De laatste visdag van 2010: bbbbbbbellyboaten

bellyboat

Het was al weer geruime tijd geleden dat ik samen met Edwin en Dick viste. Net voor de afsluiting van het jaar besloten we daarom om er weer eens samen op uit te trekken. Dit keer niet me de “gewone” boot maar met de bellyboat. Gewoon, voor de fun en voor “good altimes sake”. Gisteravond heb ik de belly boat, die ruim een jaar werkeloos op zolder heeft gelegen, klaar gemaakt.

Als ik s’ochtends wegrijd is het bijzonder mistig. Bovendien geeft de thermometer in de auto een temperatuur aan van maar liefst -7 graden. Aijaijai, dat word afzien, denk ik bij mezelf. Als ik om 10 uur arriveer komt Edwin ook net aanrijden. Even later gevolgd door Dick.

We maken onze Bellyboat-jes klaar en even later dobberen we in het water. Het is nog steeds bitterkoud maar er in ieder geval geen wind. Her en der drijven wat ijsschotsen, maar gelukkig hebben we daar weinig last van. Uit ervaring weet ik dat “voeten” het grootste probleem zijn van bellyboaten in de winter. Ik heb daarom voor de zekerheid mijn elektrische sokken in mijn rugzak gestopt. Als het echt onaangenaam wordt kan die eens gaan proberen. In de “gewone” boot hebben deze op de koude dagen al goede diensten bewezen. Vooralsnog gaat het echter prima en ik heb het ook absoluut niet koud. Voor de geïnteresseerden; ik draag een merino wollen thermoshirt (Icebreaker) als eerste laag direct op de huid en een fleece-gevoerde broek (Bass-Pro) onder mijn neopreen waadpak (Vision).

bellyboat

mijn eerste van de dag

Als we 5 minuten aan het vissen zijn op zo’n 12 meter diepte krijg in harde tik op mijn bijhengel die ik heb voorzien van een fireball en een klein voorntje. Ik wacht nog heel even met aanslaan. Dat had ik echter beter niet kunnen doen want de vis laat los. Kort daarna weet Edwin wel de eerste vis van de dag te vangen, een mooie baars. 15 minuten later wordt mijn handhengel waar ik een groene Storm shad met schoepstaart op een 17 grams loodkop aan heb hangen, hard gegrepen. Deze aanslag is wel raak en na een korte dril kan ik een mooie 50-er uit het water pakken. We besluiten met z’n drieën de hele plas rond te gaan varen. Daar zullen we wel een aantal uurtjes mee zoet zijn en zo kunnen we heerlijk de hele plas afvissen. Het is nog steeds mistig en het zicht is zeer beperkt. Als snel blijkt dat de meeste beten tussen de 11-14 meter komen. Naast nog enkele mooie maatse snoekbaarzen vangen we ook nog een paar fraaie baarzen.

Shore-lunch

Als de voeten behoorlijk koud beginnen te worden gaan we de kant op. Daar gaat de (waterdichte) rugzak open voor een broodje, een kopje koffie en een bakje soep. We lopen een klein stukje om de bloedsomloop te stimuleren en genieten ondanks de kou van de rust en de winterse omstandigheden. Vandaag geen andere bootjes of vissers, we zijn alleen op de plas, heerlijk. Ik besluit de elektrische sokken aan te trekken, eens kijken of dat een beetje werkt.

Na de lunch vervolgen we ons rondje om de plas. Af en toe krijgen we beet of vangen een vis. Het is niet wild maar we krijgen genoeg actie om scherp te blijven vissen. Wel irritant is dat de lijnen steeds vast vriezen in de kleine ogen van mijn hengels. Vooral op de bijhengel waar ik een reeltje op heb gemonteerd is dit heel vervelend. Dit omdat de reel niet meer afloopt als ik op de vrijloop druk. Door de hengel onder water te houden kant dit worden verholpen, maar het blijft behelpen. Winter, ik heb er een haat-liefde verhouding mee…

Dick Willems

De oostkant van de plas levert maar weinig actie op. Als we de opening van de plas gepasseerd zijn komen we op een stuk waar we wel weer een aantal aanbeten krijgen. Ook op het visje krijg ik wederom hard beet, maar net als de vorige keren laat de vis meteen los. Vreemd, mijn ervaring met de fireball is juist dat de snoekbaars deze niet zo snel meer los laat. Ik heb nu al vier (harde) beten op de fireball gehad die ik allemaal mis. Ik meld dit aan Edwin als ik wederom een harde tik op de spiering krijg. Ik sla aan en dit keer hangt de vis wel. He he, 5 beten op de fireball, 1 vis…

Deze bleef wel hangen

Om omstreek 15.00 uur zijn we weer op de plek waar we die ochtend zijn begonnen. We besluiten dat het mooi is geweest. Met zijn drie-en hebben we zo’n 20 vissen gevangen, waaronder een paar baarzen. De laatste visdag was dit jaar is een feit. Een jaar waarin weer de nodige avonturen werden beleefd in zowel Nederland als het buitenland. Met als hoogtepunt de vistrip met Hendrik-Jan, John en Roel in Texas. Maar ook de vangst van enkele Leopard Sharks, één van mijn zwaarste snoeken ooit, een dag met John waarin we gezamenlijk 5 metersnoeken vingen waaronder een vis van 121cm, en vele andere mooie dagen staan nog op mijn netvlies gebrand. Ik hoop ook volgend jaar weer vele mooie visdagen mee te mogen maken.

Ik wens jullie een fantastisch 2011!

Michel

1. Remko schreef:

Hoi Michel,

Ik heb nu Gerbing’s verwarmde binnenzolen gekocht, dat schijnt beter te zijn dan hun sokken, omdat de sokken nog wel eens kApot gaan.

Vandaag getest met 3 graden watertempratuur en kan je mededelen dat dit echt wel werkt..
    Heb ook een accu er bij gekocht ,maar dat is toch iets meer na twee uur op, daarna op me andere accu aangesloten.

Dus kan ik eindelijk in de winter met de bellyboat vissen, had ik het maar eerder gekocht,haHahaha.

Gr.,Remko

2. Michel Rijnberg schreef:

Hoi Remko. Nee alleen gewone sokken werken bij mij ook niet, al koop ik de allerduurste en trek ik drie paar over elkaar aan. Echt warm hou ik het in de BB-alleen met elektrische sokken. Maar ja, wij wonen dan ook in het Oosten van het land en daar is het nog kouder;)
    Of het er iemand nog een gouden tip die wel werkt voor koukleumen zoals ik? Ik hou me aanbevolen!

3. Remko schreef:

Hoi Michel,

Ik heb vandaag weer gevist met de bb en had deze keer merino sokken aan om te testen, lekker warm de eerst 2 uur daarna helaas niet meer, na 4 uur vissen echt hele koude en pijnlijke voeten, schiet dus ook niet op, werkt het zelfde als neopreen sokken, misschien deze twee over elkaar heen aan trekken, maar zal ook wel niet werken denk ik.

P.s. In welke provincies vissen jullie
    Gr.Remko

4. Remko schreef:

Hoi Michel,

Ja ik heb ook een keertje hotpack gekocht, moest ik onder me zolen leggen, maar was geen succes bij mij, werd niet echt warme, misschien niet genoeg zuurstof of ik deed iets niet goed, ik weet het niet merr goed hoe het zat, ik weet nog wel dat ik pijn in me voeten kreeg, het werd te krap in me laarzen!!

Ik probeer binnenkort weer eens wat anders, als ik dat heb getest dan hoor je het van mijn. Als dat dan niet werkt, ga ik ook elektrische sokken aanschaffen, kost helaas wel veel centjes.

Gr. En veel visplezier.
    Remko

5. Michel Rijnberg schreef:

Hoi Remco,

Ja werkt op zich erg goed. Is wel een beetje een gedoe met de snoeren maar is niet onoverkomelijk. Je moet wel een goede accu (extra) hebben voor de stroomvoorziening wat het ook allemaal iets lastiger maakt. Maar zoals gezegd werkt het wel heel goed. Ik heb ook zeer snel last van koude voeten en dit was voor mij echt een uitkomst.

Waar ik vorig jaar ook behoorlijk tevreden over was zijn de produkten van Heatsource. Die hebben inlegzooltjes waar je een “heatpack” in kan bevestigen. Werkt een stuk makkelijker als electrische sokken. Is weliswaar iets minder warm maar is toch behoorlijk goed. Ik zou dat misschien eerst proberen omdat het een stuk praktischer werkt (geen snoeren). Ik had er toch een uur of 4 warme voeten mee. Laat me ff weten of eea voor jou werkte, hoor graag de mening van anderen. Succes! Michel.

6. Remko schreef:

Werkte de elektrische sokken?
    Ik heb ook zeer koude voeten in de winter als ik ga vissen met beloyboat.
    Hebben jullie nog tips voor koude voeten.