Ebro dag 4; kies niet links, ..…

Het enige "spektakel" van de dag........
Terwijl John en HJ al woensdag naar het meer van Caspe vertrokken, heeft Roel een werkweek te voltooien en Arno nog een verjaardags-disco van 1 van z’n zoontjes in goede banen te leiden. Wanneer we elkaar vrijdagavond bellen is de drang om ook op pad te gaan tot grote hoogte gestegen.  Zaterdag om een uur of 2 is de auto gepakt en gaat het vol gas richting Spanje.

We rijden dezelfde route als John en HJ gereden hebben:  over Parijs en Toulouse dan via de A64 naar Lleida, dwars door de Pyreneeën. Onderweg in Zuid- Frankrijk krijgen we regelmatig een hoosbui over ons heen.  In zo’n bui missen we de afslag 17 op de A64 en volgen we de tom-tom vanaf afslag 16. Na een half uurtje zien we dat we het verkeerde dal ingereden zijn. Het is een veel kleinere weg, met een tunnel onder de hoogste toppen die ’s nachts gesloten is.  We keren snel om en kiezen het juiste dal en  de juiste route (A645/N125/N230) vanaf afslag 17. Om 8 uur ’s ochtends arriveren we in Playas de Chacón om HJ en John te wekken.

Hè hè, we zijn er!

Na een gezamenlijk ontbijt gaan we eerst achter de snoekbaars aan;  vlak om de hoek ligt een prachtige plek waar het de laatste dagen bal was.  Helaas doet de harde wind onze platbodem Jon-boats over het water scheren, wat de visserij niet ten goede komt.

Prima boten, wel wat windgevoelig

We gaan terug naar ons appartement en pakken onze meervalspullen en varen naar de overkant, waar de afgelopen dagen met 20 mm halibut pellets een voerplek aangelegd is.  We vissen met 300 gram lood, 7/0 circle hooks met 2 tot 4 pellets aan een hair op een meter of 80 uit de kant op een diepte van 7 meter in een oude buiten-bocht van de Ebro. Over het meervallen op zondag kunnen we kort zijn: nada-noppes.  Alleen een run op een van de karperhengels wordt door John nog verzilverd maar daar blijft het ook bij.

Het enige “spektakel” van de dag……..

Tijdens het wachten op een meerval aanbeet zetten wij onze ergernis over de vele troep die onze “collega-vissers” hier achter laten, om in een goed rokend vreugdevuur:  een oude onthaakmat, flessen, markers, matrasjes, lege halibut pellet zakken, you name it !

Afvalverwerking Ebro………

Bij de avondmaaltijd wordt besloten morgen ons geluk op een hele andere plek te beproeven. We laten de aangevoerde plek voor wat het  is en gaan meer stroom opwaarts richting Chiprana. Hier hebben HJ en John grote scholen karper gezien, de prooivis voor de meerval. De nieuwe stek, die we de hele week zullen gaan bevissen,  is op een relatief smal,  ruim 200 meter breed stuk van het stuwmeer, aan het einde van een buitenbocht waar het water dieper is. We vissen vanaf een zand (modder) bank in de binnenbocht naar de buitenbocht toe. Het geheel loopt heel regelmatig glooiend af, waardoor alle dieptes tussen 4 meter en 8 meter in de oude bedding van de Ebro, in de buitenbocht,  te bevissen zijn.

Onze “stellingname” vanaf de binnenbocht

Maandag rond een uur of 12 wordt de nieuwe stek opgebouwd. Met het uitvaren van 6 hengels zijn we snel zo’n anderhalf uur bezig. We zetten de hengels uit op alle dieptes tussen 4 en 6 meter, met 1 hengel zo’n 150 meter meter weg op 7 meter waterdiepte.  Elke pellet-rig wordt bijgevoerd met een spoor van zo’n twee kilo pellets.  Rond een uur of twee staan zes meerval hengels met topbellen in de steunen.  We laten ons tevreden in het zonnetje in onze stoelen zakken en besluiten dat het “eigenlijk best tijd voor een biertje is”.

Na de eerste slok is er overleg over hoe we met de aanbeten om gaan. Ook zetten we de doelen die iedereen hoopt te halen een op een rijtje: voor John is het de vierde keer Caspe, hij heeft een PR van 2.07 en hoopt een grote meerval te vangen op een manier die hij nog niet eerder gedaan heeft.  Arno is voor de derde keer in Caspe, heeft een PR van over de 2.20 en hoopt een grote meerval uit de bellyboat te drillen. Voor Roel  is het de eerste keer aan het Spaanse meer, hij is niet verder gekomen dan 1.33 met z’n PR meerval. HJ heeft geen gelukkige hand in Caspe, dit is de vierde keer en in de eerste drie keer werd geen meerval gevangen.

We besluiten run om run te vissen.  John en Arno,  beiden met reeds een 2 meter vis “in the pocket”,  zijn de gentlemen en laten de eerste aanbeten voor HJ en Roel.  Om het voor beiden spannend te houden mag HJ kiezen – de eerste aanbeet op de drie hengels links, of een aanbeet op de drie hengels rechts.  HJ, die “altijd rechts kiest” besluit tegen z’n gevoel in te gaan en kiest voor een eerste aanbeet op de linker drie hengels.  Na een tweede slok bier,  krijgt de tweede hengel rechts een lekkere rammel aan de topbel.  Het is de hengel die ver uit ligt op 7 meter diepte. Roel draait de lijn strak, jazeker,  er is een vis gehaakt ! HJ en Roel springen snel in de boot en verkleinen de afstand tot de vis. Recht boven de vis kan de dril beginnen met een minimale kans dat de vis zich vast zwemt of de lijn doorschuurt op de stenen.  De 3-meter volglas hengel die we leenden van Michel en de 80 lbs gevlochten lijn maken een stevige dril mogelijk.  Zachtjes beginnen we te speculeren over de grootte van de vis. Het feit dat de vis zich de eerste 10 minuten niet laat zien en dat de boot zachtjes op sleeptouw genomen wordt doet een beste vis vermoeden.

Een beste vis trekt de boot voort…… :-))

Wanneer kort daarna het puntje van de staart voor het eerst door het oppervlak roeit, realiseer ik mij dat de afstand tot het punt waar de lijn het water in verdwijnt gevuld is met vis ! Na een kwartier ligt een beste meerval naast de boot.  Dat de vis blijft liggen na een klopje op z’’n kop geeft aan dat ze klaar is om geland te worden. HJ heeft er een hele hijs aan, maar dan glijdt een machtige meerval in de boot.

De eerste meerval van Roel in Caspe en van deze trip!

John en Arno hebben het allemaal van de kant gezien en gefilmd. Eenmaal aan de kant wordt eerst een zeil neergelegd en dan de meerval uit de boot gehaald voor de foto shoot.  De meerval is een moddervet, puntgaaf exemplaar met een kenmerkende grijs-groene kleur op de kop die overgaat in een meer roze lijf. We meten 2.09 meter als lengte en schatten de vis op een kilo of 70.

Schitterende meerval

Na een vergeefse poging de vis horizontaal uit het water te tillen, wordt er gecheckt of ze klaar is terug te gaan. Met een ferme roei van haar staart zoekt  ze het troebele water van de Ebro weer op.  Ik sta nog na te trillen wanneer John en HJ snel besluiten de hengels op nieuw uit te leggen in dieper water.

De middag genieten we van de zon, de mooie omgeving en de geweldige hoeveelheid roofvogels die over komen, waarbij een cirkelende vale gier wel de meeste indruk maakt. Op de hengels blijft het rustig. Rond een uur of half zeven ruimen we de spullen op en voeren de rest van de pellets op de stek voor morgen – ze zitten er wel ! De eerste run morgen op de meerval hengels is voor HJ, die hoeft dan niet te kiezen.  Een mocht hij weer moeten kiezen dan vast weer “rechts”.