Ebro, dag 8, laatste visdag: Lord of the Ring

Vrijdag word ik wakker met een kater. Niet van de drank maar door een ring. Woensdag 14 maart ben ik getrouwd met m’n grote liefde. 17 Maart zat ik in de auto naar Spanje. Op huwelijksreis naar Spanje om te vissen, zonder vrouw. En nu ben ik mijn trouwring kwijt……. Al na een week huwelijk. Mijn missie voor vandaag is dan ook: zoek de trouwring. Een kleinere kans dan de bekende speld in de hooiberg bedenk ik me. Thuiskomen zonder trouwring is… nou ja… niet ideaal.

We vangen vis. Zelfs wel meer dan onze collega-vissers. Dat is tenminste de indruk die we krijgen als we andere sportvissers spreken in ons meer dan mooie appartement van Ebro Lake Fishing. Ruim en van alle gemakken voorzien.

Toch zit het ons niet lekker. Er moet meer uit het water te halen zijn. We passen de aasaanbieding in een continue proces aan. Pellet(s) op een korte of juist lange rig, aasvis, inktvis, diep en ondiep aangeboden, etc. Bij gebrek aan veel meerval wordt donderdag besloten om de volgende en onze laatste dag in Caspe hardcore te gaan karperen. Misschien vangen we ook zo wel een meerval en is die van John van gisteren op de karperstokken geen toevallige vangst.

Vrijdagmorgen doen we het rustig aan. HJ en ik gaan nog even het stadje in om iets te kopen voor onze kinderen, terwijl John en Roel zich nog steeds goed vermaken met het snoekbaarzen.

Agressieve aanbeten

Bruin met glitters, DE shad van de week

Rond het middaguur staan 8 meervalhengels verticaal en 4 karperhengels horizontaal. Als aas hebben we voor de karperhengels gekozen voor een enkele halibut pellet. Een groot formaat pellet waar de karpers op dit meer geen moeite mee hebben. Dat weten we uit ervaring.

Op de vraag wie de eerste run voor zijn rekening zal nemen, reageert HJ dat hij het wel geloofd en dus de eer aan Roel laat. Aansluitend mompelt hij dat de hengel met de rode waker wel als eerste zal afgaan. We hebben vertrouwen in de set-up en nemen vol vertrouwen plaats op onze stoelen achter de hengels. Althans de rest. Ik kruip rond op handen en voeten. Langs de oevers, in het ondiepe water en door de struiken. Ergens moet de ring toch liggen. Opgeven is geen optie.

Kijk, hier heb ik hem nog………

Het duurt niet lang of de rode waker beweegt…….. Roel neemt de hengel maar weet niet goed wat aan de andere kant van de lijn trekt. Daar zit dan ook ruim 150 meter 30/00 nylondraad tussen. Better safe then sorry spring Roel met John in de boot om de karper te gaan halen. Een goede keuze, zo blijkt niet veel later. De 3 ponds karperhengel buigt diep door en langzaam zien we Roel en John uit het zicht verdwijnen. Weer is een grote meerval gefopt door de enkele pellet aan de karper-rig.

We denken het geheim ontrafeld te hebben als ineens een meervalhengel aankondigt beet te hebben. Ook HJ en ik springen nu in de boot en zo zijn we nu allemaal op het water. Mijn angst wordt bewaarheid als ik een optonic het uit hoor gillen aan de oever. Een optonic van een karperhengel waarvan de spoel het uitgiert. Gisteren nog heb ik kunnen zien hoe snel een meerval een molenspoel kan ontdoen van lijn en hakkelend roep ik dat we echt terug naar de kant moeten. Gelukkig blijft HJ consequent kleine meervallen vangen waardoor we alweer vlot richting de kant kunnen varen. Met een afsprong die niet misstaat op menig atletiekwedstrijd beland ik van de boot op de kant en sta 1,5 seconde later de 3e meerval in slechts enkele minuten te drillen. Wat een chaos!

Tsja, groot zijn ze nog niet voor HJ….

En dit was de andere druktemaker……

Terwijl HJ en ik elkaar vertwijfeld aankijken, zijn onze vismaten Roel en John nog steeds aan het drillen. Gaat onze stek nu ineens lopen? Na dagen van voeren? Of is het een ander fenomeen dat de aanbeten verklaart. Zo is door de aanwezige zon de watertemperatuur aan het oplopen. Lang krijgen we niet om er over na te denken want alweer zingt een optonic het hoogste lied. De vis zwemt niet veel later in een hoog tempo naar de kant om zich naar om een obstakel heen te draaien en de weg te vervolgen. Helaas is hier het karpermateriaal niet voor bestemd en deze wordt verspeeld op lijnbreuk.

Roel en John hebben hun buit inmiddels binnen en ze mogen trots zijn. Een 2e grote meerval is binnengekomen op de karperhengel. Een knap staaltje driltechniek!

Op een 3lbs karperstok met 30/00 nylon en een rigje met één pellet……

Deze laatste halve dag vangen we 7 meervallen op de karperhengels en 1 op de meevalhengel. Dit kan geen toeval. Een enkele pellet op een meervalmontage (100 pond kevlaronderlijn en circlehook)  vangt niets, een enkele pellet op een karpermontage wel. We besluiten volgende keer meer karperhengels mee te nemen. Want stel je toch eens voor als we de hele week al aan het ‘hardcore karperen’ waren geweest…………

Arno Ruiter

En de ring? Ik heb deze gevonden! Verstopt tussen gras en modder aan El rio Ebro lag daar ineens het goud. Zo heeft deze laatste visdag voor veel verrassingen gezorgd.