Vissen op Lake Caspe anno 2012

Meerval dril op de Po in Italië

Lake Caspe, ontstaan na het op meerdere plaatsen afdammen van de rivier de Ebro, heeft de laatste 15 jaar een enorme groei doorgemaakt als populaire bestemming voor vissers uit geheel Europa.

Deze toename in populariteit is natuurlijk allereerst te danken aan het meer dan prima bestand aan populaire vissoorten als meerval, snoekbaars, blackbass en karper. Dat al deze soorten er ecologisch gezien helemaal niets te zoeken hebben is een ander punt.

Oorspronkelijk vond je in de Ebro namelijk soorten als de steur, barbelen, paling en vele andere vissoorten die thuis horen in een stromende rivier. Met het afdammen van de rivier om te voorzien in irrigatie van omliggende gronden en het opwekken van stroom, is de karakteristiek van de Ebro dusdanig gewijzigd dat alle hiervoor genoemde oorspronkelijke soorten het uiteindelijk hebben moeten afleggen tegen de effecten van een gewijzigde habitat enerzijds en de opkomst van allerhande succesvollere soorten anderzijds.

Hoe het ook zij, de snoekbaars, blackbass, meerval en karper zitten tegenwoordig massaal in het ‘Embalse de Caspe-Mequinenza’ en ze zijn niet van plan om weg te gaan. Dat ze er niet zwemmend gekomen zijn maar veelal over de openbare weg daar zal ik verder niet op in gaan.

Lake Caspe in voorgaande jaren

Mijn eerste schreden aan de oevers van lake Caspe zette ik een aantal jaren geleden in April in het gezelschap van Michel, Arno en Edwin. Het jaar ervoor was ik al aan de Po te vinden en de meervalkoorts had mij volledig in zijn greep.

Meerval dril op de Po in Italië

Toch wist ik dat jaar zelf geen meerval op de kant te krijgen, een sterfgeval in de familie dwong mij tot een voortijdige terugkeer naar huis en het was pas in Oktober van hetzelfde jaar dat ik met Michel een tweede poging waagde om een meerval te vangen. Ook die tweede keer ging ik onverrichter zake naar huis nadat we in een volle week slechts een handvol aanbeten hadden gehad op het boeien systeem en ik door allerhande pech geen enkele meerval wist te landen.

John is hier ook al een aantal keren geweest. Elke keer met een groep van 4 en met twee eigen boten. Er werd dan op de oever gekampeerd (officieel verboden) en voornamelijk met boeien gevist. Iedere sessie werd er door iedereen goed meerval gevangen en ook karper en snoekbaars lieten zich niet onbetuigd. Vertrekpunt in die jaren was Lake Caspe camping en er werd dan gevist in het gebied waar Lake Caspe dieper is en waar in de buitenbochten soms meer dan 25 meter water staat.

In de jaren die volgden keerde ik nog een aantal malen terug net als dit jaar waarin we redelijk succesvol waren met de pellet visserij. Zelf ving ik best heel aardig meerval deze keer maar een echte kneiter zat er niet bij.

Veranderende visserij op Lake Caspe

Toch heb ik in de loop der jaren de visserij op het stuwmeer wel zien veranderen; daar waar je 10 jaar geleden nog vrij rustig je gang kon gaan is het nu een komen en gaan van visgidsen en visbootjes en ben je zeker in het gebied Caspe-Chiprana echt niet meer alleen. Sterker nog, tijdens onze trip in Maart leek het bij vlagen wel een wedstrijd van het NKS, overal zag je op snoekbaars vissende bootjes en het is maar goed dat het meer zo verrekte productief is want er werd ook behoorlijk geklopt.

De toegenomen activiteit op met meer vertaalt zich helaas ook in toegenomen vervuiling van de oevers, wat gezien de rotzooi die achtergelaten wordt duidelijk van vissers afkomstig is.

Ook op de kanten zie je veel karper en meervalvissers en zeker op het relatief smalle stuk richting en voorbij Chiprana is het behoorlijk goed uitkijken waar je vaart om niet een aantal gierende runs te veroorzaken.  Voor de toegenomen karper en meerval pelletvisserij worden grote voerplekken gemaakt die dagelijks zwaar aangevoerd worden met heilbot pellets. In en rond Caspe worden deze verkocht in zakken van 20 kg, zelfs het Repsol benzine station verkoopt ze. Wij hebben de zakken pellets bij het appartement aangeschaft, al met al toch 9 zakken = 180 kg.

Nu is het zeker niet de bedoeling om Caspe als bestemming impopulair te maken want de immense grootte van het meer met meer dan 500 km oever en 7500 ha oppervlak, de enorme visstand en de schitterende omgeving maken al dat een verblijf daar toch gewoon zeer aangenaam is. Daar komt nog bij dat iedereen elkaar gewoon lekker met rust laat, iets wat we in Nederland steeds minder zien, dus ondanks de geschetste drukte hebben wij ons toch prima vermaakt.

Vissen op Lake Caspe

Hieronder zal ik de dingen die mij zijn opgevallen per type visserij puntsgewijs weergeven.

Statisch vissen op meerval met pellets:

Achter de meervalstokken gebruikmakend van pellets maak je zondermeer gebruik van de meest succesvolle methode om de meerval te belagen. Sessies van meerdere vissen zijn eerder regel dan uitzondering en het is zo relaxed als wat. Geen gedoe met aasvissen, lekker overdag vissen in het zonnetje en dikke vissen vangen. Wissel de pelletmontages eens om voor een getakelde makreel of stukken inktvis en in principe is het succes verzekerd. Toch zijn er wel wat zaken die het pellet vissen een stuk succesvoller maken zoals ook wij ondervonden tijdens onze laatste trip in maart.

Materiaal

• Bij het pelletvissen wordt een lange (± 3 meter) hengel, vertikaal in een zeer stevige steun geplaatst. Wij hebben met de volgende hengels gevist :  Hangebouwde volglas hengels van Rodvisions en Ultimate hardcore catfish hengels
  • We hebben met zowel reels als molens gevist. Het kan beide en is grotendeels een kwestie van persoonlijke voorkeur, alhoewel de hogere inhaalsnelheid van molens, gezien de afstand waarop gevist wordt, wel een voordeel heeft. We visten met Penn 321 GT,Shimano Charter Special en ABU 61000Creels en Shimano Spheros 14000, Spheros 6000 en Penn Battle 5000 molens met gevlochten lijn varierend van 50lbs tot 80 lbs lijnklasse. Zorg voor meer dan voldoende lijn op je reel of molen, 250 meter en bij voorkeur meer is optimaal.
  • We hebben zowel met vastlood montages gevist en standaard haken, als met schuivende lood systemen en circle hooks, een duidelijk verschil hebben we niet kunnen merken. Wel merkten we dat de hoeveelheid pellets en grootte van de haak een verschil maakten (zie hierna). Wanneer de rivier niet of matig stroomt is een 300 grams lood voldoende, op dagen dat er meer stroming staat hebben we gevist met ronde keien van de oever, die met een postbode elastiek aan de wartel bevestig werden. Bij het aanslaan schuif de steen vaak uit het elastiek en is het makkelijk indraaien.
  • Rigs, we hebben er tientallen geknoopt van 100 lbs kevlar, varierend in lengte tussen 40 cm en 150 cm met haken en circle hooks tussen 4/0 en 7/0 grootte, met  2 tot 4 pellets op een hair. Wij hebben niet kunnen ontdekken wat het beste werkt, anders dan dat we duidelijk konden zien dat er dressuur is bij de meervallen en dat ze de montages met meerdere pellets op de rigs wantrouwen.  Op de laatse visdag werden  7 van de 8 meervallen aan de 4 karperstokken gevangen, terwijl de 8 meerval hengels slechts 1 vis opleverde.  Een volgende keer gaan we doorborduren op  het  karperrigje met haakmaatje 4  dat al deze vis opleverde.

Stekkeuze, stek opbouw en voeren

• Vis vooral in de buitenbochten waar flink water staat. Wij vingen de meeste vissen op dieptes vanaf 6 meter.
  • Hoe langer je doorvoert hoe groter de kans op succes, ook als de eerste dag niet echt super loopt maar je stek ‘klopt’ wel dan zouden onder voorbehoud van bijzondere omstandigheden de vissen toch een keer moeten arriveren.
  • Bill heeft ons herhaalde malen op het hart gedrukt stevig door te voeren, wij gebruiken per dag op 8 meerval hengels een kilo of 30 pellets, die we doorgaans als een spoor van 2 kg bij het uitvaren van de lijn rond het haakaas voerden.
  • Sommige delen van Caspe staan vol met dode bomen, topstekken natuurlijk, maar het is wel fijn als je weet dat ze er staan en waar ze staan. Peilen en je visvinder gebruiken dus !

Overig

• Dril grote (of alle) vissen uit de boot, zeker als je niet 100% zeker weet hoe het er onder water uitziet.
  • Neem een elektromotor en accu  mee die je op de spiegel kan monteren.

Actief vissen op meerval:

Met een aasvis onder de dobber

We hebben deze vistrip niet met een boeiensysteem gevist, maar met een aasvis onder de dobber. John wist een mooie vis te verschalken, ’s avonds rustig driftend met behulp van de elektromotor. Vanuit de boot visten we met kortere hengels, in essentie als een XXL variant van het snoeken in Nederland met een 175 grams dobber en breekstaaf, de aasvis aanbiedend tussen halfwater en 75% van de diepte.

Tips en ervaringen

• Aasvissen zelf vangen blijkt telkens vrij lastig te zijn dus meenemen is zeker een optie. Het mag overigens niet dus hou daar rekening mee. Het transport van karpers of zeeltjes doen we zelf in een groot vat met water waar we flink wat ijsblokken bij in gooien. Zuurstof er op en de vissen overleven gemakkelijk de trip naar Caspe.
  • Als je met kwakhout vist hang je aas dan eens vlak boven de bodem in plaats van een paar meter onder de oppervlakte en stop onmiddelijk met ‘kwakken’ als de vis stijgt.

Met kunstaas achter de meerval aan

• Ook met kunstaas (shads, jerkbaits en pluggen) is prima vis te vangen. Trollend op flinke snelheid met diepduikende pluggen maar ook in de avond werpend tegen de kant met lepels of ratelpluggen is er absoluut goed vis te vangen. Het werpend vissen met shads bij bijvoorbeeld Escatron was voor ons dit keer niet heel successvol maar in de zomer moet daar zeker het nodige mogelijk zijn.
  • Ik had zelf graag vertikalend met shads een meerval willen vangen maar daar is het de laatste keer niet van gekomen. Wel haakte ik een grote vis op een dropshotstokje die ik na een minuut of 15 door de lijn heen zag gaan. Toch heb ik het idee dat met die techniek zeker nog meer te halen valt.
  • In ons verslag “Ebro, dag 6 en 7” heeft John verteld hoe hij ’s nachts een grote meerval haakte (en jammer gneoeg loste) door een Bill Lewis ratelplug in een buitenbocht naar de oever en letterlijk tussen de stenen te gooien. De meerval jaagt daar gewoon ’s  nachts en dat is niet verbazingwekkend want als je met je zaklamp op het water schijnt zie je allerlei soorten vis door de oppervlaktezwemmen! Hier moet meer mee te doen zijn, ook omdat het dressuurdoorbrekend is!

Karper op Lake Caspe:

Normaal gesproken de makkelijkst vangbare vis op het stuwmeer. Er zitten zo belachelijk veel karpers dat het niet echt moeilijk genoemd kan worden om een karper te vangen. Toch zijn er ook hier wel een aantal slimmigheden die er voor gaan zorgen dat je groter, vaker en beter vangt. En het kan natuurlijk ook gewoon tegenzitten dat ze niet azen.

Het zijn niet allemaal 40 ponders

• Vis met pellets of mais of een combinatie van beiden. Laat de dure uitgebelanceerde boilies lekker thuis, het gaat om kwantiteit ! Hoe meer aas over een periode erin gaat hoe groter de vissen worden.
  • Prachtige uitgebalanceerde rigjes met krimpkous en o-ringetjes zijn wat mij betreft overbodig. Karpers op Caspe gaan los op je voerstek en we hebben ze al gehaakt op 4/0 meervalhaken.
  • Gebruik het liefst een zeer slijtvaste onderlijn. Als je voert en vist met pellets ga je nl. ook meerval haken.
  • Stel je in op hard vechtende schubkarpers die inmiddels respectabele afmetingen hebben kunnen bereiken. 20 Kilo vissen zijn geen uitzondering en er wordt ook al veel groter gevangen.
  • Neem zware karperspullen mee, wij visten met 3 lbs Sportex hengels en 35/00 infinity nylon,  spoel er zeker 300 meter lijn op, want behalve een dikke karper hadden we de langste drills met een aantal dikke meervallen, waarbij er één in een lange harde run alle lijn van de spoel zwom en die we nog net op de “backing”’ op konden pakken!

Snoekbaars in Lake Caspe

Snoekbaars zit echt overal en is met alle gangbare technieken te vangen. Openingen naar zijwatertjes en buitenbochten zijn in het voorjaar traditioneel de betere stekken terwijl in de zomer en het najaar de stekken voor steile rotswanden nog wel eens beter willen zijn. Wij vingen afgelopen maart zeer goed werpend met shads op lichte loodkopjes op ondiepe zandplaten in buitenbochten. Met je spullen van thuis kun je hier prima aan de slag.

Locatie, appartement en praktische zaken:

Caspe Fishing

Wij hadden ons appartement geboekt bij “Caspe Fishing” (http://ebrolakefishing.eu/) bij Bill Coxon. Bill heeft het afgelopen jaar 4 nieuwe 6 persoons appartementen gebouwd die piekfijn in orde zijn.

Bill is een Schot van een jaar of 55, die samen met zijn vader naar Spanje geëmigreerd is en in Caspe zelf woont. In zijn hele voorkomen, doen en laten kun je zien dat hij uit een mannen huishouding komt “OK I look a bit scruffy”, maar hij is makkelijk in de omgang, makkelijk om zaken mee te regelen, en reuze service gericht.

Het appartementen complex is volledig onderkelderd, waar je een afsluitbare box krijgt toegewezen, waar je de spullen ’s nachts kunt stallen. Bij Bill kun je pellets en ander aas bestellen en hij heeft een ruime hoeveelheid stoelen, parasols, hengels steunen, diepte meters en hengels. Het is zeer het over wegen waard om je eigen stoelen thuis te laten – dat scheelt een hoop ruimte in de auto en de spullen hebben best te lijden in zo’n week.

We huurden 2 boten voor een week – jonboats van 4 meter lengte met een 15 pk buitenboord motor. De boten zijn perfect op het meer – wel windgevoelig bij het snoekbaarzen, maar hier zijn we verwend door onze aluminium vischmachines.  Gezien de bagger, stenen, bomen onder water en de vertraging die je anders oploopt bij de reis is dit te prefereren boven het meenemen van je eigen boot.

We namen voor elke boot een elektromotor en accu mee van huis, zeer aan te bevelen voor het snoekbaarzen, driftend vissen op meerval en controle van de boot tijdens de dril van een grote meerval. We namen onze eigen dieptemeters mee, Bill heeft vrij basale apparatuur en we wilden net even dat beetje extra hebben. Op dit meer met zijn wisselende waterstanden en de oude Ebro bedding ben je nergens als je de water diepte niet goed kunt bepalen.

Ten slotte:

“Als je niet vist, kun je niet vangen” en “het heet “vissen” en niet “vangen””. Dit zijn volgens mij twee Cruyffiaanse kreten die het meest van toepassing zijn op een visvakantie in Lake Caspe. Waarom?

De opties om te vissen zijn legio maar het is nog steeds niet zo dat je “zomaar” veel en grote vis gaat vangen. De keuze van stek, materiaal, aas en taktiek speelt nog steeds een grote rol. Dus vissen is hier echt niet hetzelfde als vangen en je zult je terdege meoten voorbereiden en ook flexibel moeten zijn aan de kant om de beste keuze voor dat moment op die plek te vinden!

Blijf altijd genieten !

En dan nog kun je een keer misgrijpen of die ene grote vis verspelen. Realiseer je dan dat je in een prachtig natuurgebied zit met schitterende uitzichten, roofvogels, kleuren, etc. Dat is daar nog steeds echt genieten.

Lake Caspe biedt nog steeds de kans op de vis van je leven in een prachtige omgeving. Echt de moeite waard om zelf (nog) een keer te proberen.