Kennismaking en weerzien in Beieren – Duitsland

Hoi Michel, ik heb de Ajeto verkocht aan Lucas van der Geest en ga hem van het weekend afleveren bij hem thuis in Beieren, ga je mee? Met deze vraag belde John Smit mij vorige week op mijn mobiel. Goed plan, kunnen we meteen weer een bij-lullen met die ouwe schuinsmarcheerder, benieuwd hoe het hem vergaat, antwoordde ik. Leuk, gaan we met Lucas tevens nog een beetje forelvissen, bij hem in de buurt ligt een idyllisch riviertje waarvan hij een vergunning heeft.

Leek me een uitstekend plan en zo stond John afgelopen weekend met zijn aluminium Jon-boat achter de auto om 4.00 uur ‘s ochtends bij me aan de deur. Het is pinksterweekend en er wordt veel verkeer verwacht. Met een afstand van ruim 700 km voor de boeg hebben we dus nog de nodig uren te sturen.

Weerzien met Lucas

Het verkeer zit inderdaad niet mee. We hebben echter geen haast en wisselen elkaar tijdens het rijden regelmatig af en stoppen tevens een paar keer om een bakje koffie te drinken. Begin van de middag rijden we bij Lucas de straat in. Hij blijkt prachtig te wonen in een rustig en klein dorpje met een mooi uitzicht. Lucas en zijn vrouw Merry wachten ons buiten al op en handen worden geschud. Het is lang geleden dat we elkaar voor het laatst zagen en samen visten. Lucas woonde jarenlang in Azië maar is sinds 2 jaar weer terug in Europa voor zijn werk bij DAM. Na de koffie en de eerste sterke verhalen rijden we naar een dichtbij gelegen stuwmeer waar Lucas zijn nieuwe aanwinst te water laat en een rondje vaart. De aankoop is goedgekeurd waarna we weer terug rijden naar zijn huis. Het idee is om de rest van de middag en avond te gaan vissen op forel in het eerder genoemde riviertje.

Kennismaking met bruine forel

Niet veel later staan we gedrieën aan de waterkant. Lucas voorzien van een vliegenhengel en John en “anti-vliegvisser” ikzelf met een lichte spinhengel. Lucas wijst de eerste plek aan en al snel vliegen onze spinnertjes voor het eerst door de lucht. Op de allereerste worp is het meteen raak voor John. Hoe is het mogelijk, de eerste worp en meteen bingo! Het is een klein maar prachtig getekend bruin forelletje. Ondanks het formaat zetten we deze eerste vis op de foto. Door de opwinding vergeten we dat in Duitsland alle vis doodgemaakt moet worden (iets waar we nog vaak last van zouden hebben) en niet veel later zwemt het forelletje verwonderd weer in het water.

De eerste forel!

Kort daarna word ik ook ontmaagd met mijn eerste forel ooit, ook weer eentje van het bruine soort. Vreemd eigenlijk, ondanks dat ik best wel wat verschillende vissoorten heb belaagd in verschillende landen en werelddelen heb ik nog nooit een forel gevangen. Ik heb zelfs nog nooit in een forellen kwekerij gevist. Ware plaatjes blijken die bruine forellen echter met hun mooie tekening en stippen!

Mijn eerste forel ever!

We vermaken ons uitstekend met onze kleine spinnertjes terwijl Lucas met een droge vlieg de forellen probeert te foppen. Als John later op de middag een behoorlijk grote forel weet te vangen worden we steeds enthousiaster. Wat en prachtige visserij is dit en wat zijn die forellen waanzinnig mooi! Met enige regelmaat weten we een forel te strikken waaronder een paar mooie exemplaren.

SAM_6083

prachtige kleuren

In de avond weet Lucas een ware bak van een bruine forel, eentje die dik over de 50cm gaat, te vangen. Vol bewondering kijken we naar deze prachtige vis. Nooit geweten dat ik nog eens enthousiast zou worden van het vissen op forel. En dat vliegvissen is toch zo gek nog niet moet ik mezelf schoorvoetend toegeven. Het lijkt er zelfs op dat juist de grotere vissen vallen voor de vlieg en niet voor de spinner. Hmm, zet je toch aan het denken.

wat een bak!

double hook-up trout

double hook-up

We struinen enkele honderden meter rivier af met watervalletjes, stroomversnellingen en rustigere stukken en beleven een prachtige dag met veel actie en zelfs een double hook-up. Niet alleen weten we in totaal zo’n 15 bruine forellen te vangen, ook hebben we de nodige volgers, missers en een paar lossers. Een grote forel, we schatten hem om minstens 50 cm, maakt het wel heel bont door keer-op-keer mijn spinnertje te volgen maar niet toe te happen. Hoezeer ik het ook probeer, ze trapt er niet in.

We genieten met volle teugen. Als het begint te schemeren gaan we terug naar huis waar Merry ons opwacht met heerlijke macaroni. De avond wordt gevuld met nog meer sterke verhalen en veel gelach..

2e dag vissen

Enthousiast door de fantastische visserij rijden we de volgende ochtend wederom naar het riviertje. John wil graag proberen een forel te vangen met de vlieg. Gelukkig heeft Lucas nog een 2e vliegenhengel set liggen en even later staan we aan het water. Ik vis vandaag wederom met mijn lichte Backbone 240 spinhengel voorzien van een klein Shimano Twinpower molentje gevuld met 20/00. Al na een kwartiertje vissen haak ik de tot dan toe voor mij grootste forel. Ik geef een schreeuw richting Lucas die even later met het net komt aanrennen. Ik heb een grote bruine forel aan de lijn maar vlak voordat Lucas de vis kan scheppen schiet de vis los. Balen..

We lopen verder en komen aan bij de plek waar de grote bruine forel me gisteren zo aan het treiteren was. Omdat er op deze plek prima te werpen is met een vliegenhengel stoppen John en Lucas op deze plek om wat worpen te maken. Ik loop verder naar een verderop gelegen stuk. Daar vang ik een mooie forel die mijn spinnertje met een felle tik onderschept.

bruine forel

schilderijtjes!

50cm bruine forel op de droge vlieg!

Als ik de vis heb teruggezet (ik blijf die vreemde Duitse regels maar vergeten..) besluit ik terug te lopen naar de stek waar John en Lucas aan het vliegeren zijn. Eens kijken hoe het hun vergaat. Halverwege komen ze me echter al tegemoet lopen waarbij vooral de enorme grijs van John niet te missen is. Hij weet me te melden dat hij een 50+ forel op een droge vlieg heeft gevangen. Tuurlijk, meld ik droog.. Pictures or it didnt happen reageer ik, ervan overtuigd dat ik hier bedonderd wordt. Als de camera echter tevoorschijn wordt getoverd besef ik echter dat John het echt voor elkaar heeft! Een heuse grote bruine forel op de droge vlieg, vermoedelijk de vis die ik gisteren achter mijn spinnertje aan had! John is “over the moon”! En terecht! Hij verteld dat hij een forel zag staan tegen de overkant waarna hij zijn vlieg na 2 worpen precies op de goede plek wist te krijgen. De foto’s bewijzen wat er daarna gebeurde, prachtig!

003

005

007 015

Vliegvissen versus spinneren

We vissen verder en weten nog een enkele forel te vangen. John weet zelfs nóg een forel te strikken op de droge vlieg. Meer als gisteren zien we nu op verschillende plekken forellen stijgen. Aangekomen voor een bruggetje zie ik herhaaldelijk een forel stijgen. Door het dichte struikgewas aan kan ik mijn spinnertje echter niet op de juiste plek laten landen. Ik besluit dan ook om te lopen via het bruggetje zodat ik vanaf de andere kant de plek goed kan aanwerpen. Sluipend door het hoge gras stop ik een paar meter voor de waterkant om de vis niet te verstoren. En verdomd, wederom zie ik een mooie forel stijgen. Mijn spinnertje land precies op de juist plek en ik verwacht dan ook elk moment een aanbeet. Die komt echter niet, ook niet op de volgende worpen. Hmm, deze moet niets hebben van spinnertjes bedenk ik.

Mijn eerste forel op de vlieg

Ik besluit terug te lopen richting “vliegeraars” Lucas en John. Geheel tegen mijn principes vraag ik aan John zijn vliegenhengel voorzien van droge vlieg. Als ze geen spinnertjes willen, dan misschien wel een vlieg? John heeft de buit al binnen en staat daarom zonder gemor zijn vliegenhengel aan me af. Mijn plan is de forel waarvan ik weet dat die er zit opnieuw te belagen, maar dit keer met een vlieg. Ik maak eerst een paar testworpjes om te kijken of ik de techniek nog beheers. Ik heb in het verleden wel met streamers op snoek gevist maar dat is al zeker 10 jaar geleden.

Dat valt niet tegen en ik besluit dan ook via de brug weer om te lopen richting de stek met de stijgende forel. Het werpen gaat goed en niet veel later drijft de droge vlieg in het midden van het riviertje. Ik houd deze gespannen in de gaten. Als de lijn zich begint te strekken zet ik opnieuw een worp in. Daarbij land de vlieg vlak langs de struiken aan de overkant. Na twee seconden wordt deze met een droge plop uit de oppervlakte gezogen. Bingo! De vis hangt en als ik een eerste glimp zie, realiseer ik me dat het een pracht exemplaar is.

Ik schreeuw naar Lucas en John, die nog steeds aan de overkant van de rivier staan, dat ik een netje nodig heb en een camera om de wat mijn eerste forel op de vlieg gaat worden voor altijd te vereeuwigen! Opnieuw komt Lucas aangerend om de forel te netten en even later ga ik trots met mijn forel op de foto. Dat vliegvissen werkt toch wel verdomde goed!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

mijn eerste forel op de droge vlieg

We volgen het riviertje nog een stuk verder maar zien nergens meer vissen stijgen. Lucas schakelt daarom over op de nimf wat een goede keuze blijkt. Want een half uur later staat hij wederom een bak van een forel te drillen, een prachtvis. Ik ga nu echt geloven in dat vliegvissen!

SAM_6110

017

001

bruine forel_spinner

Verder vissen levert voor Lucas en John nog een paar vissen op. Ik verpruts tot 4x toe een forel op de droge vlieg, 1x door losschieten en 3x omdat ik de vis volledig mis als deze mijn vlieg uit het oppervlakte zuigt. Het maakt me echter niets uit. We hebben al veel actie gehad en heerlijk gevist. Omdat we nog een lange reis te gaan hebben, dit keer gelukkig zonder boot achter de auto, rijden we weer terug naar het huis van Lucas waar we onze spullen pakken en de auto inladen. Met de belofte dit nog eens over te doen nemen we afscheid waarna we beginnen aan de terugreis. 6 uur later staan we bij mij voor de deur en kijken we terug op een bijzonder leuke trip.