Meervalvissen, een gevaarlijk virus ligt op de loer!

Genieten van de mooiste momenten op de mooiste plekken
De komst van de Meervalstudiegroep naar Dutchanglers.nl en het voorbereiden van het overzetten van een flink stuk van de content maakte mijn enthousiasme voor deze visserij weer helemaal los!

Voor mij is het in de jaren negentig begonnen. Marijke en ik woonden nog in Gouda en waren op zoek naar ons eerste bootje. Omdat we kleinbehuisd waren, kwam ik op het idee om een Porta Boat te kopen. En omdat de importeur op de VISMA stond kreeg ik haar voor de eerste (en laatste) keer zover om mee te gaan naar een hengelsportbeurs. De keuze voor de boot was snel gemaakt maar mijn onzekerheid zat in de stabiliteit. Ik viste indertijd met Seth en waar ik al niet de kleinste ben, Seth was een 2meter reus en wij samen in een Porta Boat, hmmmmm, onzeker.

De importeur verwees echter stellig naar een beursstand aan de andere kant van het gangpad. Daar stond een jongen die de boot ook had gebruikt om meerval te vangen en als ik niet geloofde dat de boot stabiel was, nou, dan moest ik dat maar eens aan hem gaan vragen! En dat was het moment waarop ik besmet raakte. Met een zeer gemeen virus: meervalvirus! Ik verdronk bijna in de foto’s van mega grote monsters, prachtige natuurfoto’s en de toen voor mij onbekende technieken, zoals bijvoorbeeld het boeiensysteem. Er ging letterlijk een nieuwe wereld voor me open! En Lucas van der Geest (want die was het natuurlijk) die net de Meervalstudiegroep was begonnen, zag natuurlijk zijn kans schoon om mij helemaal in te lijven……

Ik ging dus de beurs af met zowel een boot als een hobby rijker. En al snel daarna zaten Seth en ik bij Lucas thuis om de eerste trip voor te bereiden. De eerste trip werd een trip met Max, Seth, mijzelf en de partners. Op naar de Saône, vissend vanaf de camping in Fleurville. Dat was de eerste trip en de paar jaar erna volgden er nog vele naar de Saône en naar de Po. We slaagden er goed in onze vis te vangen met toen al uitschieters ruim boven de 2 meter. En de Porta Boat; die deed het fantastisch! Zelfs op de Po! Volgepakt gingen we ermee de rivier op, slapend onder een zeiltje in een Goretex slaapzakhoes op de grond, letterlijk onder een serie hengels met een topbel tegen de hengelsteunen aan, om geen aanbeet te missen. Als techniek voornamelijk het boeiensysteem.

Hieronder een aantal foto’s uit die periode. Met excuus voor de kwaliteit; dit was voor het digitale tijdperk…….

De Porta Boat; alleen de hengels er nog op, Seth erin en weg! Op de Saône.

Boeitjes plaatsen op de Saône

Mijn eerste grote meerval! Trots als een pauw was ik!

En ook Seth liet zich niet onbetuigd!

Grote, dikke lange vissen. Vaak meerdere in een lang weekend!

Een slanke vis, ruim 2meter plus!

Lekker drillen in Porta Boat op de Po

Succes in de Po

In de tussentijd ontstond bij mij het idee meer landen te kiezen voor deze visserij. Lucas en ik begonnen op de Maas in België; daar hebben we de nodige dagen en nachten samen doorgebracht. Ook samen met Max heb ik daar één keer gevist. Vanuit een klein Zodiacje, drie uurtjes bij Huy. En in die drie uur vingen we één vis, Max welteverstaan. Al was die wel 186cm en mega dik. Tollend als een kermis attractie gingen we in het bootje over de Maas terwijl de vis gedrild werd…… Dit was ergens in 2002/2003. Ook Hongarije hebben we het geprobeerd. Dat werd geen succes. Eén minimeervalletje, dat was alles. Maar een sessie op de grens NL/B in de Maas resulteerde in 24uur in vier meervallen, dat was ergens in 2004. En ook op de Moselle heb ik gevist en gevist en kwam na uren proberen er een prachtige vis uit! Ondertussen had ik een serieuze boot gekocht en werd er veel vanuit deze boot gevist, ook omdat je er geweldig in kon slapen.

De eerste Maasmeerval

Lekker met licht materiaal vissies tikken!

’s Ochtends vroeg, een felle aanbeet

Net Nederland :-)

Max, met zijn monstermeerval in België: 186cm en baggervet!

Na veel geduld succes op de Moselle in Frankrijk, 161cm, 2001

Hierna verlegden we onze koers richting Spanje en dan het bovenmeer van de Ebro, Lake Caspe. De eerste trip met Lucas, Joeri en André. Daarna nog twee keer met André, Joeri en Max. Wat een geweldige trips waren dat! Met onze eigen boten op expeditie, zo voelde dat echt. En wat een weergaloze omgeving. Die drie trips resulteerden in een serie prachtige meervallen.

Lake Caspe

Plezier voor vier, briljante trip!

Max vangt op inktvismontage een 170cm+ vis vanuit de boot op 10 meter water!

Dit is het bewijs, 12 meervallen onder de boot en de aanbeet en eerste stuk dril zichtbaar!

Zware grote donkere vis, prachtig!

Joeri met een buffel van een vis. NB: ook Joeri zelf is langer dan 2 meter………..

Lake Caspe, prachtig!

Hierna kalmeerde het wat met de meerval, voor mij dan. Ook omdat de groep groter werd, Lucas naar Indonesië vertrok en de jaarlijkse visvakanties zich verlegden naar andere oorden (Gambia, Noorwegen, Texas).

En nu? Nu is het virus weer terug, na het opnieuw lezen van al het materiaal. In al zijn vormen. Een Caspe trip is alweer geboekt. Ik heb dezelfde boot nog en ik ben bang dat deze dit jaar flink gebruikt gaat worden voor een fors aantal meervalsessies. In Nederland natuurlijk, want dat mag nu! Maar vast ook voor een paar lange weekenden, in België of Frankrijk ofzo. Ik kijk er weer echt naar uit. En waarom; de volgende plaatjes vatten dit samen:

Meerval, een mysterieus en sterk monster, prachtig in zijn lelijkheid!

De spanning van het wachten op die verlossende aanbeet

Genieten van de mooiste momenten op de mooiste plekken

En dan de smaak van succes gerealiseerd met je eigen materiaal!

Vanaf komend weekend komen de Meervalstudiegroep artikelen op de site. Elke vrijdag een update. Er staat zoveel informatie op, het zou zonde zijn om dat niet opnieuw met elkaar te delen.

Wij zouden het leuk vinden als je dit ook aan zou willen kondigen bij alle vismaten die je kent: meervalvissen bij de Dutchanglers!

Maar voor nu moest ik dit even kwijt. Ruim 10 jaar meerval ervaring kwam in één keer weer boven. Ik hoop dat jullie er net zo enthousiast over worden of zijn als ik dat indertijd werd. Het is een prachtige visserij. Maar niet zonder risico!! Want meervalvissen: het is een gevaarlijk virus en je komt er nooit meer vanaf!