Ebro dag 2, WIFI, stek kiezen en…. waden!

HJ @ work

We slapen als roosjes. Niet verbazingwekkend na ruim 1600km rijden zonder slapen en gelijk een dag vissen. De bedden liggen heerlijk en ’s ochtends kunnen we een verse kop koffie zetten en lekker eitjes bakken, prima! Met Bill hebben we afgesproken de WIFI verbinding te controleren. Of beter gezegd: HJ gaat hem nalopen, mag ‘ie toch nog even aan het werk. Als snel blijkt dat er iets niet goed is met één van de onderdelen en Bill zal proberen zijn lokale Internet man zo snel mogelijk langs te krijgen om te proberen het onderdeel mee te nemen en het euvel te verhelpen. We zijn er niet gerust over en naar later blijkt, en zoals jullie hebben kunnen lezen, is het ook niet meer goed gekomen die week.

Het is opnieuw heerlijk weer maar het waait vandaag hard. En dat maakt het snoekbaarzen vanuit de boot lastig. We besluiten daarom om de gekozen meervalplek nog een keer goed te verkennen, nu met de dieptemeter van HJ in de boot, en ervoor te zorgen dat zodra we gericht gaan voeren we zo zeker mogelijk zijn. En dat blijkt geen verkeerde keus te zijn. De plek die we eerder kozen ligt net te ver van oever om het taluudje dat we op de dieptemeter vinden, de oude rivierbedding, goed te kunnen bereiken. We verplaatsen daarom naar de buitenbocht aan de overzijde van de appartementen en vinden daar een schitterende diepe “sleuf”, goed bevisbaar vanaf de oever en dicht bij een ingang naar een zijmeertje waar veel snoekbaars in zit. Goede ingrediënten voor het aantrekken van meerval! We spenderen de ochtend aan deze activiteit en gooien her en der nog een shad in het water wat resulteert in een incidentele snoekbaars. Uiteindelijke gaan we het water af met een zorgvuldig gekozen stek die met pellets is aangevoerd en een paar vissen. Het waait echter nu te hard om dit ’s middags ook te doen.

Waden

HJ en ik hebben onze waadpakken en – schoenen meegenomen. Het idee dat we hebben is om naar Escatron te rijden. Daar valt het water van de Ebro over een dam heen en het is bekend dat in het voorjaar achter de dam en stroomversnellingen meerval kan liggen. Een goed alternatief dus om een winderige middag te gaan proberen! We monteren twee Yasei XH spinhengels met molens waarop 50lbs Powerpro zit en pakken een aantal grote shads en lepels in. Daarnaast nemen we onze dropshothengels mee om eventueel ook op snoekbaars te werpen.

Vanaf het appartement is het ongeveer 30km rijden door het prachtige dorre landschap. Wat lijkt dit toch op het gebied rond de Grand Canyon in de Verenigde Staten. Uitgesleten heuvels, alle kleuren rood en oker en lage gewassen. Je waant je in een andere wereld! Bij Escatron aangekomen vinden we de dam al snel en een handig zandspoor brengt ons ter hoogte van de diepere stukken achter de stroomversnellingen. Hier trekken we onze pakken aan en nemen de we hengel met de grote shads en lepels mee. We zijn niet alleen. Een aantal Spaanse locals staat ook met kleine shads te gooien. Wij beginnen systematisch oevers en diepere stukken uit te gooien terwijl we langzaam stroomafwaarts lopen. Het is een leuke en mooie manier van vissen, alleen blijven de aanbeten uit. Wel zien we regelmatig karper het water uitspringen en ook andere vis draaien.

Uitgooien van de diepe stukken met grote shads en lepels

Na ongeveer anderhalf uur gooien lopen we terug richting de auto, we hebben geen aanbeet gehad. Wel zien we één van de andere vissers een snoekbaars uit de stroming trekken! En dat vinden we wel een aantrekkelijk gezicht, snoekbaars in de volle stroming, à la forel! Dus pakken we de dropshothengels en een paar shads en gaan we los op snoekbaars. Nou, dat werd lachen!

HJ haakt al snel (in de volle stroomversnelling!) een mooie snoekbaars en zelf los ik er één in de druk van de rivier. We krijgen meerdere aanbeten die echt super-super-hard zijn. De vis moet ook wel in dat snelle water; niet reageren betekent “voedsel weer weg” dus knallen ze er echt vol bovenop.

Keiharde aanbeten van snoekbaars in de volle stroming!

Even later voel ik opnieuw weerstand en na direct aanslaan begint er iets richting de horizon te zwemmen. Mijn arme Fox dropshothengeltje buigt vervaarlijk, de vis is “unstoppable”…… Gelukkig zwemt hij uit de stroming weg en weet ik weer de controle te krijgen. Na een dril van een minuut of 10 blijk ik een karper vals gehaakt te hebben in zijn rugvin en weer 10 minuten later weet ik hem uit het water  te lichten. Tsjonge, daar moest echt alles even voor uit de kast!

er verdwijnt iets richting de horizon……….

Deze probeerde mijn Fox dropshot stok te kraken……..

We vissen nog even door en even later krijg ik een snoeiharde aanbeet die ook gelijk lijn neemt. Tot onze verbazing zien we een meerval van ongeveer een meter volledig uit het water springen om na een salto weer neer te plonzen. Daarbij schiet jammer genoeg de shad los…. Maar die meerval lag dus wel midden in de stroomversnelling achter een steen ofzo, bizar!

Het wordt koud en donker en we maken een eind aan de dag. Dit was een hele leuke middag, lekker in het water, met spectaculaire actie. We weten zeker dat hier veel meer uit te halen valt.

Nu eerst maar eens terug naar het huisje en straks lekker slapen. Morgen weer de boot in, ze voorspellen minder wind!