken weten. Deze status quo blijft zeker 5 minuten zo waarna de vis er genoeg van heeft en met een enorme uithaal de oever opzoekt. Hierna begint er meer controle over de vis te komen die rondjes rond de boot draait en af en toe wegschiet maar nog niet naar boven is gekomen. Wat een kracht!

Langzaam maar zeker wordt er toch terrein gewonnen en komt de vis naar de oppervlakte En wanneer hij zich voor de eerste keer laat zien zijn de kreten niet van de lucht; wat een rug, wat een monster! De vis is echt enorm groot en breed. En nog niet helemaal happy. Want hij gaat er nog een flink aantal keren hard vandoor. John begint het ondertussen te voelen want we zijn al zeker 20 minuten bezig. Dus wanneer de vis langszij komt maakt Byron de lasso klaar om om de vis heen te doen en aan boord te trekken. Makkelijker gezegd dan gedaan. Na een paar verwoede pogingen schiet Roel te hulp en met vereende kracht wordt de vis aan boord getrokken waarna Byron en Roel in een soort leuk dansje aan de kant springen om de woest klappende gator gar in de boot te ontwijken. En dan met name zijn bek; wat een tanden!

Topvis !

Na het nodige gejuich en de nodige “high-fives” wordt de andere boot opgezocht om samen het succes te delen. We zoeken gezamenlijk een plek op om mooie foto’s te maken en de vis te meten en wegen. Uiteindelijk blijkt ze 213cm lang te zijn en 150pond zwaar! Wat een prachtige vis. En John gaat helemaal uit zijn dak want die heeft namelijk niet alleen zijn eerste gator gar gevangen die gelijk de 100pond grens doorbreekt maar ook zijn PR qua lengte verbroken.

Net een krokodil

Fraaie pose

De vis gaat uitgebreid op de foto en wordt weer in het water teruggezet waarna ze rustig wegzwemt. We binden de boten weer vast aan de oever en genieten samen nog even na van dit succes. Hier zijn we uiteindelijk voor gekomen en de kop is eraf; nu de andere drie nog een 100+pond vis vangen!

Toch kijken we ook realistisch terug op de dag. We hebben teveel vissen gemist vandaag en uiteindelijk is er maar in één boot een echt goeie vis uitgekomen.  Toch besluiten we dat we de volgende dag hier weer terugkomen en vroeger beginnen, er zit hier vis genoeg is vandaag wel gebleken . De boten laten we achter bij de plek waar ze erin zijn gelaten en morgen gaan we het hier weer proberen.

En dat bleek geen verkeerde keuze te zijn! Maar daarover morgen weer meer!